- Festivalul RO-Wine găzduiește în acest weekend salonul Gustul Italiei, pentru a doua ediție consecutiv, cu peste 40 de producători italieni de top
- În 2022, România a importat 19.400 de tone de paste făinoase din Italia de peste 30 de milioane de euro, în creștere cu 22,5% față de anul precedent
- 96.400 hectolitri de vin italian a importat România anul trecut, în valoare de peste 30 de milioane de euro, cu 34,4% mai mult față de 2021
Weekend-ul acesta, între 13 – 15 octombrie 2023, ICE – Agenția Italiană pentru Comerț Exterior, va organiza a doua ediție a salonului Gustul Italiei, în cadrul festivalului internațional RO-Wine, cu o selecție de savori italiene și vinuri de excepție din diverse regiuni de renume, de la peste 40 de producători de top. RO-Wine a ajuns la cea de-a noua ediție și se va desfășura în incinta Fratelli Studio din București.
Românii apreciază gustul pastelor italienești, Italia fiind primul furnizor de paste făinoase atât ca valoare (cotă de 40,4% din importuri), cât și din punct de vedere cantitativ (40,3% din importuri), preconizându-se ca până la finalul anului valoarea importurilor să o depășească pe cea din 2022. Și vinurile italiene sunt extrem de populare în România, iar în ultimii 5 ani importurile de spumante (inclusiv Prosecco) din Italia au crescut de 3,3 ori în valoare și de 2,8 ori în cantitate, în timp ce importurile de vinuri liniștite îmbuteliate a crescut de 3,4 ori în valoare și de 2,7 ori în cantitate. Din totalul vinurilor italiene importate în 2022, circa 50% a fost reprezentat de Prosecco și spumante, iar 43% de vinuri liniștite îmbuteliate.
Italia este cel mai important producător și exportator de vinuri la nivel mondial, cu o producție de aproape o cincime din producția mondială de vinuri, având totodată peste 560 de soiuri de viță-de-vie înregistrate, care demonstrează bogatul patrimoniu de biodiversitate pe care poate conta Italia și care oferă în întreaga peninsulă vinuri locale de cea mai înaltă calitate, datorită unei tradiții milenare.
Totodată, Italia este țara europeană cu cel mai mare număr de produse agroalimentare cu denumire de origine și de indicație geografică recunoscute de Uniunea Europeană (852, din care 325 produse agroalimentare și 527 vinuri), o mărturie în plus a calității produselor, dar, mai ales, a legăturii puternice între excelențele agroalimentare italiene și teritoriul de proveniență.
România este a 17-a piață de desfacere a produselor agroalimentare italiene, fiind depășită în Europa Centrală și de Est doar de Polonia și Republica Cehă. În 2022, România a importat produse agricole și agroalimentare din Italia de peste 770 de milioane de euro, în creștere cu 21,5% față de anul precedent (82% dintre acestea fiind produse alimentare prelucrate și băuturi). Principalele produse alimentare italiene importate în România în 2022 au fost brânzeturile și lactatele (72,4 milioane euro), dar și cafeaua (69,5 milioane euro) sau produsele de panificație și patiserie (64,5 milioane de euro). Trendul pozitiv se menține și în primul semestru din 2023, importurile de astfel de produse înregistrând o creștere de 19%. La rândul ei, anul trecut, România a exportat către Italia produse agricole și alimentare în valoare de peste 1 miliard de euro, o creștere cu peste 25% față de 2021, Italia fiind prima țară de destinație a exporturilor românești din această categorie (24% din aceste exporturi reprezintă produse alimentare prelucrate și băuturi). Cele mai exportate categorii de produse sunt: cereale, semințe oleaginoase, tutun, grăsimi și uleiuri animale și vegetale, carne și subproduse.
Totodată, Italia deține primatul pentru mai multe categorii merceologice importate în România, care reprezintă și cele mai cumpărate produse italiene la nivel mondial, fiind prima țară furnizoare de roșii conservate (cu o cotă de 72,6% din total importuri românești de astfel de produse), vinuri (cu o cotă de 29,3%), dar și de ulei de măsline (cotă de 37,3%) și situându-se pe locul 2 ca furnizor de cafea (cotă de 20,7%) și pe locul 3 pentru brânzeturi și lactate (cotă de 12,1%) și produse de panificație și patiserie (cotă de 11,5%). Produsele agroalimentare italiene sunt cel mai des falsificate și imitate la nivel mondial, valoarea contrafacerilor alimentare și a celor de tip „Italian sounding” atingând anual peste 120 de miliarde de euro, dublul exporturilor anuale ale Italiei de astfel de produse.
În 2023, Italia a depus candidatura pentru includerea bucătăriei italiene în patrimoniul imaterial UNESCO. Bucătăria italiană nu este doar un preparat sau un rețetar, ci un ansamblu de practici sociale, obiceiuri și gesturi bazate pe numeroasele cunoștințe locale, un ritual colectiv al unui popor care concepe mâncarea ca un element cultural de identitate.
Ce specialități vor găsi vizitatorii la salonul Gustul Italiei
Iubitorii gusturilor și savorilor italiene, vor găsi la salonul Gustul Italiei, construit ca o sărbătoare dedicată Made in Italy, o selecție rafinată de specialități de la producători de top, din regiuni precum Abruzzo, Campania, Emilia Romagna, Lazio, Lombardia, Apulia, Sardinia, Sicilia, Toscana și Veneto. Vizitatorii vor putea descoperi o gamă variată de produse care au făcut Italia faimoasă în întreaga lume, precum paste, măsline, ulei extravirgin de măsline, conserve de legume și fructe, preparate pentru risotti, produse din roșii, aperitive din legume, panettone, pandoro, biscuiți și alte produse de patiserie, dulciuri tradiționale cu fistic, dar și o selecție exclusivistă de vinuri și alte băuturi alcoolice .
ICE – Agenția Italiană pentru Comerț Exterior este agenția guvernamentală italiană care susține promovarea, facilitarea și dezvoltarea schimburilor comerciale între Italia și restul lumii, sprijinind internaționalizarea societăților italiene, îndeosebi a celor mici și mijlocii, și implementarea activității acestora pe piețele externe, promovând totodată atragerea investițiilor străine în Italia. Agenția, constituită în 1926, are sediul central la Roma, un birou regional la Milano și dispune de o rețea externă alcătuită din 88 de structuri operative în 74 de țări. Birourile ICE sunt poarta ideală pentru întreprinderile care doresc să stabilească relații de afaceri cu partenerii italieni, de la aprovizionarea cu produse italiene, la oportunități de investiții în Italia. Folosind cele mai moderne instrumente de promovare și comunicare pe mai multe canale, acționează pentru afirmarea și consolidarea excelenței Made in Italy în lume.
În vederea susținerii și promovării produselor Made in Italy și pentru a contracara contrafacerea acestora și fenomenul de “Italian Sounding“, ICE Agenția a implementat două măsuri: constituirea unor birouri Anticontrafacere (în acest moment operative în China, Rusia, Turcia și Statele Unite) și sprijinirea firmelor pentru implementarea tehnologiei blockchain în propriile procese de producție.
Sediul din București își desfășoară activitatea în România din 1969 și are competență pentru România și Republica Moldova. În România, este acreditat ca Secția Promovare Schimburi a Ambasadei Italiei și colaborează în strânsă sinergie cu aceasta.