Valoarea totală a portofoliului de proprietăți imobiliare deținute de către dezvoltatorul NEPI Rockcastle a depășit suma de 5,9 miliarde de euro, la final de 2018, potrivit ultimului raport al companiei, cu 20% mai ridicat decât la sfârșitul anului precedent. De asemenea, veniturile nete din chirii au crescut cu 29,6%, la 346 milioane euro. Proprietățile din România constituie 36% din portofoliul NEPI Rockcastle.
„În 2018, NEPI Rockcastle și-a menținut și și-a consolidat poziția de investitor, operator și dezvoltator în Europa Centrală și de Est. Grupul și-a extins acoperirea geografică și a beneficiat de o performanță puternică oferită de proprietățile sale, în contextul unor piețe competitive și al unor schimbări în structura proprie de management. Achizițiile finalizate de proprietăți au însumat peste 594 milioane de euro, iar peste 260 milioane euro au fost investiți în terenuri și dezvoltări în 2018. Acestea au fost finanțate în urma dezinvestirii în portofoliul active listate, precum și din împrumuturi pe termen lung”, a declarat Alex Morar, CEO, NEPI Rockcastle, în raportul menționat.
„Cu o experiență de peste 11 ani în Europa Centrală și de Est, NEPI Rockcastle a dobândit un know-how semnificativ în gestionarea proiectelor de retail real estate, precum și un portofoliu mare de centre premium în țări diferite. În acest sens, ne vom concentra în continuare pe managementul activ al portofoliului nostru de propietăți, acesta reprezentând strategia noastră de dezvoltare pe termen lung” , a adăugat Alex Morar.
Dacă portofoliul companiei a sporit cu 20% anul trecut la 5,9 miliarde de euro, veniturile nete din chirii au crescut cu 29,6%, la 346 milioane de euro, de la 267 milioane de euro în 2017. Majorarea veniturilor din chirii a provenit în mare parte din creșterea suprafeței închiriabile din portofoliu cu 278.000 metri pătrați, prin intermediul achizițiilor și dezvoltărilor de retail.
Dispersia geografică a portofoliului NEPI Rockcastle era, la finalul anului 2018, următoarea: România 36%, Polonia 24%, Ungaria 10%, Slovacia 9%, Bulgaria 9%, Croația 4%, Republica Cehă 3%, Serbia 3%, Lituania 2%.
Cele mai importante achiziții de retail realizate anul trecut de către NEPI Rockcastle au fost în Polonia, Lituania, Ungaria și Slovacia, în timp ce în România strategia companiei se axează pe dezvoltări de la zero sau extinderi ale unităților de retail deja existente. Astfel, în 2018, NEPI Rockcastle a finalizat construcția Shopping City Satu Mare, cu o suprafață închiriabilă de 29.200 mp.
Carrefour, principala ancoră a centrului comercial Shopping City Satu Mare, este, de altfel, primul magazin deschis de către retailerul francez în oraș. Rata de ocupare a centrului comercial este de 97,3%.
Pentru 2019, însă, NEPI Rockcastle are în plan reconfigurarea și extinderea Shopping City Sibiu, dar și dezvoltarea celui de-al doilea său mall din oraș, Festival Sibiu. Acesta din urmă va avea o suprafață închiriabilă de 42.200 mp, iar ancora principală de retail va fi Kaufland. De asemenea, Shopping City Sibiu va ajunge la o suprafață închiriabilă de 83.100 mp după extindere și reconfigurare, proces care va începe în această primăvară.
În octombrie 2018, NEPI a dat startul lucrărilor la extinderea Aurora Shopping Mall din Buzău, care va însuma alți 6.000 de mp adăugați stocului existent. Lucrările vor fi realizate în mai multe faze, a căror finalizare este planificată pentru finalul acestui an, cu excepția Cinema City, programată în 2020.
De asemenea, compania se află în stadiul de obținere a autorizațiilor de construcție pentru dezvoltarea unui mall de 41.300 mp suprafață închiriabilă în Târgu Mureș. Centrul comercial este deja preînchiriat în proporție de 30%, iar ca ancoră principală de retail va fi Carrefour hypermarket. Finalizarea proiectului este estimată pentru al doilea trimestru din 2020.