Curtea federală germană a condamnat luni, 25 mai, constructorul german de vehicule Volkswagen să despăgubească parțial un client care a cumpărat un automobil VW cu motor diesel trucat. Este o decizie extrem de importantă, ea putând influența zecile de mii de proceduri judiciare individuale declanșate în cei cinci ani de la declanșarea scandalului.
Echipând automobilele cu așa-zise dispozitive capabile să le facă să apară mai puțin poluante – fără că ele să aibă în realitate un astfel de rezultat – grupul german VW „a înșelat în mod conștient și sistematic, vreme de mai mulți ani” autoritățile, vizând profitabilitatea, a explicat judecătorul Stephan Seiters.
Volkswagen, a anunțat grupul într-un comunicat, va „propune” soluții amiabile pentru soluționarea unui mare număr, de peste 60.000 de proceduri judiciare individuale în curs de soluționare. Judecătorii Curții federale germane au ținut să sublinieze în mod special faptul că achiziționarea unui automobil echipat cu un motor trucat constituie în sine un prejudiciu, chiar dacă, așa cum a argumentat VW, vehiculul rămâne utilizabil.
235.000 clienți indemnizați
Am asistat la primul scandal judiciar notabil în care a fost implicat, odată cu gigantul Volkswagen, întreaga industrie germană de automobile, pilonul economiei acestei țări. Un scandal, spun analiști în domeniu, din care VW face mari eforturi să scape.
Sentința dată de Curtea federală în 25 mai se referă la un caz, cel al pensionarului Herbert Gilbert (65 de ani). Acesta a cumpărat în 2014 un Volkswagen Sharan diesel, respectiv unul dintre cele 11 milioane de vehicule în care constructorul a recunoscut în septembrie 2015 că a plasat dispozitive care diminuau emisiunile poluante în momentul testării calității. Returnând automobilul firmei VW, pensionarul mai sus menționat are dreptul la o rambursare parțială, utilizarea lui de-a lungul timpului scăzându-i din valoare. Decizia în acest caz intervine după finalizarea, în luna aprilie, a unui proces fără precedent în Germania, câștigat de un uriaș grup de mii de solicitanți de despăgubiri din America. VW are de plătit cel puțin 750 milioane de euro pentru despăgubirea a 235 000 clienți, în virtutea unui acord à l’amiable. O sumă care, însă, este mică în comparație cu cele peste 30 miliarde de euro care a costat deja scandalul cu care s-a confruntat VW în Statele Unite.