La Festivalul de la Cannes încheiat recent, Ruben Östlund a reuşit să îşi adjudece (pentru a doua oară în carieră) prestigiosul premiu Palme d’Or, pentru filmul Triangle of Sadness. Regizorul suedez este cunoscut pentru predilecţia pentru satiră socială, şi nici de data aceasta tema aleasă nu face excepţie.
Marele premiu a fost împărţit, la egalitate, de ”Stars at Noon” (r. Claire Denis) şi ”Close” (r. Lukas Dhont).
Remarcabilă revenirea în prim-plan a regizorului sud-coreean Park Chan-wook, care a fost distins cu premiul pentru cea mai bună regie pentru filmul Decision to leave. Park Chan-wook a semnat regia celebrului film ”Oldboy” (2003) şi a thriller-ului erotic ”Slujnica” (2016) (O: Ah-ga-ssi). Decision to leave aparţine, de asemenea, genului thriller, care pare a i se potrivi ca o mănuşă excentricului regizor asiatic.
România are multe amintiri plăcute de la acest festival (materializate în premii, printre care Palme d’Or, în 2007, pentru filmul ”4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, regia Cristian Mungiu, şi premiul pentru cea mai bună actriţă în 2012, Cosmina Stratan şi Cristina Flutur, pentru rolurile din După Dealuri, unde Cristian Mungiu a luat şi premiul pentru cel mai bun scenariu) şi povestea de succes continuă.
Alexandru Belc a fost distins cu Premiul pentru cel mai bun regizor în cadrul secțiunii Un Certain Regard, pentru filmul Metronom, o dramă avându-i drept protagonişti pe doi liceeni.
Alexandru Belc a mai regizat documentarul ”Cinema, mon amour” (2015). Cronica noastră, aici.
Trebuie însă să menţionăm că, din păcate, la actuala ediţie filmul lui Cristian Mungiu, R.M.N., nu a luat niciun premiu.