Ce să mai înţelegi la acest început de an şcolar?! Dinspre profesori (sindicate şi directori de unităţi de învăţământ) vin semnale că se desfiinţează posturi fiindcă altfel nu mai ajung banii de salarii, în timp ce Ministerul Educaţiei Naţionale zice că, dimpotrivă, are mii de posturi vacante şi bani există. Ritmic sunt semnalate greşeli în manuale tipărite care tocmai apar pe piaţă, iar ministerul anunţă că în forma digitală a manualelor are grijă să nu fie greşeli. În mediul rural dispar şcoli şi grădiniţe prin comasare, pe când în bilanţuri ministeriale apar investiţii în infrastructură cu susţinere din fonduri europene. De prin şcoli mărunte de ţară este semnalată din prima zi lipsa oricărei urme de manual de clasa I, după ce asigurările ministeriale fuseseră că noul an şcolar va aduce milioane de manuale noi.
„Ministerul Educației Naționale pregătește un ordin prin care vor fi tăiate peste 1000 de posturi din învățământul preuniversitar”, strigă Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” şi atrage atenţia că „acest lucru va duce la o acutizare a crizei lipsei de personal calificat, existente la nivelul unităților de învățământ. Riscăm, de exemplu, ca școlile să rămână fără personal de pază și întreținere, în condițiile în care sunt multe unități de învățământ unde paza este asigurată din banii dați de părinți. Mai grav este că tăierile de posturi vor afecta și procesul didactic, deoarece sunt vizate inclusiv posturi didactice. În plus, riscăm ca orele care se atribuiau până acum la plata cu ora la personalul didactic calificat să fie predate de necalificați sau să ne confruntăm cu imposibilitatea plății sumelor cuvenite cadrelor didactice pentru activitatea prestată în regim de plata cu ora”. Cauza este de natură economică: nevoia de menţinere în costul standard per elev/preșcolar, cost rămas jos. Ministerul, semnalează sindicaliştii, „preferă să taie și mai mult din cheltuieli, în condițiile în care foarte multe unități de învățământ nu au alocate la ora actuală fonduri pentru plata salariilor în trimestrul IV”. Mari colegii naţionale se văd constrânse de „vina” de a avea profesori încadraţi la nivel maxim de grad didactic şi de expertiză la catedră, oameni care impun salarizare pe măsură, conform legii. Perspectiva, riscând o analogie cu umor tragic, este de recurs în domeniul educaţional la practici din lumea fotbalului, unde e găsită drept formă de management eficient concedierea celor mai valoroşi jucători şi alcătuirea echipelor din te miri cine, de prin ligi inferioare, care nu emite pretenţii salariale.
Tot pentru încadrare în cheltuieli strâmtate rău, destule inspectorate şcolare se văd nevoite să recurgă la comasări de şcoli şi de grădiniţe. Surse mediatice anunţă închiderea în judeţul Suceava a încă cinci grădiniţe şi trei şcoli, după ce în ultimii cinci ani au fost desfiinţate 64 de unităţi de învăţământ. În judeţul Gorj, în acest an au fost desfiinţate 31 de unităţi de învăţământ. În general, desfiinţările, numite eufemistic comasări, sunt aplicate la grădiniţe şi la şcoli primare, cu toate că în paralel este clamată nevoia dezvoltării cu precădere a educaţiei şcolare la vârste mici, în condiţii de spaţiu adecvat şi de efective reduse.
Ministerul Educației Naționale răspunde că nu diminuează numărul „de personal angajat, astfel că nu este în pericol niciun post”. Dimpotrivă, „peste 30.000 de posturi sunt vacante și pot fi ocupate în regim de plata cu ora”. De asemenea, ministerul „dorește să asigure toți angajații din învățământul preuniversitar de stat că în buget există fondurile necesare pentru plata salariilor până la sfârșitul anului”.
De prin alte judeţe (de exemplu, Argeş) către organizaţii de apărare a drepturilor copiilor, inclusiv dreptul la învăţătură de carte, vin semnale că la intrarea în clasa I, şcolarii nu au găsit nimic pe bănci, niciun manual, acestea urmând să fie comandate de-acum încolo. Ministerul de resort anunţase de-o lună că în acest an şcolar peste 500.000 de elevi din clasele I-VI beneficiază de 2,6 milioane de manuale noi, reprezentând 105 titluri. În multe din manualele deja aflate pe piaţă se găsesc greşeli evidente, şi de conţinut, şi de formă. Ministerul instituie comisii de cercetare şi oferă o contribuţie forţată la lexicologie, anunţând că „va fi realizată și trimisă în școli o erată tipărită”, fără să se sinchisească de faptul că erata face parte din carte, e lipită de ea, nu livrată ulterior.