Începând cu 01.01.2024, conform OUG 115/12.2023, pentru concediile medicale plătite se va reține contribuția pentru asigurări sociale de sănătate (CASS), acest lucru însemnând că angajații aflați în concediu medical vor încasa mai puțini bani. Există și două excepții, respectiv concediul medical pentru accidente de muncă și pentru boli profesionale, aceste concedii fiind reglementate de un alt act normativ decât OUG 158/2005, respectiv de Legea 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale. Cu alte cuvinte, se plătește CASS la CASS, deoarece Fondul din care se achită concediile medicale este un fond constituit din CASS achitat de către asigurați, angajați sau în șomaj, PFA-uri dacă sunt asigurate etc. Mai mult, primele 5 zile calendaristice sunt achitate de către angajator în măsura în care sunt și zile lucrătoare, doar următoarele zile sunt achitate din Fondul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS). Ce mai trebuie menționat este faptul că dacă contribuția la pensie și impozitul pe venitul din concedii medicale sunt, cumva, justificate pentru că și perioada de concediu medical reprezintă vechime în muncă iar sumele achitate intră la calculul pensiei, impozitul aplicându-se pentru că este un venit, CASS-ul nu prea are justificare, pentru că el a fost achitat de asigurat tocmai pentru a beneficia de el în viitor dacă este cazul. Cum justifică guvernanții introducerea CASS la concedii medicale? Iată ce spune ministrul finanțelor:
„Am ajuns în situația în care în concediul medical ai salariul mult mai mare decât dacă ai fi la muncă, pentru că aveam până la 1 ianuarie concediile medicale scutite de plata CASS. Cheltuielile pentru concediile medicale au ajuns la cifra record de 6,3 miliarde de lei. Nu vorbim de cei cu boli cronice, cu boli profesionale, de cei cu indemnizații de maternitate și paternitate. Vă dau un exemplu. O reorganizare a activității intr-o instituție publică a dus adeseori la concedii medicale de 2-3 luni. Nu e o situație normală. Nu putem sta neputincioși să ne uităm cum cresc aceste costuri.” (sursa: https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/politica/romanii-care-intra-de-anul-acesta-in-concediu-medical-vor-fi-taxati-suplimentar-cu-10-2643435).
Numai că lucrurile nu stau tocmai așa! Nu stau așa pentru că majoritatea concediilor medicale, respectiv cele pentru boli obișnuite, sunt plătite în proporție de doar 75%, pentru altele procentul este de 85%, numai pentru câteva dintre ele procentul fiind de 100%. În această situație, cum să se încaseze din concedii medicale mai mult decât dacă asiguratul ar fi la muncă? Pentru câteva excepții luăm o asemenea măsură care afectează și așa diminuatele venituri încasate? Mă refer la majoritatea cazurilor. Mai există și cazuri în care din calcul pot să reiasă venituri mai mari, de exemplu dacă în ultimele 6 luni din totalul de 12, cele care intră în calculul indemnizației de concediu medical, asiguratul a încasat și alte sume, cum ar fi premii, diferențe de salarii etc., dar acestea sunt excepții, ori noi trebuie să facem legi pentru situațiile normale, nu pentru excepții. Iar pentru bolile pentru care se acordă 100% nu cred că există cineva să și le dorească, chiar 100% fiind! Iată lista cu procentele de plată a concediilor medicale:
– Boală obișnuită – 75%;
– Accident în timpul deplasării la/de la locul de muncă – 100% sau 80%;
– Boală infectocontagioasă din grupa A – 100%;
– Urgență medico-chirurgicală – 100%;
– Carantină – 100%;
– Sarcină și lăuzie – 85%;
– Îngrijire copil bolnav în vârstă de până la 12 ani sau copil cu handicap pentru afecțiuni intercurente, până la împlinirea vârstei de 18 ani – 85%;
– Tuberculoză – 100%;
– Boală cardiovasculară – 75%;
– Neoplazii, SIDA – 100%;
– Risc maternal – 75%.
De fapt, motivul pentru care s-a introdus CASS la concedii medicale nu poate fi decât unul singur, acela de a aduce cât mai mulți bani la buget, știut fiind că sănătatea este subfinanțată, dar, oare, nu ar trebui să ne uităm cu mai multă atenție și la modul de cheltuire a fondurilor din acest domeniu? Ministrul de finanțe ne spune că ,,O reorganizare a activității intr-o instituție publică a dus adeseori la concedii medicale de 2-3 luni.” Păi, în acest caz este vorba de altceva, iar asta se întâmplă tocmai la instituții publice? Incredibil! În mediul privat, dacă se întâmplă așa ceva, rămâi fără loc de muncă, iar medicul care a acordat așa ceva poate avea mari probleme, deoarece un angajator nu-și poate permite să plătească cele 5 zile din banii lui și nici să nu beneficieze de munca angajatului, deoarece faliment scrie pe el! Desigur, mă refer la concedii medicale închipuite!