Ministerul Turismului a redactat proiectul de act normativ prin care isi propune sa protejeze integral banii turistilor in cazul in care agentia cu care acestia pleaca in vacante intra in colaps, document la care se lucreaza de peste 1 an, dar turoperatorii spun ca acest proiect nu poate fi aplicat in realitate deoarece nu propune o solutie concreta si viabila, astfel ca banii turistilor tot nu vor fi garantati integral.
Potrivit proiectului, garantiile pot fi reprezentate de scrisori de garantie bancara, polite de asigurare, fond de garantare a pachetelor de calatorie sau alte instrumente de garantare legal constituite. Agentia de turism organizatoare garanteaza platile efectuate de calatori sau in numele calatorilor indiferent daca pachetele sunt comercializate direct calatorilor sau prin intermediul altor agentii de turism.
Nicolae Demetriade, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism, ANAT, atentioneaza ca, in acest moment, nu exista un fond de garantare care sa asigure rambursarea tuturor sumelor in cazul in care o agentie mai mare sau chiar si una mai mica, dar care vinde mai mult decat are asigurarea, intra in insolventa.
Alin Burcea, proprietarul agentiei Paralela 45, a precizat ca in proiect nu este indicat ce anume se intampla daca comerciantul/ intermediarul incaseaza bani, dar nu achita suma la organizator sau intra in insolventa.
Totodata, acesta mai arata ca documentul ii obliga pe asiguratori sa urmareasca raportarile la agentii, dar se intreaba cum poate ministerul sa-i oblige pe asiguratori sa faca efectiv acest lucru.
In cazul in care, in contractul privind pachetul de servicii de calatorie, este inclus transportul de pasageri, garantia include repatrierea calatorilor, indiferent daca executarea pachetului este afectata de insolventa agentiei de turism organizatoare sau calatorii se afla in imposibilitatea intoarcerii in tara din motivul nerespectarii de catre agentia de turism organizatoare a obligatiilor contractuale.
Emitentul instrumentului de garantare este obligat, in cazul in care agentia intra in incapacitate de plata, sa organizeze in cel mai scurt timp posibil de la notificarea primita de la calator, dar nu mai mult de 12 ore, prin efort propriu sau prin intermediul unui operator specializat, repatrierea calatorilor si sa suporte cheltuielile de repatriere sau sa oferae servicii alternative corespunzatoare pentru continuarea derularii pachetului.
In cazul schimbarii cazarii, prin servicii alternative corespunzatoare se intelege oferirea cazarii intr-o unitate cât mai apropiata fata de cea initiala, in functie de disponibilitate.
Obiectul instrumentelor de garantare il constituie acoperirea de catre emitent a riscului de neplata de catre agentia de turism organizatoare a sumelor achitate de calatori, cauzata de neexecutarea integrala sau partiala a contractelor de comercializare a pachetului de servicii de calatorie incheiate cu acestia, in cazul insolventei agentiei de turism organizatoare si/sau acoperirea costului repatrierii/repatrierea in situatia in care calatorii se afla in imposibilitatea intoarcerii in tara si in contractul de comercializare a pachetelor de servicii de calatorie este inclus transportul de pasageri.
Emitentul instrumentului de garantare comunica in maximum o zi lucratoare, Ministerului Turismului, orice situatie in care instrumentul de garantare inceteaza sau se modifica, indiferent de motiv.
Emitentii instrumentelor de garantare transmit la solicitare, Ministerului Turismului, situaţia cuprinzând agenţiile de turism care beneficiaza de respectivul instrument de garantare. In cazul in care emitentul instrumentului de garantare constata depasirea, de catre agentia de turism organizatoare, a valorii instrumentului de garantare, acesta comunica, in maxim o zi lucratoare, acest lucru Ministerului Turismului. In cazul in care calatoria nu a inceput, valoarea despagubirii este egala cu valoarea sumelor achitate efectiv de calatori in baza contractelor privind pachetele de servicii de calatorie, in masura in care serviciile relevante nu sunt furnizate ca urmare a insolventei agentiei de turism organizatoare.
In cazul in care in contractul privind pachetele de servicii de calatorie este inclus transportul de pasageri si calatorul se afla in imposibilitatea intoarcerii in tara:
a) din motivul nerespectarii de catre agentia de turism organizatoare a obligatiilor contractuale, valoarea despagubirii datorata de catre emitentul instrumentului de garantare este egala cu costul repatrierii, in conditii de confort similare celor contractate;
b) din cauza insolventei agentiei de turism organizatoare, despagubirea este egala cu contravaloarea serviciilor de calatorie neprestate calatorului si achitate de acesta in baza contractului de comercializare a pachetului de servicii de calatorie, la care se adauga costul repatrierii.
In cazul in care calatorul solicita de la agentia de turism organizatoare rambursarea sumelor achitate si/sau a costului repatrierii, acesta transmite documentele justificative, in copie, catre agentia de turism organizatoare, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire; calatorul are obligatia sa pastreze documentele justificative, in original.
Dupa o plimbare prin oras Calatorul poate solicita agentiei de turism organizatoare, aflate in stare de insolventa, rambursarea sumelor achitate de calator si/sau a costului repatrierii astfel:
a) in situatia in care data incheierii pachetului neexecutat/executat partial este anterioara datei declararii insolventei, in termen de 15 zile lucratoare de la data declararii insolventei;
b) in situatia in care data incheierii pachetului este ulterioara datei declararii insolventei, in termen de 15 zile lucratoare de la data incheierii pachetului.