Prezent la Conferința „European Consumer Protection”, organizată de APPA (Asociația pentru Promovarea Asigurărilor) și XPRIMM, președintele ASF – Leonardo Badea, a declarat:
„În ultimii ani, protecția consumatorilor financiari a devenit o prioritate crescândă pentru factorii de decizie din întreaga lume. Protejarea consumatorilor de practicile abuzive și posibilitatea de a lua decizii în cunoștință de cauză cu privire la utilizarea produselor și serviciilor financiare este un obiectiv politic important, cu implicații pentru dezvoltarea sectorului financiar, incluziunea financiară și creșterea economică în general.
Un prim domeniu în care să acționăm este încrederea consumatorilor. Știm foarte bine că încrederea este probabil cel mai important capital de pe piețele financiare. Actorii de pe piață trebuie să convingă consumatorii că pot avea încredere în produsele facultative și că aceste produse răspund nevoilor lor și reprezintă o opțiune importantă în gestionarea riscurilor legate de viața, sănătatea și siguranța bunurilor lor. Cum se poate face acest lucru? Simplu – respectând ad litteram obligațiile contractuale și rezolvând fără întârziere dosarele de revendicare.
Cred că pentru a accelera maturitatea și dezvoltarea pieței de asigurări, avem nevoie de un efort comun, ca autoritate de supraveghere, și de companiile care operează pe această piață. Și aici mă refer atât la companiile de asigurări, cât și la brokeri. Aceasta este o abordare complexă, care implică acțiuni pe mai multe niveluri. Pe de altă parte, trebuie să le arătăm consumatorilor că drepturile și interesele lor sunt protejate în conformitate cu dispozițiile legale și că nu se tolerează abateri de la aceste principii.
În același timp, dezvăluirea unor informații mai bune despre produsele voluntare trebuie să fie o prioritate pentru noi toți. Oamenii trebuie să știe în detaliu riscurile pe care le caută să le protejeze și trebuie să aleagă în cunoștință de cauză atunci când cumpără o asigurare de viață, o asigurare de sănătate sau o asigurare auto. Cu alte cuvinte, companiile de asigurări și brokerii trebuie să ofere consultanță la un nivel foarte detaliat.
Consider că avem nevoie de campanii ample de educație financiară la toate nivelurile. Un individ educat financiar poate înțelege și decide mult mai ușor, în mod conștient atunci când vine vorba de cumpărarea unui produs de asigurare.
Nevoia de educație financiară în România este atât de importantă încât diferitele surse de formare trebuie să se completeze și să se sprijine reciproc. Pe termen lung, ne propunem să introducem educația financiară în curriculum-ul școlar, pornind de la clasele primare, apoi dezvoltând treptat aceste concepte pe întregul sistem educațional.
Am inițiat numeroase campanii și programe de educație financiară pentru copii, părinți, studenți și profesori, în colaborare cu diferite instituții de învățământ. Conceptele de bază au fost prezentate într-o manieră creativă și modernă, având ca scop înțelegerea și integrarea ușoară a acestora, pentru a sprijini deciziile financiare. Până în prezent, programul de educație financiară a înscris peste 400 de lectori și peste 80.000 de studenți. Educația financiară timpurie joacă un rol foarte important în modelarea viitorului consumator de produse financiare. Toate activitățile desfășurate de ASF sunt subordonate obiectivelor fundamentale ale protecției consumatorilor și stabilității piețelor supravegheate.
Împreună, aceste două componente favorizează o dezvoltare sănătoasă, cu influențe pozitive pe termen lung asupra creșterii economice și asupra dezvoltării nivelului de trai în România.
De asemenea, am făcut tot posibilul pentru a actualiza funcția de protecție a consumatorilor prin: modernizarea gestionării reclamațiilor, eliberarea ghidurilor pentru consumatori, crearea și implementarea strategiei naționale pentru educația financiară, realizarea programelor mystery shopping, emiterea avertizărilor și alertelor, crearea cadrului de rezoluție BAAR, SAL- FIN, etc.
Din punctul meu de vedere, piața asigurărilor voluntare este o zonă cu mare potențial de creștere. Atât locuințele, CASCO, asigurările de viață și de sănătate trebuie sporite, deoarece o piață matură se bazează în mod evident pe aceste categorii de asigurare. Mă veți întreba în mod firesc dacă avem soluții pentru a dinamiza această piață. Cred că efortul de a atinge acest obiectiv trebuie să fie comun: companiile de asigurări ASF-intermediari. Și când spun acest lucru mă refer în primul rând la îmbunătățirea nivelului de informare și educație financiară. Avem datoria de a face consumatorul să înțeleagă că pentru a-și asigura bunurile, sănătatea și viața sunt, în cele din urmă, o investiție și nu o cheltuială. Dacă putem face acest lucru împreună, atunci lupta va fi câștigată.
Implementarea Directivei privind Distribuția de Asigurări (IDD) a reprezentat o provocare recentă care vizează îmbunătățirea protecției consumatorilor de produse de asigurare, indiferent de canalul de distribuție prin care achiziționează produsele lor de asigurare, în special prin promovarea transparenței, dezvoltarea unei supravegheri mai bune și a guvernanței produselor de asigurare; de asemenea prin impunerea de obligații privind consilierea privind produsele de asigurare, formarea și capacitatea profesională, remunerarea și conflictele de interese.
Principalele cerințe și elementele noi implementate prin IDD sunt:
- Protecția consumatorilor trebuie îmbunătățită și asigurată indiferent de canalul de distribuție prin care achiziționează produsul;
- Pentru a crea condiții de concurență echitabile pentru toate categoriile de distribuitori de produse de asigurare în toate statele membre ale UE, este reglementată vânzarea directă de produse de asigurare de către asigurători;
- Standarde noi privind vânzarea produselor de asigurare care conțin elemente de investiții au fost aliniate standardelor de produse de investiții care intră sub incidența MIFID;
- Vânzările de produse de asigurare cu componente de investiții fac obiectul unor acte normative privind standardele de vânzări și conflictele de interese, respectând cerințele de consiliere, cerințele de informare a consumatorilor pentru aceste produse și cerințele de transparență;
- Orice formă de remunerare și stimulente în consiliere dacă este în detrimentul consumatorilor este interzisă;
- Există o nouă obligație pentru distribuitorii de asigurări de a dezvălui potențiale conflicte de interese;
- Necesitatea de a divulga anumite informații specifice privind produsele de vânzare încrucișată.
Implementarea IDD va avea un efect pe termen mediu și lung al autoreglementării pieței asigurărilor, în special a intermediarilor de asigurări.
În cele din urmă, îmbunătățirea mecanismelor de protecție, informare și transparență a consumatorilor va elimina unele dintre asimetriile pieței și va contribui la dezvoltarea unui sector de asigurare pe termen lung mai durabil.
Rămân optimist în ceea ce privește dimensiunea europeană a reglementării și supravegherii financiare și a efectelor acesteia asupra piețelor noastre, ceea ce nu echivalează cu o abordare a UE „de o mărime potrivită”.
Sunt încrezător că putem dezbate în mod constructiv politicile și tendințele care ne vor ajuta pe toți în îmbunătățirea climatului global pentru consumatorii de asigurări „.