Sondaj Izi Data
În luna mai a anului 2021, echipa IZI data a realizat un studiu despre relația pe care românii o au cu banii. Astfel, am reușit să răspundem la curiozitățile celor care se întrebau dacă românii reușesc să pună bani deoparte sau dacă le ajung banii de la o lună pe alta.
Studiul a fost realizat pe o populație digitalizată, reprezentativ urbană de 1001 chestionare CAWI (Computer Assisted Web Interviews), pe un eșantion de respondenți cu vârste de peste 14 ani din toată România, cu o eroare de eșantionare de 3%.
Tinerii sunt cei mai deschiși să învețe despre bani
Studiul ne arată că 71% dintre respondenți nu notează cheltuielile pe care le fac. Cu toate acestea, tinerii (15 – 24 de ani) își notează cheltuielile (35%) față de total eșantion (29%).
Acesta nu este singurul capitol la care tinerii dau dovadă de o atitudine deschisă față de educația financiară. În ciuda faptului că suntem destul de jos pe medie în ceea ce priveste interesul și obiceiurile de „sănătate financiară” – generația Z arată un semnificativ progres față de generațiile anterioare.
În acest sens, când vine vorba despre atelierele de educație financiară, 1 din 2 tineri cu vârste cuprinse între 15 – 24 spun că acestea sunt utile. Dacă eliminăm criteriul vârstei din eșantion, aflăm că 4 din 10 români cred în atelierele de educație financiară.
Doar 1 din 5 tineri spune că nu îi ajung banii de la o lună la alta
Am aflat că o treime dintre români spun că abia le ajung banii de la o lună la alta. Și aici, tinerii resimt că se descurcă ceva mai bine, cei cu vârste între 15 – 24 ani considerând astfel (22% vs 33% la nivel de total eșantion).
Întrebați dacă pun bani deoparte, eșantionul se împarte în două: 47% spun că reușesc, restul de 53% spun că nu. La această categorie există și diferențe de gen și vârstă: bărbații (49% față de 44% dintre femei) și cei între 15 – 24 ani (56% față de 47% din total eșantion) reușesc în mai mare măsură să strângă bani lunar.
Doar unii dintre noi își permit “cumpărături de impuls”
Cumpărăturile de impuls nu îi caracterizează pe români, 63% spunând că nu li se potrivește acest obicei. Totuși lucrurile se schimbă când vine vorba de segmentul 25 – 34 de ani, cu o putere de cumpărare superioară, jumătate dintre ei declară că recurg la cumpărăturile de impuls (49% vs 37% la nivel de total eșantion).
Nu în ultimul rând, studiul ne arată poziția românilor vizavi de expresia “Timpul înseamnă bani”. 57% dintre români sunt de acord cu aceasta, procentul crescând în rândul Generației Z (63%).