Închiderea treptată a rețelelor 3G și migrarea la tehnologiile mai eficiente 4G sau 5G a început în toată lumea, iar spectrului rămas disponibil are potențialul de a modifica modul în care consumăm conținut video, fie prin transmisii TV, fie prin streaming.
Serviciile 5G vor prelua frecvențele eliberate
Frecvențele eliberate prin închiderea rețelelor 2G și 3G pot fi realocate pentru a facilita dezvoltarea și implementarea serviciilor 5G Broadcast.
Potrivit unui raport al GSA (Global mobile Suppliers Association), în prezent, oprirea serviciilor 2G și 3G în 68 de țări a fost finalizată, planificată sau este în curs de desfășurare.
În România, procesul a fost demarat de toți operatorii prezenți pe piață. Digi și Telekom România au renunțat la 3G încă de anul trecut, în timp ce Orange România și Vodafone au anunțat planurile legate de renunțarea la 3G în acest an.
Testele continue 5G Broadcast din Europa și SUA evidențiază eforturile de a implementa și perfecționa această tehnologie în diferite regiuni și aplicații. Cu toate acestea, GSA notează că modurile de utilizare rămân incerte, fiind necesare mai multe teste pentru a explora strategiile de venituri și provocările tehnice. Totuși, asociația prezintă câteva cazuri de utilizare a noii tehnologii, anunță Economica.
Cazurile potențiale de utilizare pentru tehnologia 5G Broadcast includ:
Media gratuită: Descărcarea dinamică a traficului excesiv din unicast permite livrarea de conținut live către mulți spectatori, asigurând o calitate constantă a serviciului și un timp minim de nefuncționare.
Alerte pentru siguranță publică: Oferirea unui serviciu mai robust pentru a furniza utilizatorilor informații vitale în caz de urgență, când echipamentele rețelei celulare pot fi avariate.
Evenimente sportive și locații: Asigurarea că rețelele celulare nu sunt supraîncărcate de mulțimile mari de la evenimente și livrarea de video fără probleme, fără a afecta rețeaua celulară.
Difuzarea pentru mașini: Permite actualizări de software și firmware sau utilizarea media și a divertismentului, precum și livrarea în timp real a informațiilor despre trafic și comunicarea între vehicule și orice altceva (vehicle-to-everything).
E-sports: Îmbunătățirea experiențelor de livestream partajate și difuzarea către consolele de jocuri pentru spectatori, jucători și evenimente e-sports.
Învățământ online: Sprijinirea potențialului de a livra fiabil sălile de clasă virtuale către studenți, chiar și în cele mai rurale zone.
Comerț online: Îmbunătățirea experiențelor de comerț electronic, făcând experiența de cumpărare mai plăcută și mai eficientă pentru consumatori și companii.
Video la cerere: Creșterea calității serviciului prin descărcarea a 35% din traficul de pe rețelele mobile, ceea ce va îmbunătăți experiența atât pentru utilizatorii de 5G Broadcast, cât și pentru cei care nu folosesc această tehnologie.