Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Sondaj INSCOP Research: Dezinformare, știri false, încrederea în surse de informații
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Actualitate

Sondaj INSCOP Research: Dezinformare, știri false, încrederea în surse de informații

Contributor
Autor Contributor
Publicat 18 martie 2024
Distribuie

Mariana BUTNARIU (gds.ro)

Peste 40% dintre români cred că rețelele sociale sunt canalele de informare cele mai expuse la dezinformări și propagarea de știri false. Sondajul de opinie este realizat de INSCOP Research la comanda News.ro în februarie 2024.

Metodologie

Sondajul de opinie a fost realizat de INSCOP Research la comanda agenției de știri News.ro. Datele au fost culese în perioada 22 – 29 februarie 2024. Metoda de cercetare: interviu prin intermediul chestionarului. Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului simplu, stratificat fiind de 1100 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2.95%, la un grad de încredere de 95%.

Surse de informare

51.6% dintre români obișnuiesc să se informeze cel mai des de la posturile TV, 28.3% de pe rețelele sociale, 12.7% de pe site-urile de știri, 4.8% de la posturile de radio și 1.3% din ziare și reviste. Nu știu sau nu răspund 1.3% dintre cei chestionați.

Se informează cel mai des de la posturile TV in proporții ceva mai mari decât media populației: votanții PSD-PNL, femeile, persoanele cu vârsta peste 45 de ani, cei cu un nivel de educație mai redus, cei inactivi pasivi, locuitorii din urbanul mic sau din rural, cei cu un venit mai redus și cei care nu au cont pe rețelele sociale. Folosesc cel mai des ca sursă de informare rețelele sociale mai ales votanții ADU, persoanele mai tinere, cei inactivi potențial activi.

Canale media expuse dezinformării

Pe de altă parte, 43% dintre respondenți consideră că sursele de informare cele mai expuse la dezinformări și propagarea de știri false sunt rețelele sociale, 37.9% posturile TV, 5.2% ziarele și revistele, 1.2% posturile de radio, 5.8% nu știu sau nu răspund.

Sunt de părere că rețelele sociale sunt cele mai expuse la dezinformare mai ales persoane din următoarele categorii: persoanele sub 45 de ani, cei cu studii superioare, cei inactivi potențial activi sau gulerele albe.
Consideră că posturile TV sunt cele mai expuse la dezinformare mai ales persoane din următoarele categorii: persoanele cu studii superioare, locuitorii  din București și cei din regiunea Nord Est, angajații la privat.

Expunerea personală la știri false

Întrebați în ce măsură cred că au fost expuși în ultimele luni la știri false sau dezinformări pe diverse canale, 17.4% dintre respondenți apreciază că în foarte mare măsură, 28.3% în mare măsură, 28.6% în mică măsură, iar 22.7% în foarte mică măsură/deloc. 3% nu știu sau nu răspund la această întrebare.

Sunt de părere că au fost expuși la știri false în mare și foarte măsură în proporții mai mari decât media populației votanții AUR, persoanele cu vârsta sub 45 de ani, cei cu studii superioare, persoanele active pe piața muncii, locuitorii din București, angajații la privat. Consideră că au fost expuși în mică și foarte mică măsură la știri false în special: votanții PSD-PNL, persoanele cu vârsta peste 45 de ani, cei cu educație primară, cei inactivi, locuitorii din urbanul mic sau din rural, cei cu un venit mai redus, cei care nu au cont pe rețelele sociale și angajații la stat.

Țări care susțin acțiuni de dezinformare

În opinia a 45.6% dintre români, Rusia este principala sursă a acțiunilor de propagandă, dezinformărilor și știrilor false în România. Procentul este semnificativ mai mare decât cel înregistrat în ianuarie 2022, înainte de agresiunea armată a Rusiei împotriva Ucrainei când 27,3% considerau că Rusia susține acțiuni de propagandă, dezinformează și răspândește știri false în România.

Clasamentul este completat, la mare distanță de Uniunea Europeană cu 13.9% (17% în ianuarie 2022),  SUA cu 10.8% (4,9% în 2022), Ungaria cu 5.5% (5,4% în 2022), China cu 4.2% (17,7% în ianarie 2022, pe fondul impactului pandemiei COVID 19) și Germania cu 2.1% (3,8% în ianuarie 2022). 1.1% dintre cei chestionați consideră că altă țară susține astfel de acțiuni în România (1% în ianuarie 2022), iar 16.6% nu știu sau nu răspund (23% în ianuarie 2022).

