Numărul companiilor care se văd nevoite să adopte standarde de calitate certificate ISO este într-o continuă creștere, fiind unul dintre criteriile cheie care le ajută să își mențină numărului de clienți, să își păstreze competitivitatea, dar și credibilitatea față de clienți.
În România există un deficit de peste 500 de experți consultanți în obținerea de certificări ISO, spun specialiștii în domeniu. Perioada de implementare a unei certificări ISO poate varia între trei luni și doi ani, în funcție de standardele pentru care se dorește certificarea, dimensiunea organizației, dar și de complexitatea activităților. Veniturile lunare pe care le poate obține un astfel de expert pot depăși 3000 de Euro lunar, în funcție de experiența sa.
„Piața de consultanță din România are un potențial considerabil, mai ales dacă luăm în considerare faptul că, un organism de certificare emite certificatele ISO valabile doar pentru trei ani, perioadă în care au loc, pe lângă auditul de certificare/recertificare și audituri de supraveghere. Rolul unui consultant este să pregătească organizația pentru certificare, pentru auditurile de supraveghere dar și pentru un nou ciclu de trei ani de zile, dacă organizația dorește recertificarea Totodată, nevoia de consultanță este tot mai mare și datorită faptului că există carență de consultanți dar mai ales de consultanți bine pregătiți”, declară Diana Claudia FILIP, CEO & Director General AUDIT GOLD EXPERT FDC.
Ce determină companiile să apeleze la un consultant ca să înceapă procesul pentru obținerea unei certificări ISO
Avantajul implementării și certificării unui sistem de management este că acesta se realizează după standarde internaționale, care sunt recunoscute în toată lumea.
Potrivit experților, sunt două mari categorii pentru care companiile încep acest proces în vederea obținerii unei certificări ISO. În primul rând, este vorba de organizațiile care au nevoie aproape obligatoriu de certificări ISO, pentru a putea participa la anumite licitații publice și pentru a evita depunctările, dar, și de cele care riscă restricționarea de la accesarea de fonduri europene.
Totodată, competiția din piață, face ca pentru o bună parte dintre companii, nevoia unei certificări ISO să fie semnalată chiar de către clienți. În a doua categorie intră companiile care se certifică din motive legate de credibilitate și încredere din partea clienților; certificările ISO garantând o îmbunătățire a imaginii în fața partenerilor de afaceri interni și externi.
Odată cu creșterea interesului companiilor pentru obținerea unei certificări ISO, este în creștere și nevoia de experți consultanți, care pot ajuta o companie să proiecteze și să implementeze un sistem de management în vederea certificării în baza cerințelor unui standard sau a mai multor standarde internaționale. Totodată, consultantul poate acorda asistență în vederea pregătirii tuturor auditurilor efectuate de organismele de certificare (certificare, supraveghere, recertificare, urmărire, etc).
„În anul 2022 s-a înființat un număr record de firme, respectiv 150.000. Dacă doar 1% dintre ele s-ar certifica doar conform standardului ISO 9001:2015 (sistem de management al calității), ținând cont că media de timp pentru consultanță este de trei luni pentru fiecare firmă, dacă lucrează doar un consultant), rezultă că fiecare 1.500 de firme ar avea nevoie de cel puțin 500 de consultanți. Conformitatea cu cerinţele ISO, indiferent că vorbim de ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, etc., nu înseamnă să renunţăm la tot ce am învăţat până acum, ci să avem curajul să construim un sistem bazat pe cerinţe şi să ne acomodăm cu gândul că: „rezultatul activităţilor unor oameni de CALITATE se numeşte tot CALITATE; oamenii adaugă valoare prin valoarea pe care o au; valoarea rezultă din caracter, iar caracterul înseamnă să ai capacitate să respecţi cu consecvenţă principii”, adaugă Diana Claudia FILIP, CEO & Director General AUDIT GOLD EXPERT FDC.
În plus, noile cerințe care apar permanent, creează necesitatea apariției de noi certificări. Astfel, tendințele actuale de reducere a consumurilor de energie, Green Deal și tranziția energetică conduc și la cerințe de implementare după standarde specifice, cum ar fi Sustenabilitatea și reducerea consumului energetic prin ESG și ISO 14064 sau dezvoltarea permanentă de standarde noi. De exemplu, în ultima perioadă, se pune foarte mult accent pe implementarea Sistemului de Management al Energiei, ISO 50001 sau pe ISCC (International Sustainability and Carbon Certification).