Comunicat de la Biroul de presă al PE
• Scopul principal este de a descuraja puterile străine să aibă un comportament agresiv față de Uniunea Europeană sau țările membre;
• Printre posibilele contramăsuri se numără: restricții comerciale și restricționarea investițiilor directe și a accesului la piața achizițiilor publice din UE;
• Noul instrument ar trebui să servească drept scut pentru a proteja suveranitatea Uniunii Europene.
Noul instrument comercial este conceput în primul rând ca un factor de descurajare, dar va permite Uniunii Europene să combată constrângerile economice și să ia contramăsuri.
Textul final a fost adoptat cu 578 voturi pentru, 24 împotrivă și 19 abțineri. Parlamentul a aprobat marți un nou instrument comercial care va permite Uniunii să răspundă, în conformitate cu dreptul internațional și în ultimă instanță, în cazul în care UE sau un stat membru este șantajat economic de o țară din afara UE care încearcă să influențeze o anumită alegere sau poziție politică.
Instrumentul de contracarare a acțiunilor coercitive (ACI) urmărește să protejeze suveranitatea UE și a statelor membre într-un mediu geopolitic în care comerțul și investițiile sunt folosite din ce în ce mai des ca mijloace de constrângere de către diverse puteri străine.
Ce este constrângerea?
Potrivit regulamentului, constrângerea economică are loc atunci când o țară din afara Uniunii încearcă să exercite presiuni asupra UE sau a unui stat membru urmărind să-l determine să facă o alegere specifică prin aplicarea sau amenințarea de a aplica măsuri comerciale sau de investiții. Deși acest tip de constrângere subminează autonomia strategică a Uniunii Europene, nu face obiectul acordului Organizației Mondiale a Comerțului (OMC).
Mecanismul OMC de soluționare a litigiilor nu este disponibil în mod specific pentru cazurile de constrângere economică, cu excepția cazului în care implică și aspecte care încalcă normele OMC.
În conformitate cu noile norme, Comisia Europeană va avea la dispoziție patru luni pentru a investiga un act potențial de constrângere. Pe baza constatărilor ei, Consiliul va avea la dispoziție între opt și zece săptămâni pentru a decide, cu majoritate calificată, dacă există o constrângere. Deși obiectivul principal va fi de a porni un dialog pentru a convinge autoritățile din țara din afara Uniunii să înceteze constrângerea, dacă aceste eforturi eșuează, atunci UE va dispune de o gamă largă de contramăsuri. Dacă se constată existența unor măsuri de constrângere economică, iar țările Uniunii sunt de acord, Comisia va avea la dispoziție șase luni pentru a găsi răspunsul adecvat, informând Parlamentul și Consiliul în toate etapele.
Contramăsuri potențiale
Eurodeputații au îmbunătățit aspectul disuasiv al instrumentului prin includerea unei liste cuprinzătoare de măsuri potențiale cu care ar putea reacționa Uniunea Europeană, inclusiv restricționarea comerțului cu bunuri și servicii, a drepturilor de proprietate intelectuală și a investițiilor străine directe. De asemenea, se va putea restrânge accesul la piața achizițiilor publice din UE și la piața de capital și se va putea restricționa autorizarea produselor în temeiul normelor chimice și sanitare.
Repararea prejudiciului
În conformitate cu noile norme, Uniunea ar putea solicita repararea prejudiciului de către țara din afara UE care practică constrângerea economică. Comisia poate, de asemenea, să aplice măsuri pentru a garanta repararea prejudiciului.
Bernd LANGE (S&D, Germania), raportor și președinte al Comisiei pentru comerț internațional, a declarat: „Acest instrument permite o reacție rapidă împotriva măsurilor de constrângere, împotriva presiunii exercitate de alte țări. Am introdus termene și definiții clare pentru a explica ce este o măsură de constrângere și cum să reacționăm la ea. Acum avem la dispoziție o gamă largă de contramăsuri și instrumente defensive. Deși această modalitate de combatere a constrângerii ar trebui să acționeze ca un factor de descurajare, vom putea, de asemenea, să luăm măsuri, dacă este necesar, pentru a apăra suveranitatea Uniunii Europene.”
Următorii pași
După adoptarea oficială de către Consiliu, prevăzută în octombrie, regulamentul va produce efecte la 20 de zile de la data publicării în Jurnalul Oficial.
Comisia a propus mecanismul în decembrie 2021, ca urmare a unei cereri din partea Parlamentului European și ca răspuns la presiunea economică exercitată de SUA în timpul administrației Trump, împreună cu numeroase confruntări între UE și China. Acest nou instrument completează o serie de instrumente de apărare comercială adoptate în ultimii ani. În luna mai, liderii G7 au anunțat lansarea unei platforme de coordonare împotriva constrângerii economice, care reflectă inițiativa UE.
Hahahahahahaha, UE a furat si a jefuit de peste tot de site de ani dar se protejeaza cica sa nu i fure…altii. Hahaha, ce dreaqu sa fire ba saraciilor de la voi, praful de pe toba? Ca atat mai aveti… Si tupeul
Slava suacraina, uraaaaaaaaa. Pe adta sigur o publicati