Barometru UNSAR-IRES
Pandemia de COVID-19 continuă să modifice percepțiile românilor cu privire la riscurile cu care se confruntă. Astfel, cei mai mulți se tem de o eventuală criză economică sau financiară care le-ar afecta veniturile. Pe lângă acestea, printre riscurile menționate cel mai frecvent continuă să se numere incendiul, accidentele auto, îmbolnăvirile sau dezastrele naturale, potrivit celei mai noi ediții a Barometrului UNSAR-IRES privind Percepția riscului și cultura asigurărilor din România (2021).
În acest sens, după un an marcat de pandemie, cercetarea sociologică arată că o criză economică sau financiară care ar afecta veniturile – risc nou introdus în sondaj – este cel mai adesea menționată de români, respectiv de către 67% dintre respondenți.
Topul riscurilor de care se tem românii este completat de incendiu (62%, în creștere de la 60% în 2020), accidente auto (62%, față de 58% anul trecut), îmbolnăviri (56%, în scădere de la 58%), dezastre naturale, precum cutremurul, inundațiile sau alunecările de teren (54%, la fel ca în 2020), furt (51%, față de 56%), fenomene meteo severe (48%, în creștere de la 47%) și alte accidente, precum cele casnice (48%, față de 45% în 2020).
„Cu toate că vedem semne de revigorare, efectele pandemiei încă se fac remarcate. Cercetările sociologice pe care le realizăm în fiecare an ne ajută să înțelegem mai bine la nivel de industrie preocupările pe care le au românii cu privire la siguranța lor personală sau a familiei, dinamica acestora în timp și, mai ales, cum putem să îi protejăm mai bine prin intermediul asigurărilor în această perioadă”, a declarat Adrian MARIN, Președintele UNSAR.
Atunci când cumpără o asigurare, românii se bazează cel mai mult pe modul în care le acoperă nevoile (21%), pe rapiditatea în plata despăgubirilor (15%) sau pe consultanța oferită (12%). Barometrul UNSAR-IRES mai relevă și faptul că factorii care pot amplifica decizia de a încheia o asigurare sunt veniturile mai ridicate (38%), o mai bună informare (35%), dar și apariția de produse noi, digitale (19%).
„Prin proiectele pe care le derulăm ne propunem să îi ajutăm pe români să ia decizii informate atunci când vine vorba despre asigurări”, a declarat Alexandru CIUNCAN, Director General, UNSAR.
În același timp, experiența personală cu societățile de asigurări rămâne una mai degrabă pozitivă pentru 64% dintre români, în creștere față de 58% în 2020. Conform respondenților, printre calitățile cele mai importante pe care ar trebui să le aibă o companie de asigurări se numără seriozitatea (44%), corectitudinea (28%) și încrederea pe care o inspiră (9%). Gradul cel mai mare de satisfacție al consumatorilor rămâne cel legat de interacțiunea cu personalul (88%), clauzele contractuale și nivelul sumelor asigurate (77%), dar și raportul preț/calitate (76%) sau sistemele online existente (75%), în timp ce mai puțin mulțumiți sunt de nivelul birocrației (45%) și de timpul de așteptare până la despăgubire (40%).
Barometrul IRES-UNSAR privind Percepția riscului și cultura asigurărilor în România a fost realizat pe un eșantion format din 1.336 respondenți cu vârsta între 18-50 de ani, în mai 2021, utilizând metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).