Profesorii vor fi evaluați de-acum încolo după cum vor ține lecții și vor pune note online, ca și după atitudinea morală pe care o vor dovedi. Așa stabilesc prevederile nou introduse într-o reglementare în vigoare de mai mulți ani: Ordinul Ministerului Educației și Cercetării nr. 4247/13 mai 2020 privind modificarea și completarea Metodologiei de evaluare anuală a personalului didactic și didactic auxiliar, aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 6143/1 noiembrie 2011 privind aprobarea Metodologiei de evaluare anuală a activităţii personalului didactic şi didactic auxiliar.
Pentru uzul comun, s-a spus și s-a scris că predarea online s-a introdus în fișa postului cadrelor didactice, așa că de-acum ele sunt obligate să țină lecții online. În starea de spirit actuală, întreținută inclusiv prin îngrijorare și oportunism, a produs vâlvă „informația” că s-ar putea (sau „ar putea”, cum zic în astfel de situații cei cărora câteva automatisme prinse din mers le țin loc de cunoaștere a vorbirii cum trebuie) ca școala să nu înceapă nici în septembrie sau să înceapă, dar să se închidă iar, dovadă fiind socotită „legea” de față, cu ținerea lecțiilor online. Momentul a mai fost găsit bun și pentru contribuții la alimentarea unor idei cum ar fi opoziția prefabricată între școala de stat („rea”, pentru că nu asigură tablete și-i încalcă copilului dreptul la educație) și școala particulară („bună”, pentru că face invers) sau cum ar fi socotirea ca depășită a școlii făcute în clasă, cu profesori și manuale pe materii.
De fapt, „legea” care-i obligă pe profesori să țină lecții online (accentuat că „prin fișa postului!”, expresie din cele considerate că dau bine ca să sublinieze seriozitatea muncii) e doar un ordin ministerial de actualizare a unui ordin în vigoare de vreun deceniu, care în timp a mai primit completări. De data aceasta, au fost introduse prevederi impuse de condițiile în care este forțată să funcționeze școala acum. De exemplu, drept criterii de performanță în domeniul „Proiectarea activității” apare „proiectarea activităților-suport pentru învățarea în mediul online și a instrumentelor de evaluare aplicabile online, din perspectiva principiilor de proiectare didactică”, în domeniul „Realizarea activităților didactice” apar „utilizarea de resurse educaționale deschise, aplicații online, crearea și susținerea sesiunilor de învățare pe platforme educaționale”, „organizarea și desfășurarea activităților didactice, curriculare și extracurriculare în mediul școlar, extrașcolar și în mediul online”, în domeniul „Evaluarea rezultatelor învățării” apar „utilizarea diverselor instrumente de evaluare, inclusiv a celor online”, „realizarea și aplicarea unor instrumente de evaluare a activității online, valorizarea rezultatelor evaluării și oferirea de feedback fiecărui elev”. Așadar, cuvântul-cheie este „online”, adică primește reglementare o formă de lucru deja folosită de profesori (mulți? puțini?), și nu numai de la oprirea acum a activității în clase.
Puțin (dacă nu deloc) au fost băgate în seamă completările din zona etică aduse aceluiași ordin ministerial. În domeniul „Conduita profesională”, este introdus criteriul de performanță „respectarea și promovarea deontologiei didactice (normelor deontologice)”, ceea ce reprezintă o formulare mai clară, aplicată, a unui criteriu existent – „respectarea şi promovarea deontologiei profesionale”. Este considerat nou și un criteriu de performanță deja existent, introdus la o modificare anterioară, în 2014: „Manifestarea atitudinii morale şi civice (limbaj, ţinută, respect, comportament)”. Obiceiul copiatului de colo-colo se vede că poate avea și părți bune: chiar e nevoie să fie reluat apelul la atitudine morală și civică în școală.
Unele modificări și completări ale ordinului ministerial sunt de exprimare: „Realizarea/participarea la programe/activităţi de prevenire şi combatere a violenţei şi comportamentelor nesănătoase în mediul şcolar” a devenit „realizarea/participarea la programe/activități de prevenire și combatere a violenței și a bullyingului în mediul școlar și/sau în mediul online”; „Respectarea normelor, procedurilor de sănătate şi securitate a muncii şi de PSI şi ISU (…)” a devenit „respectarea normelor, procedurilor de sănătate și securitate a muncii, de prevenire și stingere a incendiilor și de situații de urgență (…)”
În ansamblu, cunoscând obiceiul dintotdeauna de pe la noi de a acoperi cu vorbe lucruri și treburi fără să fie și făcute de-adevăratelea, nu cumva să se întâmple așa și cu prevederile de față, necesare în sine pentru un sistem educațional funcțional în prezent cu gândul la ziua de mâine.
Profesorii, evaluați după morală și online
2 comentarii
Profesori, va ordon ! De maine sunteti toti informaticieni ! Si ala de chimie si ala de geografie si ala de educatie civica, toti deveniti informaticieni!
ORICINE E INFORMATICIAN (ACADEMICIAN) LA LOCUL SAU DE MUNCA !