Comitetul Economic și Social European (CESE) trage un semnal de alarmă și atrage atenția asupra faptului că avantajele digitalizării sistemului energetic se vor materializa numai dacă se elimină birocrația, dacă consumatorii sunt încurajați să joace un rol activ și dacă se alocă fonduri pentru perfecționarea lucrătorilor.
Prea multe obstacole subminează încă potențialul sistemelor energetice digitale. Soluțiile mai inteligente sunt dificil de pus în practică, în special din cauza procedurilor administrative greoaie, a lipsei de stimulente eficace și a lipsei de flexibilitate a rețelei de transport și distribuție, ca urmare a investițiilor insuficiente în infrastructura energetică.
Acestea sunt principalele concluzii la care s-a ajuns în avizul CESE „Digitalizarea sistemului energetic – Planul de acțiune al UE”<https://www.eesc.europa.eu/ro/our-work/opinions-information-reports/opinions/digitalising-energy-system-eu-action-plan>, elaborat de raportorul Thomas Kattnig și coraportorul Zsolt Kükedi și adoptat în sesiunea plenară din martie.
În ansamblu, CESE sprijină obiectivele și majoritatea măsurilor propuse în planul de acțiune al Comisiei Europene. Tranziția energetică este legată în mod intrinsec de transformarea digitală, ceea ce înseamnă beneficii importante în ceea ce privește economiile de energie, reducerea intensității energetice și o mai bună gestionare a infrastructurii energetice.
Cu toate acestea, Comisia nu integrează planul de acțiune în politica energetică generală și aplică o abordare compartimentată, care se axează doar pe digitalizare și ignoră cadrul general.
Digitalizarea sistemului energetic trebuie să conducă la soluții de cooperare prin care utilizatorii să poată beneficia de stimulente pentru a participa la sistemul energetic digitalizat. Câteva exemple sunt contoarele inteligente, vehiculele electrice cu încărcare bidirecțională, care sprijină stabilitatea sistemului de energie electrică, tranzacțiile inter pares, autoconsumul virtual și partajarea energiei. Toate acestea necesită instrumente digitale, însă barierele administrative și absența unor stimulente reale pot fi descurajante.
Încurajarea consumatorilor activi
În proiectarea viitoare a infrastructurii energetice, toți consumatorii trebuie să fie implicați activ în dezvoltarea sistemelor energetice inteligente. Societății civile trebuie să i se permită să participe la tranziția energetică.
„Este extrem de important să se consolideze rolul consumatorilor activi în digitalizare și să se încurajeze și să li se permită acestora să utilizeze cât mai multe soluții inteligente”, a declarat dl Kükedi.
Instrumentele trebuie să fie ușor de utilizat, acordându-se o atenție specială grupurilor vulnerabile și persoanelor cu handicap. Dacă dimensiunea socială este neglijată în procesul de punere în aplicare, transformarea riscă să eșueze din cauza rezistenței publice.
În lipsa unor lucrători calificați, soluțiile digitale pot înregistra întârzieri
Noile servicii bazate pe date și soluțiile tehnologice inovatoare riscă să nu fie puse în aplicare suficient de rapid dacă nu sunt disponibili suficienți lucrători calificați și profesioniști formați pentru punerea lor în practică.
Pentru a atinge aceste obiective, trebuie adoptate măsuri politice specifice privind piața forței de muncă și educația, alocând resurse financiare corespunzătoare și stabilind un plan de acțiune specific.
„Avem nevoie de o abordare coordonată, astfel încât să se poată lua măsuri adecvate cât mai curând posibil. În acest scop, este esențială cooperarea strânsă cu partenerii sociali și implicarea organizațiilor societății civile”, a declarat dl Kattnig.