Periodic, discuția despre impozitul progresiv revine în spațiul public, ca o soluție pentru creșterea veniturilor bugetare. Zilele trecute, s-a afirmat că se dorește introducerea impozitului progresiv asupra veniturilor, însă cu condiția să existe și posibilitatea aplicării unor deductibilități a cheltuielilor la calcularea acestuia. Privitor la acest subiect, aș avea unele observații, și anume:
– Ca să aplici un sistem progresiv de impozitare a veniturilor este necesar să se specifice la ce venituri se referă: dacă se referă la toate veniturile sau dacă se referă doar la veniturile din salarii. În primul caz, este necesar să se globalizeze toate veniturile, lucru care ar complica foarte mult sistemul de declarare și urmărire a acestora. În al doilea caz ar putea să apară diferențe de impozite, în funcție de numărul de surse de venit, la același venit lunar;
– Cum să aplici un sistem de impozitare progresiv dacă există atâtea persoane exceptate de la plata impozitului pe salarii, respectiv angajații din construcții, programatorii IT și, mai nou, angajații din sectorul agricol și alimentar? Cu alte cuvinte, pe o parte exceptezi de la plata impozitului anumite persoane, iar pe de altă parte crești impozitarea veniturilor la alte persoane. În momentul în care se fac asemenea schimbări de amploare vorbim de o filosofie fiscală, de armonizarea mai multor legi, nu doar de Codul Fiscal, iar acest lucru necesită timp, nu pe repede înainte;
– Deja există o anume progresivitate, este drept destul de mică, la impozitarea veniturilor salariale. Aici mă refer la sistemul de deductibilități în funcție de numărul de persoane aflate în întreținere, astfel că la venituri de peste 3.600 lei/lună, angajatul nu mai beneficiază de reducerea bazei de impozitare. Pentru salarii de până la 3.600 lei/lună, baza de impozitare se poate reduce cu sume de maxim 815 lei/lună, pentru venituri brute de 3.600 lei/lună și de maxim 1.310 lei/lună pentru venituri brute de până la 1.950 lei/lună (vezi Legea 227/2015);
– Este oportună această măsură în prezenta conjunctură economică? Mă refer aici la inflația foarte mare și în creștere, dar și la prognoza BNR, care estimează că în trimestrul II economia va stagna.
În principiu, se poate discuta varianta unui sistem global de impozitare a veniturilor, însă înainte de a aduce în discuție acest subiect, ar trebui să se facă din timp o pregătire în acest sens, din punct de vedere logistic, de administrare a impozitului global, efectele pe care le produce introducerea acestuia. În caz contrar, va rămâne doar un subiect care va apărea mereu, la diferite intervale, în spațiul public.
Tarile dezvoltate din UE au impozitare progresiva. Doar tarile recent admise in UE au cota unica de impozitare din 2 motive: sa incurajeze pe bogatani investitori din tarile dezvoltate sa fure cit mai mult si sa scuteasca bugetarii ANAF de calcule suplimentare.
Ambele modalitati de impozitare sint bune daca se colecteaza impozitele cit mai eficient combatindu-se evaziunea fiscala prin pedepse dure (vezi Al Capone)