Analiză NextUp
În acest context, în peste 80% din cazuri, antreprenorii devin mai precauți și își doresc să se bazeze mai mult pe rapoarte financiare pe care le văd în sisteme de tip ERP și mai puțin pe instinct pentru a-și reduce cheltuielile
Peste 60% dintre antreprenori din comunitatea NextUp afirmă că afacerea și activitatea lor sunt afectate direct sau indirect de situația din Ucraina, care a generat creșterea prețurilor și a costurilor sau a blocat colaborarea cu furnizori externi, potrivit unei analize realizate de NextUp, unul dintre cei mai importanți producător de software pentru scalarea companiilor. În acest context, peste 80% dintre antreprenori spun că devin mult mai precauți și iau decizii mai calculate în business, cu ajutorul sistemelor de tip ERP care oferă date în timp real privind evoluția afacerii și că plănuiesc să automatizeze mai multe procese în activitate pentru a reduce cheltuielile cu până la 50%.
Astfel, 48% dintre ei spun că momentan preferă să aștepte pentru a lua decizii de afaceri cu miză pe termen lung, cum ar fi deschiderea de noi puncte de lucru, 30% dintre respondenți afirmă că simt anxietate și incertitudine privind evoluția businessului, iar 22% sunt optimiști și cred că orice schimbare negativă poate deveni o oportunitate de business.
„În astfel de situații, din analiza noastră reiese că, în peste 80% din cazuri, antreprenorii devin mai precauți și își doresc să se bazeze mai mult pe cifre și mai puțin pe instinct, analizând rapoartele financiare pe care la au la dispoziție în orice moment într-un soft potrivit pentru afacerea lor, cum este un sistem de tip ERP. Astfel, iau decizii corecte, fără risc și au încredere să facă pasul următor în afacerea lor, având siguranța că vor avea creștere de business reducând consumul de resurse materiale”, declară Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
Întrebați în ce măsură criza din Ucraina le modifică planurile de business, 44% dintre antreprenorii români spun că iau decizii cu precauție și se adaptează contextului actual, întrucât criza le-a modificat parțial planurile. Totodată, 39% dintre respondenți afirmă că ajustează bugetul de cheltuieli, fac investiții controlate și iau decizii pe termen scurt-mediu până când conflictul va înceta, iar 17% își continuă activitatea și planurile de business la fel ca până acum.
În ceea ce privește abordarea business-ului în situații de criză, 54% dintre antreprenorii români pun rațiunea înaintea emoțiilor, iau decizii ponderate și se bazează pe cifre și rapoartele financiare pe care le generează în timp real în softuri de tip ERP pe care le folosesc. În același timp, 42% dintre aceștia susțin că devin mai precauți, iau decizii calculate în anumite privințe și se bazează pe instinct în alte situații. Doar 4% din antreprenori afirmă că se bazează strict pe instinct și că acesta funcționează întotdeauna indiferent de context.
„Pe fondul conflictului din Ucraina, antreprenorii se responsabilizează să reducă și să controleze cheltuielile. De aceea, ei simt nevoia să aibă vizibilitate crescută în business și măsurători în cifre ale indicatorilor specifici afacerii lor pentru a lua decizii corecte care le pun organizația la adăpost pe termen mediu. O soluție la îndemână este automatizarea, care reduce costurile unei companii cu până la 50% în medie și ține sub control întregul buget al unei afaceri”, adaugă Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
Datele NextUp arată că în eventualitatea unei noi crize economice, 55% dintre antreprenorii români ar căuta noi metode de a economisi resurse financiare, cum ar fi automatizarea unor procese de business, pentru a nu fi nevoiți să concedieze angajați. 33% dintre respondenți afirmă că și-ar restrânge activitatea și ar reduce bugetul de marketing și numărul de angajați, în timp ce 12% ar încerca să găsească noi surse de investiții.
Dintre participanții la studiul NextUp România, 32% sunt furnizori de servicii, 25% activează în comerț, 15% în construcții, 12% în IT, iar restul au afaceri și în industria producătoare de materiale, alimente sau confecții. Aproximativ 14% au o cifră de afaceri cuprinsă între 1 și 5 milioane de euro, 2,7% trec de acest prag, iar 83% dintre antreprenorii respondenți au o cifră de afaceri sub 1 milion de euro.