”Suntem în pragul unui dezastru rutier și social! Desființarea Agențiilor de Control și Încasare (ACI), lipsa unui control al vehiculelor care nu respectă masele și dimensiunile maxime admise, distrugerea negocierilor colective și încălcarea drepturilor salariaților sunt atacuri directe la siguranța infrastructurii rutiere și la angajații care o întrețin!
CNAIR este sabotată din interior, iar noi nu vom sta cu mâinile în sân!
Pe 20 februarie, angajații C.N.A.I.R.-S.A. ies în stradă!
Dacă guvernanții nu iau măsuri rapide, vom bloca activitatea și vom protesta în toată țara! Nu vom permite ca drumurile României să fie distruse, iar angajații care le întrețin să fie transformați în sclavi! Legea nr. 296/2023, OUG 156/2024 și lipsa modificării legislației specifice după intrară în Schengen sunt doar parte din problemă!
Deși am intrat în Schengen și ar fi trebuit ca guvernanții noștri să fi adaptat deja legislația la noile realități, NU SE ÎNTÂMPLĂ NIMIC! Mai bine spus, nu se întâmplă nimic în sens pozitiv: în loc să ne reorganizăm și să ne adaptăm controlul vehiculelor care nu respectă masele și dimensiunile maxim admise, C.N.A.I.R.- S.A. a înțeles să desființeze Agențiile de Contorl și Încasări (A.C.I.) unde se făcea acest control, iar salariații urmează a fi disponibilizați. Ca întotdeauna, vecinii noștrii se descurcă mult mai bine: de ex, compania similară maghiară știe să facă control, să încaseze taxe, amenzi (Kozut Nonprofit Zrt). Noi, la o lună și jumătate de la intrarea în Schenghen încă nu știm ce vrem să facem, dar să mai și acționăm: Ministerul Transporturilor tace – degeaba am încercat să ne întâlnim cu reprezentanții lor, nu și-au făcut timp și pentru noi, la C.N.A.I.R. S.A. încercăm de 2 ani degeaba – nicio problemă importantă nu se supune dialogului social. I.S.C.T.R. pare că e singura instituție, subdimensionată, nedotată, nici tehnic și nici la nivel de angajați, care din când în când mai face un control. Însă cu așa controale, vai și amar de drumurile noastre!
C.N.A.I.R.- S.A., în calitate de administrator de infrastructură rutieră, are obligația legală de a menține integritatea drumurilor și siguranța participanților la trafic. Asigurarea conformității vehiculelor cu standardele de masă și gabarit contribuie la creșterea siguranței rutiere (vehiculele care depășesc limitele pot crea situații periculoase), protecția infrastructurii, reducând costurile de întreținere și reparație a drumurilor. Totuși, aceasta nu vrea să mai presteze o astfel de activitate, ci preferă să desființeze ACI-urile, cu consecința concedierii colective a salariaților săi și a diminuării veniturilor sale și la bugetul de stat!
De ce nu vrem să mai controlăm vehiculele și să mai încasăm venituri? Este o întrebare la care fiecare poate să dea un răspuns! Poate fi vorba de încercarea de distrugere a acestei companii? De distrugere de infrastructură rutieră? De protejarea transportatorilor? Sau de pierdere a forței de muncă calificată? Degeaba semnăm contracte pentru noi sectoare minuscule, fie de autostrăzi, fie de drumuri naționale, dacă distrugem masiv ceea ce avem! Niciodată nu vom reuși să ținem pasul cu reparațiile la structura existentă mai ales dacă aceasta se degradează într-un ritm mult mai rapid din cauza nerespectării condițiilor privind masele și dimensiunile maxim admise!
Pe lângă problemele de ordin organizatoric cu care se confruntă această companie, statul lovește în plus prin emiterea de ordonanțe cu impact asupra negocierii colective și a contractelor colective de muncă deja încheiate.
După ce inițial s-a adoptat Legea nr. 296/2023 prin care au fost impuse norme de personal în mod aleatoriu, fără să se țină cont de nivelul companiei, structura sa teritorială, care au dus la anomalii în cadrul său, a fost adoptată și OUG 156/2024 care introduce derogări permanente de la Legea 367/2022, blocând negocierile libere la contractele colective de muncă.
Astfel, Statul intervine abuziv în relațiile de muncă, distrugând autonomia negocierilor! În acest context, salariile nu se mai pot adapta la inflație, afectând nivelul de trai, angajații pleacă în privat, iar calitatea serviciilor publice scade.
În cadrul C.N.A.I.R.- S.A. există oricum un deficit acut de salariați calificați, ingineri, tehnicieni, mecanici de utilaje, șoferi etc. Aceștia preferă munca în domeniul privat unde salariile sunt mai mari. S-a ajuns în situația în care salariații existenți au concedii de odihnă de luat pe doi-trei ani de zile și nu pot să plece în concedii. Acumularea excesivă de ore suplimentare se face în perioada de iarnă.
Acest deficit de personal se regăsește în special la nivelul districtelor. De ex, în cadrul Districtului Feleac (din cadrul DRDP Cluj) sunt doar 2 muncitori, ceea ce face imposibilă asigurarea permanenței și intervențiilor la accidente.
Salariații sunt chemați la muncă suplimentară, deși acordarea de timp liber trebuie să se facă în termen de 60 de zile, acest lucru nu este posibil,nu sunt plătite aceste ore suplimentare, de multe ori fiind nevoiți să promovăm acțiuni în instanță.
Muncitorii sunt expuși accidentelor din cauza lipsei de personal și de echipamente adecvate pentru semnalizare și protecție în zona drumului. Astfel, au fost situații în care au salariații au fost spulberați de pe partea carosabilă în timp ce executau activitățile de serviciu din cauza lipsei și dotărilor cu echipamente și utilaje de protecție a acestora (CIC Săliște 4 muncitori , DRDP Craiova – deces, DRDP bucurești – deces , etc ).
Acestea sunt doar o parte din probleme. Vom arăta în articolele următoare dezastrul din cadrul CNAIR SA.
Până atunci însă, pe 20 februarie, ieșim în stradă!
Nu ne mai lăsăm umiliți! Dacă guvernanții nu iau măsuri vom protesta în fața C.N.A.I.R.-S.A., a Ministerului Transporturilor și Ministerului Finanțelor!
Guvernanților, opriți distrugerea CNAIR și a drumurilor României, sau pregătiți-vă de proteste masive!” (Biroul de presă al Sindicatului ”Elie Radu”)