Fundația pentru Tineret a Municipiului București a organizat, în perioada 21 – 24 iunie 2019, la Complexul Sportiv Național Snagov, cea de a patra ediție a proiectului „Școala de Vară pentru Copii și Părinți” 2019.
Proiectul a avut ca scop principal crearea unui cadru menit să crească nivelul de receptivitate al părinților și să stimuleze conștientizarea nevoii de educație non-formală, având ca grup-țintă familiile formate din părinți tineri cu vârsta de până în 40 de ani și copii cu vârste cuprinse între 7 și 13 ani.
Prima
zi a Şcolii
de Vară
pentru Copii și Părinți a început prin jocuri de cunoștere și
de energizare, iar apoi a continuat cu atelierul
„Însemnele
familiei”.
Echipele au avut de făcut sloganul, logoul și imnul familiei. După
aceea și-au desenat și decupat mâna, în interiorul căreia
fiecare copil a scris așteptările pe care le are de la părinte și
viceversa.
Înainte
de cină și-au făcut „jurnalul de bord” în care și-au trecut
toate emoțiile și toate gândurile pe care le-au avut pe parcursul
acestui proiect.
A doua zi a proiectului a început cu un atelier de tip Networkability ce reprezintă crearea unor legături la un nivel mai profund, în orice context, și are ca scop îmbunătățirea abilităților de comunicare interpersonală.
Această metodă de educație non-formală permite crearea de conexiuni interumane, care oferă participanților creșterea încrederii de sine și susținerea unei comunicări eficiente în cadrul grupului, dorința de a deveni mai receptivi prin intermediul mai multor pași: intercunoaștere, crearea unor lucruri împreună, împărtășirea unor trăiri, ascultare și îmbrățișare, ajutor reciproc, oferirea unor cadouri.
Un alt workshop a fost acela în care fiecare participant a primit 2 baloane de culori diferite, pe unul au scris trei temeri fizice, iar pe altul trei temeri emoționale. Ascultând o melodie, s-au jucat cu cele șase temeri. Când melodia s-a oprit fiecare și-a ales aleatoriu o pereche, numind și explicând colegului o frică fizică/emoțională până la epuizarea fricilor. La final au eliminat frica prin spargerea baloanelor.
Prima parte a zilei s-a încheiat cu cele mai profunde întrebări pe care le-au adresat copiii mamelor și invers, întrebări pe care nu au avut curajul să le pună până în prezent.
În a doua parte a zilei s-au desfășurat ateliere bazate pe descoperirea imaginii de sine – Universul meu interior, atelier în care atât mamele, cât și copiii au avut de realizat ”desenul numelui” prin simboluri despre lucruri preferate, abilități, calități. În încheierea atelierului, participanții au avut de realizat și ”harta vieții”, harta ce arată parcursul fiecărui copil și părinte. Scopul hărții a fost acela de a marca lucrurile importante, resursele, obstacolele, furia, pericolele și perioade fericite.
La „Școala de Vară pentru Copii și Părinți” copii și părinți au aflat cum este să fii Rege sau Regină. Copiii au fost pe rând Regi sau Regine, iar părinții au adus cadouri și complimente acestora. La final a fost rândul părinților să fie încoronați, iar copiii au trebuit să le aducă același fel de cadouri.
Și pentru a încheia ziua într-o temă magică, copiii au făcut ”Poțiunea magică cu super-puteri” cu ajutorul căreia au explorat simțurile.
Cea de a treia zi a proiectului „Școala de Vară pentru Copii și Părinți” a continuat cu descoperirea Universului Senzorial prin jocuri în pereche mamă-copil ce au avut la bază simțul tactil și simțul auditiv. Legați la ochi, participanții au identificat obiecte diverse prin atingerea și descrierea lor, ținând cont de forma, textura, respectiv sunetul emis. Atmosfera s-a destins și mai mult printr-un joc de ritm. Mamele și copiii au imitat prin percuție pe podea „melodia” propusă de fiecare pereche în parte.
În cadrul atelierului „Dezvoltarea încrederii în sine” s-au desfășurat activități de cunoaștere, intercunoaștere mamă – copil, introspecție: sunt mândru de mine, mima în perechi, poziţia corpului nostru (poziție de încredere și poziție de neîncredere), contactul vizual (contact vizual mamă – copil timp de 2 minute), scara EU POT! (fiecare participant a identificat zece calități și le-a notat pe fiecare treaptă a unei scări, desenată în prealabil, institutul de mersuri amuzante (s-au creat și imitat diferite stiluri de mers), cutiuță cu resurse, povestea noastră (organizați pe grupe, cei 9 copii și cele 7 mame, au conceput o poveste expusă sub formă unei reviste, în cuprinsul căreia s-au prezentat într-un mod amuzant temele abordate în cadrul Școlii de vara pentru copii și părinți).
S-a stat până târziu în noapte, deoarece la ultimul atelier de creație toți participanții au fost încântați să coasă pe etamină, iar faptul că o făceau pentru a oferi cadou persoanei pentru care au fost îngeri păzitori pe tot parcursul proiectului i-a ambiționat să termine cât mai repede.
În ultima zi, copii și părinți au prezentat „Interviul poznaș” realizat împreună, ce a avut ca temă Școala de Vară pentru Copii și Părinți, apoi au oferit cadourile cusute de ei, iar la final părinții au rămas cu facilitatorii acestui proiect pentru a participa la atelierul încrederii.
Acest proiect a adunat un număr de 21 participanți (7 părinți, 9 copii, 2 lucrători de tineret și 3 organizatori).
La cea de-a patra sa ediție, proiectul „Școală de Vară pentru Copii și Părinți” s-a bucurat de un real succes și a avut un feedback pozitiv din partea tuturor participanților.
Proiectul ”Școală de vară pentru copii și părinți” 2019 a avut ca parteneri: Fundația Paritatisches Jugendwerk Baden-Wurttember din Germania, Asociația Club Kiai, Asociația pentru Integrarea Tinerilor Dezavantajați, Asociația Tinerilor pentru Cultură Artă și Sport, Asociația MOTION, Asociația Junior Sport, Clubul Sportiv ASPOL București, Curierul Național și societatea TIN Management Grup SA.