Votanții PSD-PNL și ai AUR,  persoanele peste 45 de ani, cei cu studii superioare,  cei inactivi pasivi sau gulerele albe cred într-o măsură mai mare decât restul populației că Rusia este principala entitate care susține acțiuni de propagandă, dezinformează și răspândește știri false.

- Publicitate -

Protecția în fața știrilor false

Întrebați cine cred că ar trebui să protejeze oamenii de influența știrilor false și a dezinformării, 41.6% dintre respondenți indică instituțiile statului, 37.3% aleg opțiunea ”oamenii ar trebui să se protejeze singuri”, iar 19.5% indică mass-media, jurnaliștii. Nu știu sau nu răspund 1.7%.

Sunt de părere că instituțiile statului ar trebui să protejeze oamenii de influența știrilor false și a dezinformării în special de persoanele peste 60 de ani, cei inactivi pasivi și locuitorii din rural. Persoanele cu vârsta între 30 și 45 de ani, cei cu educație primară, gulerele gri și locuitorii din regiunile estice cred într-o proporție mai mare decât media că oamenii ar trebui să se protejeze singuri de influența știrilor false și a dezinformării. Mass-media este indicată în special de tinerii sub 30 de ani.

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Bunuri contrafăcute în valoare de 4.000.000 lei, confiscate la Calafat
Articolul următor Boris Becker vine la București pentru premiera documentarului NASTY
Un comentariu
  • Clevetescu spune:
    18 martie 2024 la 15:21

    Gulerele negre la gat nu cred in astfel de baliverne.

    In cazul razboiului din Ucraina marea majoritate a ziarelor si televiziunilor romanesti tin ostentativ partea Ucrainei si scriu despre Rusia intr-un mod arogant sau defaimator. Orice declaratie oficiala sau neoficiala ruseasca este redata trunchiat si cu comentariul „Rusia spune ca”, in schimb declaratiile oficialilor ucraineni sunt prezentate drept adevar sfant si cu comentarii precum „Ucraina explica” etc.

    Chiar pe tema dorintei de lupta a cetatenilor ucraineni – dorinta pe care noi o putem vedea cu ochiul liber pe litoralul romanesc sau in alte orase unde sunt cazati refugiati ucraineni, inclusiv barbati apti de lupta conducand masini cu numere de UA – presa noastra reda declaratiile lui Zelenski din care ar rezulta ca Ucraina nu are niciun dezertor.

    In acesti parametri nu inteleg pe unde patrunde dezinformarea ruseasca in Romania si cum este expusa populatia noastra la aceasta (presupunand ca rusii ar gasi canale alternative de diseminare a propagandei lor).

    Răspunde

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

A treia seară de proteste, în București. Mii de oameni s-au strâns în Piața Victoriei
Actualitate Politic
Ilie Bolojan cere verificări urgente în sistemul de justiție după dezvăluirile Recorder: „Lucrurile par grave”
Politic
Antifrauda ANAF, măsuri dure în transportul alternativ ilegal: Amenzi de 3,1 milioane lei și  peste 12.000 de autoturisme suspendate
Featured Fiscalitate

RSS Știri Financiare

  • MedLife a devenit cea mai valoroasă companie a sectorului de sănătate din România
  • Hercesa depășește borna de 600 de apartamente în construcție pe plan local
  • Luca, Petru și Matei domină piața patiseriilor și simigeriilor
  • Campioni la neîncasarea taxelor în UE: România pierde o treime din TVA și din impozitul pe profit

Citește și

Actualitate

AOJND: Taxarea suplimentară a jocurilor de noroc va duce la proliferarea pieței negre, cu efecte sociale negative majore

3 minute
Actualitate

8 mai – Ziua Mondială a Crucii Roșii și a Semilunii Roșii

5 minute
Actualitate

Trei dosare penale după tragedia din Crevedia: Ce investighează procurorii de la Parchetul General, Parchetul Militar și DNA

4 minute
Actualitate

Creştere semnificativă a serviciilor prestate întreprinderilor

4 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?