Enciclopediile online oferă şi de această dată informaţii relevante despre istoria fotografiei. Termenul provine de la două cuvinte din limba greacă: phos/lumină şi graphis/a scrie, ceea ce ne permite să construim sintagma “scriere cu lumină” care este esenţa fotografiei. Să amintim că ideea respectivă a fost anticipată în zorii Antichităţii de alte creaţii ale umanităţii precum: sculpturi; însemne simbolice cu mesaje religioase; mozaicuri; picturi; icoane; gravuri; schiţe. Se consideră că, încă pe vremea marelui gânditor grec Aristotel, se cunoştea tehnica “punerii într-o cutie a realităţii” (prototipul “camerei obscure”). La rândul lor, alchimiştii constataseră că lumina înnegreşte clorura de argint.
Trei nume sunt considerate a-i desemna pe “părinţii fotografiei” din primele decenii ale veacului al XIX-lea: Joseph Niépce, Louis Daguerre şi John Herschel. Aceştia au contribuit prin cercetările lor la descoperirea procedurilor de fixare a unor imagini pe plăci metalice unde era depusă halogenură de argint. Ulterior aşa-numita “daguerotipie” reuşise să înregistreze imaginile prin acoperirea plăcilor de cupru cu argint iodurat şi fixarea cu anumite săruri. Performanţele în domeniu nu au întârziat să apară şi să se extindă: prima fotografie aeriană a Parisului, făcută din nacela unui aerostat; primul negativ flexibil/roll film incasabil şi uşor manipulabil, inventat de George Eastman; construirea de aparate de fotografiat de dimensiuni din ce în ce mai mici; apariţia fotografiei color (Autochrome Lumière, Kodachrome); fotografia instantanee Polaroid; fotografia digitală; fotografia jurnalistică.
Am găsit diverse citate despre fotografie. Iată doar câteva dintre ele: “Cine reflectă mai bine chipul omului: fotograful, oglinda sau pictorul?” (Pablo Picasso); “Eu cred în egalitate pentru toată lumea, cu excepţia reporterilor şi a fotografilor.” (Mahatma Gandhi); “Fotografie – un tablou pictat de soare fără educaţie artistică.” (Ambrose Bierce); “Imaginea fotografică reprezintă un mesaj fără cod.” (Roland Barthes); “Prietenia bazată doar pe recunoştinţă este ca o fotografie care cu timpul păleşte.” (Regina Elisabeta a României); “Când developezi amintirile, fii atent să nu încurci negativele.” (Stanisław Jerzy Lec); “Fotografia este o oglindă înzestrată cu memorie.” (Hacob Paronian).
M-a impresionat poezia lui Virgil Carianopol, La o fotografie pe care o redau integral: “Mă uit privind fotografia/În care chipu-ţi stă cuprins/Şi de pe care vitregia/Nicio lumină n-a desprins./Eşti tot aşa ca altădată,/Precum erai şi te-am visat./De ramă veşnic apărată,/La tine timpul n-a intrat./Prin marginile ei de piatră/Cu care dârz te împrejmuii,/Chiar de-ar fi vrut să te lovească,/Duşmanul n-a putut lovi./Privesc la tine, cea de-afară/Ce-n nicio ramă nu te-ai vrut/Şi peste care timpul, fiară/Ca toate fiarele-a trecut./De-ar fi să te găsesc acuma/După portret şi nu te-aş şti,/Aş răscoli întreaga lume/Şi nu te-aş mai putea găsi.”.
Mi-au plăcut, de asemenea, aceste versuri scrise de Dorel Livianu pentru romanţa Dă-mi o fotografie de Ion Vasilescu: “Dă-mi o fotografie/Să o pun la patul meu,/Icoană ea să-mi fie/Să mă rog la ea mereu,/S-adorm privind la tine/Ca în vis să te-ntâlnesc/Şi când mă trezesc,/Din nou să te privesc./Dă-mi o fotografie/Şi să-mi scrii-ntr-un colţişor/Cel mai frumos cuvânt de dor.”.
Ca în orice artă, şi în cea fotografică au existat reprezentanţi celebri. *Henri Cartier Bresson (1908-2004) a fost un fotograf francez care a publicat în 1952 cartea Images à la Sauvette, tradusă în engleză sub titlul: The Decisive Moment, fiind considerată o veritabilă “Biblie a fotografilor”. În viziunea maestrului menţionat, principiul succesului constă în “îmbinarea minţii, ochiului şi inimii”, aşa cum el însuşi a procedat în întreaga carieră. *Elliot Erwitt (1928- 2023) a fost un fotograf de etnie franceză din S.U.A. care s-a profilat pe poze ale unor situaţii absurde sau ironice din viaţa cotidiană de pretutindeni. *Steve McCurry (n. 1950) a devenit cunoscut pentru reflectarea, în lucrările sale, a multor conflicte printre care cele din Afganistan, Cambodgia, Golful Persic, Liban. El a făcut în anul 1984 fotografia intitulată “Afghan Girl” a cărei identitate rămăsese necunoscută până când tot dânsul, împreună cu o echipă de jurnalişti de la revista National Geographic, au reuşit, după 18 ani, să o localizeze şi să o identifice sub numele de Sharbat Gula.
