Marian Apipie (gds.ro)
Extinderea infrastructurii portului Calafat pare o misiune imposibilă. Și nu din punct de vedere al lucrărilor care trebuie executate, ci al calculelor pe care și le fac constructorii. Suma pusă în joc de Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Fluviale (CN APDF) SA Giurgiu, cea care a demarat licitația, nu este de neglijat – circa 12 milioane de euro, dar constructorii evită să depună o ofertă.
Procedura de achiziție a proiectării și execuţiei lucrărilor aferente proiectului „Extinderea infrastructurii portului Calafat (km 795) şi sistematizarea dispozitivului feroviar al portului“ a fost anulată până acum de două ori, iar motivul a fost același: la data limită de depunere a ofertelor niciunul din ofertanţii înscrişi nu a criptat oferta financiară/sau nu a răspuns la toţi factorii de evaluare electronici, după caz.
Mențiunea apare în sistemul electronic atât la licitația care a avut ca termen de primire a ofertelor data de 25 februarie, cât și la cea de-a doua licitație, cu termen 29 aprilie. Degeaba a prelungit CN APDF SA termenul de depunere a ofertelor, constructorii s-au dovedit reticenți în privința lucrărilor.
Valoarea estimată a lucrărilor: 59,8 milioane de lei
Contractul de finanţare europeană a proiectului privind extinderea infrastructurii portului Calafat a fost semnat în data de 24 noiembrie 2021, cu mențiunea că lucrările trebuie să fie gata până la finele anului 2023. Prima licitație a fost publicată în sistemul electronic în data de 31 decembrie 2021, dar în două luni nu a fost depusă nicio ofertă, cu toate că au fost constructori interesați de lucrări, iar termenul de depunere a ofertelor fusese prelungit.
Compania a reluat procedura pe 19 martie, stabilind ca termen limită de primire a ofertelor data de 29 aprilie. Condiţiile de atribuire a contractului şi sumele au rămas aceleaşi. Valoarea totală estimată a proiectării şi execuţiei era de 50.308.423 de lei (fără TVA), adică 59,8 milioane de lei cu TVA (12 milioane de euro), iar criteriul de atribuire era „cel mai bun raport calitate – preţ“.
Ce au cerut constructorii
Ce s-a întâmplat? Din răspunsurile oferite de autoritatea contractantă în solicitările de clarificări reiese că au existat constructori interesați de lucrările de extindere a portului Calafat, doar că au cerut mai mult timp de analiză a documentației de atribuire a contractului. Unii au cerut o prelungire a termenului de depunere a ofertei cu 45 de zile, alții cu 30-45 de zile, pe motiv că sunt în asociere cu firme din străinătate, iar reprezentanții acestora nu se pot deplasa chiar așa repede în țară pentru a analiza documentele sau pentru a studia terenul, fiind și pandemie.
Ar fi vorba atât de consultanți, cât și de proiectanți cu care ar lucra firmele de construcții și care trebuia să vină în România pentru a studia toate aspectele legate de lucrări. În afară de asta, au mai fost cerute și o serie de clarificări tehnice privind lucrările. Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Fluviale a prelungit termenul de depunere a ofertelor cu doar două săptămâni (16 mai), dar a anulat procedura în data de 29 aprilie. Cel mai probabil, licitația va fi reluată, cu speranța că a treia oară va fi cu noroc.
Ce trebuie să facă firma de construcții câștigătoare a licitației în portul Calafat
Proiectarea și construcţia se fac în baza unui studiu de fezabilitate în urma căruia au rezultat următoarele categorii de lucrări: lucrări hidrotehnice, lucrări de drumuri, utilităţi la dane şi drumuri (alimentare cu energie electrică şi apă), instalații de incendiu, iluminat perimetral şi de incintă, dragaj.
Concret, lucrările care trebuie executate în portul Calafat, potrivit caietului de sarcini, sunt următoarele: modernizare rampă RO – RO existentă (60 m); lucrări de modernizare – consolidare în zona danelor 2 și 3 și amenajarea acestora ca dane de acostare pe câte 100 m fiecare; refacerea cheului vertical din dana 4 pe lungimea de 100 m; extindere cheu vertical la dana 4 pe lungimea de 30 m; construcția danei 5 în lungime de 130 m; construcția unei dane noi de ecologizare (în continuarea danei 5) în lungime de 100 m; reabilitare drum de incintă portuară, pe o suprafață de 1.030 mp și realizare drum nou de incintă pe o lungime de 446 m; racorduri exterioare energie electrică, apă, canalizare; rețele interioare la dane cu posibilitate de refurnizare: energie electrică, apă potabilă; instalații incendiu; iluminat perimetral și de incintă; dragaj în zona de acces la danele de operare; împrejmuire.
Portul Calafat are o capacitate de operare de 350.000 t/an. El este legat de trei drumuri naţionale, DN 56 Calafat – Craiova (87 km), DN 56A Calafat – Drobeta Turnu Severin (103 km) şi DN 55A Calafat – Bechet (95 km), şi are legătură cu reţeaua naţională feroviară prin linia Calafat – Craiova (107 km).