La încheierea mandatului ambasadorial în Georgia am primit de la colegul chinez cu care am avut relaţii foarte bune de prietenie şi colaborare un suvenir original: o copie înrămată în format A3 a unei picturi realizate de o echipă de artişti plastici din ţara sa. Văzusem multe muzee de artă în diferite ţări, dar era pentru prima oară când mă aflam în postura de a admira copia unei opere colective multicolore.
Anexez în articolul de faţă o reproducere fiind conştient că aceasta nu poate reda toate detaliile realizate cu măiestrie de cei trei autori chinezi: Dai Dudu, Li Tiezi şi Zhang An; anul formidabilei opere executate în ulei pe pânză: 2006. Tema lucrării este istoria antică şi modernă a lumii prin intermediul unei multitudini de figuri, de fiinţe necuvântătoare, de lucruri şi invenţii de tot felul.
În superbul tablou imaginea puterii este reprezentată de regi şi regine, faraoni, împăraţi şi împărătese, ţari, dictatori, preşedinţi de state, premieri, revoluţionari, generali, politicieni etc. Diverse zone ale activităţii umane sunt sugerate prin figurile miniaturale ale unor artişti de teatru şi de film, compozitori şi interpreţi, dramaturgi şi poeţi, pictori, sculptori, oratori, filosofi, savanţi, sportivi, navigatori, industriaşi ş.a.
Am remarcat reflectarea ponderată a îndelungatei istorii şi civilizaţii chineze printr-o galerie atent dimensionată şi alcătuită din gânditori antici, scriitori, personalităţi politice contemporane. În prezentarea monumentelor din spaţiul chinez autorii au selectat numai Marele Zid şi Tienanmen/Poarta Păcii Cereşti, fiindu-le alăturate Monumentele Megalitice Stonehenge, Statuile Moai din Insula Paştelui şi Marile Piramide de la Giza. Am sesizat un aspect inedit: aflaţi împreună pe Marele Zid cei trei tineri artişti avându-l în spatele lor pe Dante Alighieri privesc cu admiraţie întreaga panoramă a măreţelor edificii create de Umanitate de-a lungul istoriei sale multimilenare.
Referitor la figurile unor importante personalităţi îmi amintesc un fapt pe care prietenul meu a dorit să îl menţioneze şi care cred că a contribuit la acordarea suvenirului inedit. În ansamblul acestora se află chipul pictorului român Corneliu Baba (1906-1997) preluat după un celebru autoportret al artistului având fes roşu şi barbă albă; explicaţia colegului de breaslă a fost că acesta era o cunoştinţă respectabilă a autorilor imensului tablou care influenţase pregătirea lor profesională. Formulez supoziţia rezonabilă ca acel autoportret să se fi aflat printre tablourile lui Baba expuse temporar la Muzeul Academiei Naţionale de Arte din Beijing alături de opere ale lui Pablo Picasso, existând astfel atât o sursă serioasă de inspiraţie, cât şi timpul necesar în înscrierea figurii maestrului român ca personaj în tabloul artiştilor chinezi.
Este prezentă în partea de sus/stânga imaginea Corăbiei “Santa Maria” a lui Cristofor Columb simbolizând descoperirile geografice şi călătoriile pe oceanele şi mările lumii. Pe de altă parte, în aceeaşi zonă a tabloului apar pe ecranul unui televizor exploziile bombelor atomice de la Hiroshima şi Nagasaki sugerând ideea de distrugere; menţionez că nu lipseşte nici portretul savantului J. Robert Oppenheimer, “părintele bombei atomice”.
Din sfera vieţuitoarelor necuvântătoare în structura picturii se regăsesc: câteva fiinţe cabaline (caii lui Gengis Han şi Napoleon Bonaparte); Vulturul de Aur/Golden Eagle răspândit în întreaga lume şi utilizat ca element heraldic al puterii; oaia clonată Dolly (prima reuşită a obţinerii unui mamifer prin procedeul transferului nuclear); simpaticul câine de vânătoare Ol’ Roy al lui Sam Walton; pisicuţa Lolcat/abrevierea acronimică pentru laugh out loud (personajul creat în anul 1870 de fotograful britanic Harry Pointer şi consacrat în spaţiul cărţilor poştale ilustrate) etc. În privinţa cămilelor cei trei artişti şi-au asumat introducerea unei imagini satirice colective reprezentând celebrităţi asemănătoare “corăbiilor deşertului”.
Alături de maeştrii lor apar o serie de instrumente muzicale (vioară, acordeon, pian, chitară, lăută, trompetă, saxofon, flaut) şi aparate ştiinţifice (microscop, fonograf, telescop, busolă, seringă, ceasornic, un felinar cu electricitate), precum şi un micuţ camion ca o jucărie pentru copii/Ford Model T. ilustrând ideea de creaţie tehnologică. Literatura şi cercetarea sunt marcate printr-o mică maşină de scris aşezată pe o măsuţă, câteva suluri de pergamente şi un vraf de cărţi în preajma lui Albert Einstein. Artiştii nu au uitat străvechea roată din lemn plasată nu întâmplător la baza scărilor de piatră ale progresului civilizaţiei umane.
Am mai constatat că nu există în acel tablou niciun fel de cifre, litere ori semne din ştiinţele matematicii, fizicii sau chimiei. Unica modalitate de expresie este cea a formelor, umbrelor şi culorilor dispuse cu ponderaţie fără a obosi privitorii dominaţi de curiozitate. Este, de asemenea, demn de menţionat că nicăieri nu apar elemente ale naturii precum plante, copaci, flori, izvoare, câmpii, păduri, râuri sau cascade, prioritatea fiind acordată componentelor semnificative ale naturii umanizate (construcţii, instrumente, invenţii).
Ai impresia că pictura este o enciclopedie în culori care aspiră la reprezentativitate cvasi-absolută. Efectul de mozaic este generat în opinia mea de absenţa oricărei “repartizări geografice”: tabloul nu este divizat în anumite “parcele spaţiale” rezervate Europei, Asiei, Africii ori celor două Americi, iar personalităţile masculine sau feminine aparţinând unor etnii şi naţionalităţi diferite sunt înfăţişate împreună.
Nu dispun de informaţii relevante potrivit cărora echipa de pictori ar fi primit vreun premiu de excelenţă pentru pictura istorică de detaliu, dar sunt sigur că aceasta a câştigat un imens prestigiu în ceea ce priveşte reflectarea Interculturalităţii din perspectivă istorică.
De altfel în materie de cult al detaliilor numai unii maeştri provenind din marea Chină puteau să onoreze ireproşabil o asemenea misiune perseverentă ce a durat peste zece luni fără întrerupere. Unul dintre autori şi coordonatorul echipei, Dai Dudu a exprimat astfel mesajul operei lor: “Am dorit să reprezentăm istoria lumii şi să dăm privitorilor senzaţia că ei ar răsfoi filele unei cărţi de istorie.”.
Comentariul meu final este scurt: trei tineri pictori chinezi au reuşit de minune să creeze o asemenea minune artistică având valoare de unicat în lumea picturilor panoramice contemporane.