Cum recepționăm și consumăm arta contemporană? Cum ajungem să înțelegem și să iubim arta contemporană? Cum ne poate inspira și ce parte din noi înșine putem regăsi în opera unui artist contemporan? Are aceasta rolul de a ne încânta privirea sau de a provoca mecanismele gândirii critice, mai exact, se adresează mai mult intelectului decât simțurilor și sentimentelor prin mijloace copleșitoare? Ne-au oferit perspective largi și răspunsuri la aceste întrebări, sâmbătă seara, la Beijing, doi artiști români tineri, Dani Ghercă și Mischa Blanos, la evenimentul organizat de Institutul Cultural Român (ICR) la Centrul Choi. ICR Beijing a ales ca în acest an să marcheze Ziua Culturii Naționale, aniversată în 15 ianuarie, prin proiectul intitulat „Privire asupra Deconectării”, care a inclus o expoziție de artă contemporană cu lucrările artistului vizual, Dani Ghercă, aflat în prezent într-o rezidență artistică la Shanghai pentru 6 luni, completată de un concert de muzică electronică-acustică susținut de compozitorul neoclasic Mischa Blanos.
Evenimentul a debutat cu scurte alocuțiuni ale E.S. Dan-Horia Maxim, Ambasadorul României în China și organizatorilor, directorul ICR Beijing, Liviu Țăranu și referent principal relații, Ema Stoian, care au vorbit despre semnificația Zilei Culturii Naționale, legiferată în anul 2011, care este sinonimă cu ziua de naștere a marelui nostru poet, prozator, lingvist, filosof și jurnalist Mihai Eminescu (1850 – 1889), a cărui creație a depășit demult atât timpul cât și spațiul vieții sale, fiind azi un bun universal și definind adevăruri universale, dar și despre arta celor doi artiști români tineri. Gilbert Choi, director al Fundației Jonathan K.S. Choi, alături de Johnson Choi, a spus că este onorat să găzduiască evenimentul cultural românesc, care semnifică un moment de schimburi culturale româno-chineze.
Expoziția „Privire asupra Deconectării” include o selecție de 15 lucrări imprimate pe suprafețe imense, create de Dani Ghercă în metropole din SUA și China, din 2020 până azi. Artistul a spus publicului că imaginile surprind orașul într-o lumină rece, redus la date și că opera sa fotografică este o reflectare asupra tranziției actuale către o nouă fază a conștiinței umane și a impactului tehnologiei asupra sentimentului nostru de sine, a relațiilor noastre cu ceilalți și a noastre cu mediul înconjurător, invitându-l în lumea sa fotografică. Lucrările sale explorează relația dintre urbanizare și experiența umană. El folosește fotografia pentru a examina noțiunea de urbanitate, scală și deconectare. În căutările sale fotografice, își propune să transmită privitorului un sentiment de confuzie, uimire și claustrofobie. Artistul realizează vederi aeriene ale unor metropole din lume, scăldate în întuneric, cu pete ocazionale de lumină și culoare – o reflecție pe marginea vieții în era datelor juxtapusă sentimentului de alienare care, în mod paradoxal, o caracterizează. Prin divulgarea acestor fluxuri de date, Dani Ghercă dezvăluie ceea ce există, dar nu este întotdeauna vizibil cu ochiul liber.
Pianistul Mihail Simeonov, cunoscut sub numele de Mischa Blanos, a oferit publicului timp de 40 de minute un concert de muzică contemporană, un mix de clasică, jazz şi electronică, ca o succesiune de armonii şi ritmuri care te provoacă să-ţi suprapui propriile poveşti, gânduri şi imagini. El este un compozitor și producător din București care cântă la pian, sintetizatoare și instrumente electronice. Cu o pregătire academică clasică, începută de la vârsta de șapte ani, Mischa Blanos insuflă propria sa viziune asupra alianței dintre muzica clasică, jazz și muzica electronică, încântând auditoriul prin virtuozitatea interpretării la pian și forța emanată de instrumentele sale electronice. Cu piese precum „Second Nature” și „Indoors” și albumul său de debut, „City Jungle”, Blanos explorează metaforic peisajul urban și reflectă asupra impactului adus de pandemie în cultură și viața socială. La vernisaj a rulat și documentarul „Călin Dan și Dani Ghercă despre expoziția – O privire asupra Deconectării” (2023, 1h55) realizat de Dan Iordache.
Evenimentul „Privire asupra Deconectării” a adunat la Centrul Choi invitați precum Dumitru Braghiș, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în China, artiști, profesori, specialiști chinezi din lumea artei, de la Universitatea Jiaotong din Beijing, Academia de Film din Beijing, Academia Națională de Artă Chineză, cel mai mare artist modern chinez, He Yun Chang, jurnaliști și rezidenți români la Beijing.
Centrul Choi este un spațiu dedicat activităților culturale de ținută, care includ expoziții, concerte, conferințe și spectacole. Patronat de Fundația Jonathan K.S. Choi, în parteneriat cu Ambasada Franței în China și clusterele Institutelor Culturale din Uniunea Europeană (EUNIC), acesta este fosta locuință și atelierul de artă al lui Huang Rui, fondatorul celebrului District de Artă 798 din Beijing, un artist chinez emblematic al cărui nume este strâns legat de arta contemporană din China. Spațiul este o îmbinare artistică a elementelor tradiționale chinezești, cum ar fi Cele Opt Trigrame din I-Ching (易经), 300.000 de cărămizi realizate manual, recuperate din curțile dinastiei Ming și Qing, și grinzile de lemn din Palatul Prințului Kung, cu design contemporan, occidental, realizat de arhitectul olandez Neville Mars și arhitecta chineză Bian Jing. Centrul Choi va găzdui expoziția timp de două săptămâni (13-29 ianuarie 2024). Expoziția este curatoriată de Xinduo Li, lector la Universitatea Jiaotong din Beijing, Facultatea de Arhitectură și Artă, specializat în teoria artei contemporane și teoria artei media digitale, iar traducerea în limba chineză a alocuțiunilor a fost asigurată de Liu Yizhe, traducător.
Articol realizat de Radio China Internațional și CCTV