Studiu Reveal Marketing Research
Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research în parteneriat cu Rawdia, pionier și lider de piață în zona de restaurante care oferă exclusiv preparate vegane și raw vegane, și-a propus să evalueze percepțiile, atitudinile și comportamentele românilor cu privire la alimentația vegană și raw vegană în contextul în care, conform celor mai recente statistici, piața produselor de acest tip este în continuă expansiune.
Schimbările sunt vizibile și observăm că au apărut din ce în ce mai multe restaurante cu meniu exclusiv vegan, dar și că restaurantele clasice au început să își extindă foarte mult opțiunile vegane și vegetariene. De asemenea, pe rafturile marilor magazine specialitățile vegetale sunt din ce în ce mai prezente și diversificate.
Premisele studiului Reveal Marketing Reserch realizat la inițiativa Rawdia se validează, gusturile consumatorilor români fiind în continuă schimbare. Așadar, 52% dintre rezidenții din mediul urban mare declară că obișnuiesc să consume preparate vegane sau raw vegane, într-o măsură semnificativ mai mică tinerii de până în 24 de ani (35%).
În ceea ce privește frecvența, cei mai mulți obișnuiesc să consume produse vegane de câteva ori pe săptămână (28%) sau o dată pe săptămână (24%). Persoanele mature peste 55 ani consumă într-o mai mare măsură astfel de preparate de câteva ori pe săptămână, aceasta fiind și categoria de vârstă cea mai înclinată să postească (46% vs. 37% total eșantion).
În aceeași ordine de idei, un procent de 10% dintre respondenți consumă zilnic, în special cei cu vârste cuprinse între 35-44 ani (16%), iar generația Z (18-24 ani) se diferențiază ca fiind categoria de vârstă care consumă cel mai rar produse vegane sau raw vegane, 54% dintre aceștia declarând că le consumă mai rar de o dată pe săptămână (vs. 37% total eșantion).
Comportamentele românilor tind să se îndrepte către o mai mare integrare a preparatelor vegane și raw vegane în alimentația de zi cu zi
Referitor la metodele de achiziționare a preparatelor vegane și raw-vegane, 42% preferă locațiile care oferă produse doar prin livrare la comandă, 36% preferă să achiziționeze ingrediente vegane și să gătească acasă, iar 25% aleg restaurantele convenționale ce au în ofertă o gamă variată de astfel de produse.
Cele mai atente persoane la buget sunt categoriile de vârstă extreme, atât tinerii între 18-24 ani (54%) cât și persoanele mature de peste 55 ani (59%) preferând într-o măsură semnificativ mai mare să își pregătească singuri preparatele vegane acasă (vs. 36% total eșantion).
Măsurând atitudinile față de acest tip de preparate pe un orizont de timp mai îndepărtat, observăm că 36% dintre respondenți menționează că obișnuiesc să consume și că vor consuma preparate vegane în aceeași măsură ca până acum, cei mai hotărâți în a-și menține actualul stil de viață fiind persoanele între 35-44 ani (42%),
Persoanele care obișnuiesc să consume preparate vegane sau raw vegane sunt interesați să aibă o alimentație sănătoasă
Îndreptându-ne atenția către modul în care cei care obișnuiesc să consume preparate vegane sau raw vegane se raportează la alimentație, se poate observa un interes crescut față de efectele pozitive ale unei diete sănătoase asupra organismului. Astfel, 39% declară că preferă să consume preparate vegane sau raw vegane pentru că au ales o alimentație sănătoasă ca stil de viață.
Alte aspecte cum ar fi pierderea în greutate, ținerea posturilor sau dezacordul cu practicile și metodele care stau la baza obținerii cărnii înregistrează scoruri mai mici, de 37%.
Măsurând diferite comportamente ale consumatorilor, aflăm că 36% dintre cei care obișnuiesc să consume preparate vegane sau raw vegane preferă să consume astfel de alimente în stare crudă sau pregătite cu un minim de tratament termic.