Meleagurile noastre au consemnat, de asemenea, existenţa unor mari artişti fotografi. *Carol Popp de Szathmáry (1812-1887) este considerat primul fotoreporter de război din lume (prezent la Războiul Crimeii din anii 1853-1856). El a realizat la atelierul personal din Bucureşti un ansamblu de litografii ale Domnitorului Alexandru Ioan Cuza şi ale Doamnei Elena Cuza, ale Regelui României, Carol I şi ale altor personalităţi politice ale ţării (Mihail Kogălniceanu; I.C. Brătianu; Petrache Poenaru; Ştefan Golescu; Gheorghe Tattarescu; Matei Millo; Nicolae Grigorescu). Pentru albumele sale fotografice a primit înalte distincţii din partea Reginei Angliei, Împăratului Austriei, Împăratului Napoleon al III-lea al Franţei, Regelui Spaniei ş.a. *Costică Acsinte (1897-1987) a fotografiat mari personalităţi ca: Regele Ferdinand I; Regina Maria; Generalul Berthelot; Generalul Eremia Grigorescu. S-a înrolat ca fotograf de război în timpul primei conflagraţii mondiale. *Franz Duschek-Tatăl (1830-1884) l-a pozat pe Carol I când a sosit în România ca nou conducător; în 1867 a devenit fotograful Curţii Regale şi a însoţit trupele noastre pe frontul Războiului ruso-turc din 1877, transformat în Războiul de Independenţă a României. *Franz Duschek-Fiul este cel care a fotografiat trecerea Regelui Carol I al României pe podul de la Cernavodă la inaugurarea acestuia în anul 1895. De asemenea, el a adunat o parte dintre fotografiile tatălui său în albumul România pitorească, ce cuprinde: peisaje, imagini din oraşe şi din sate, costume naţionale, monumente istorice, figuri politice ale momentului etc. *Iosif Berman (1892-1941) a fost un fotograf român de origine evreiască, însoţitorul lui Dimitrie Gusti în campanile sale sociologice. Geo Bogza releva următoarele: “Am devenit reporter de dragul fotografiilor lui Berman. Ce este un reportaj lipsit de fotografii? De multe ori, reportajul se face de dragul unei fotografii interesante, lucrările lui Berman fiind de o inovaţie rară în presa românească. Revoluţia prin care Arghezi a înnoit limba literară, încărcând-o de plasticitatea gândirii sale, Berman a produs-o în lumea imaginilor fotografice, smulgându-le din anchiloza de până atunci şi încărcându-le cu viaţa adevărată.”. *Ioniţă G. Andron (1917-1989) a fost pasionat de realizarea unei monografii în imagini a Ţării Oaşului care era pentru el o “rezervaţie etnografică”. Obişnuia să spună: “Când fotografiam chipuri de bătrâni cu pletele ninse de numărul anilor sau scene din datini străbune, simţeam din plin o îndoită mulţumire: aceea că suntem aici din leagănul istoriei şi aceea a creaţiei, fiind conştient că am fixat pe peliculă pentru cei de azi şi pentru cei din viitor o părticică din fabuloasa realitate românească.”. Până la sfârşitul vieţii sale, fotograful menţionat a realizat circa 100 de mii de negative alb-negru, color şi diapozitive pe teme precum: lucrarea pământului; creşterea oilor; obiceiurile de la anumite sărbători religioase; portul tradiţional; nunţi, botezuri sau înmormântări etc.

Foto: Freepik
Am acasă o fotografie din anii ’50 a mamei Maria împreună cu cei doi fii Dan Mihai şi Mircea Alexandru, pe verso-ul căreia tatăl nostru a scris: “Cornelia, mama Gracchilor (cei doi fraţi, tribuni reformatori ai Romei, Tiberius şi Gaius – n.n.).”. Peste câteva decenii, soţia mea Maria Cornelia a devenit mamă a altor doi “Gracchi”, Vlad Mihai şi Corneliu Ştefan, ca o scumpă replică dăruită de Bunul Dumnezeu familiei noastre.
Închei, afirmând că fotografiile au rămas, de-a lungul veacurilor, puternice leacuri împotriva uitării, deşi Ion Minulescu scria în poezia sa Trei lacrimi reci de călătoare: “Şi-ai să mă uiţi -/Că prea departe/Şi prea pentru mult timp porneşti!/Şi-am să te uit -/Că şi uitarea e scrisă-n legile-omeneşti.”.