Nora Baldovin (www.b1tv.ro)
Fermierii din țările învecinate cu Ucraina, inclusiv România, țară producătoare de cereale, au nevoie de ajutor pentru a concura cu proliferarea cerealelor ieftine din statul devastat de război.
Există pericolul ca România să devină o simplă țară de tranzit și o piață de desfacere pentru cerealele ucrainene.
Ucraina, unul dintre principalii producători și exportatori de cereale la nivel mondial, a primit ajutor din partea UE după izbucnirea războiului din Rusia și a creat coridoare de solidaritate pentru ca țara să-și poată continua exporturile de cereale.
Pe lângă coridoarele de solidaritate, suspendarea taxelor vamale și renunțarea la cerința certificatelor sanitare și veterinare au facilitat pătrunderea produsului pe piețele din țările vecine la prețuri mici.
Ca urmare, România a importat o cantitate fără precedent de cereale ucrainene în valoare de 13,9% din 1,24 miliarde de dolari, cu mult înaintea oricărei alte țări la nivel global. Dar pentru cultivatorii de cereale din țară, acest lucru creează o situație îngrijorătoare.
Mulți fermieri români și-au văzut produsele zăcând în depozite de peste un an, deoarece nu pot concura cu prețurile scăzute ale cerealelor ucrainene.
În plus, transportul cerealelor pentru piața externă este și el aproape imposibil, deoarece toată capacitatea logistică este concentrată pe marfa ucraineană, inclusiv în Portul Constanța, care este blocat de navele ucrainene.
Alții au criticat calitatea grâului ucrainean, deoarece acesta rămâne scutit de controlul calității și de standardele UE.
„În acest ritm, agribusiness-ul românesc va da faliment. Este deja foarte greu pentru mulți, au acumulat datorii uriașe.
Dacă nu se prelungește acordul privind exportul de cereale prin Marea Neagră, va fi și mai greu, pentru că toată povara va fi mutată în România, pe calea ferată sau pe uscat”, a declarat Cezar Gheorghe, expert pe piața cerealelor și consilier al ministrului Agriculturii, Petru Daea.
Potrivit lui Gheorghe, Guvernul trebuie să se gândească la construirea unui terminal privat românesc în Portul Constanța, unde producătorii naționali să poată vinde pe piața internă, iar surplusul să fie trimis pe piața externă.
„Dacă nu se vor găsi soluții, România va deveni o simplă țară de tranzit și o piață de desfacere pentru cerealele ucrainene”, a declarat Gheorghe pentru EURACTIV.