Horváth & Partners estimează că piața serviciilor de consultanță din România a înregistrat o creștere de circa 6% în 2018, față de 2017, situându-se în prezent la peste 200 milioane euro, ca cifră de afaceri a principalilor jucători de pe piață.
Activitatea companiilor care oferă servicii de consultanță în zona Europei de Est s-a intensificat, iar România a urmat această direcție. Reprezentanții Horváth & Partners se așteaptă la același procent de creștere și în 2019. Conform rezultatelor raportate de principalele companii de consultanță din regiune, România se clasează pe a doua poziție, în urma Poloniei, ca valoare a serviciilor de consultanță oferite de cei mai importanți jucători din domeniu, în 2018. Astfel, pe piața poloneză, companiile de consultanță au furnizat anul trecut servicii în valoare de peste 500 milioane euro.
În 2018 s-a înregistrat cea mai mare creștere a cererii de servicii de consultanță din ultimii cinci ani. Din punct de vedere al repartizării cererii, cele mai multe solicitări au venit din partea companiilor de servicii financiare, urmate de cele din sectorul energetic și al resurselor umane. În urma acestora vin sectorul de producție, serviciile, companiile cu profil tehnologic, de media și telecomunicații, precum și cele din retail. În 2018, sectoarele în care s-au observat cele mai importante creșteri în ce privește numărul de clienți pentru servicii de consultanță sunt producția si retailul, care au avut creșteri de circa 10%.
În ceea ce privește tipul de consultanță, cele mai solicitate domenii au fost:
- consultanța tehnologică, ce presupune sprijin în dezvoltarea și îmbunătățirea de servicii și instrumente în domeniile aplicațiilor mobile, social media, robotizare și automatizări, Internetul Lucrurilor (IoT), Inteligență Artificială (AI). Acest domeniu a înregistrat o creștere de aproximativ 10% în 2018;
- consultanța în îmbunătățirea proceselor operaționale, care a crescut cu 5% anul trecut;
- consultanța în elaborarea sau îmbunătățirea strategiei companiei, unde s-au înregistrat cu 5% mai multe cereri față de 2017;
- consultanța în Resurse Umane și managementul schimbării, care a înregistrat cu 5% mai multe solicitări în 2018;
- consultanța financiară, care a crescut cu 2%, pe parcursul lui 2018.
Estimările Horváth & Partners legate de evoluția pieței serviciilor de consultanță vizează strict managementul performanței la nivel de companie și optimizarea performanței organizațiilor, fără a face referire la audit și serviciile conexe sau alte servicii de consultanță de afaceri, cum sunt consultanța fiscală, juridică sau consultanța în managementul riscului. Horváth & Partners oferă servicii de consultanță în management strategic și inovație, managementul proceselor și organizare, managementul operațiunilor și achizițiilor, controlling și finanțe, training, management în vânzări și IT. La ora actuală, compania se diferențiază în peisajul local prin modelul de consultanță aplicat, care urmărește consilierea clientului pe parcursul întregului proces, de la dezvoltarea conceptului, până la aplicarea sa în activitatea curentă și urmărirea rezultatelor obținute și al impactului acestora asupra organizației.