Începând de joi, Renault are o conducere bicefală. Jean-Dominique Senard este numit președinte non-executiv al grupului, în locul lui Carlos Ghosn, iar Thierry Bolloré devine director general executiv.
Ministrul francez al economiei, Bruno Le Maire, a primit joi demisia lui Carlos Ghosn, încarcerat de aproape două luni la o închisoare din Japonia. Așa cum a anunțat cotidianul «Les Echos», Carlos Ghosn a demisionat miercuri noaptea de la președinția grupului Renault și joi dimineață ministrul francez al Economiei a făcut anunțul oficial la Davos, unde domnia sa participa la Forumul economic mondial. Guvernul francez, acționar principal al Renault, a susținut candidatura lui Jean-Dominique Senard, patron la grupul Michelin, care joi a și fost numit succesor al lui Ghosn, în urma votului Consiliului de administrație, în calitate de președinte non-executiv al grupului. Thierry Bolloré, care în absența lui Ghosn a gestionat activitatea grupului, devine director general executiv. «Cu aceste două personalități, dorim să avem un director general foarte decis, foarte operativ, având în vedere că acest grup este o mașină puternică pentru conducerea căreia este nevoie de multă experienţă, iar apoi, de asemenea, un președinte cu o strategie a grupului și cu o misiune importantă, aceea de a întări și consolida Alianța cu Nissan», a declarat purtătorul de cuvânt al guvernului francez, Benjamin Griveaux. Căci, a subliniat el, «pentru guvernul francez, acționar de referință la Renault (15% din capital și 22% din drepturile de vot), ca și pentru Hiroto Saikawa, directorul general actual al Nissan, perenitatea Alianței este esențială». Este oficial faptul că directorul grupului Nissan a convocat pentru luna aprilie o adunare generală extraordinară a acționarilor pentru a confirma revocarea lui Carlos Ghosn și a numi un nou membru desemnat de Renault.
Dispoziții încă neoficiale
Dacă Ghosn pleacă de bunăvoie de la președinția Renault, dispozițiile legate de o astfel de plecare nu au fost deocamdată comunicate. «Nu este nimic de negociat. Există un contract conform căruia grupul Renault trebuie să determine ceea ce îi datorează. Nici mai mult, nici mai puțin», a declarat o sursă apropiată grupului Renault citată de «Les Echos». Surse japoneze precizează că Ghosn este suspectat că a omis să declare, în perioada 2010-2015, o mare parte din veniturile sale obținute confom funcțiilor pe care le-a avut la Nissan. Procesul sau, în urma căruia riscă până la 15 ani de închisoare, nu va avea loc înainte de mai multe luni.
Important în acest moment: viitorul grupului Renault
Ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire, a subliniat joi, într-un interviu acordat Bloomberg, că cel mai important lucru în acest moment este pregătirea viitorului grupului Renault. Căci, vreme de 14 ani, de administrație Ghosn, vânzările grupului francez Renault au crescut cu aproape 60%, ajungând de la 2,5 la 3,9 milioane unități în 2018.
Noul tandem Senard-Bolloré are acum drept sarcină primordială să mențină Renault pe traiectoria deja existentă, în pofida ştiutelor dificultăți prin care trece construcția de automobile la nivel mondial: criza diesel, noile norme antipoluare, războiul comercial și Brexit. Marca Renault va trebui, de asemenea, să înfrunte revoluția electrică, dar și cea a conectivității și a automobilului autonom ce va veni.