„China este o destinație performantă pentru investitori”, a declarat recent pentru CMG coordonatorul în China al Comitetului de Comerț Exterior din Italia, Gianpaolo Bruno. Conform datelor furnizate de Ministerul Comerțului din China, în primul trimestru al acestui an, capitalurile străine folosite real au totalizat 408,45 de miliarde de yuani, în creștere cu 4,9% față de aceeași perioadă a anului precedent. Numărul firmelor cu capital străin nou deschise a depășit 10.000, cu 25,5% mai multe. „A investi în China”devine o temă de discuție fierbinte pentru presa străină.
De la începutul acestui an, directorii de firme străine au luat cu asalt China. Grupul Volkswagen a anunțat că va înființa cu un miliard de euro un centru de cercetări în domeniul mașinilor electrice în provincia Anhui. Președintele Grupului Volkswagen, Oliver Blume, a declarat că după ce echipa sa a făcut la începutul anului o investigație în China, s-a găsit o metodă mai apropiată de consumatori chinezi.
În momentul de față, stagnarea succesivă a economiei globale, complexitatea geopoliticii și alți factori nefavorabili au mărit incertitudinea lumii. Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD) a prognozat că în 2023 investițiile transnaționale la invel mondial ar menține o tendință de descreștere. În acest context, rezultatele îmbucurătoare din China pare să fie extrem de favorabile.
Concomitent cu creșterea valorii investiționale în China, calitatea este bună. În primele trei luni ale acestui an, investițiile utilizate real de high-tech sunt de 156,71 de miliarde de yuani, cu 18% mai mari comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Din punct de vedere a regiunilor din care provin investitorii, țările europene, mai ales Franța și Marea Britanie, sunt cele mai prezente, ritmul de creștere a investițiilor lor în China fiind de peste șase ori mai mare față de primul trimestru din 2022. Acesta se datorează mai întâi ajustării măsurilor anti COVID și facilitării călătoriilor tranfrontaliere. Totodată, pe fundalul recentelor vizite făcute de lideri politici europeni în Beijing, firmele europene au ajuns la consensul de a fi mai prezente pe piața chineză.
În viziunea investitorilor străini, fără îndoială, China este un „tort mare”, datorită poziției de a doua mare piață de mărfuri de larg consum și cea mai mare piață de vânzare cu amănuntul online la nivel mondial. Camera de Comerț Americană din sudul Chinei a lansat Cartea albă privind mediul de afaceri din China 2023. Peste 90% din companiile chestionate califică această țară ca cea mai importantă destinație de investiții, iar 75% vor să crească investițiile în China.
Pe de altă parte, China dorește să împartă „tortul”cu lumea și să facă unul mai mare împreună cu alte state. Ultima versiune a Catalogului cu privire la sectoarele care stimulează investițiile străine cuprinde mai ales domeniile din industria manufacturieră de tehnologii înalte. Evenimente, precum Anul investițiilor în China, Forumul pentru Dezvoltarea Chinei, Forumul Asiatic de la Boao, Expoziția Internațională de Produse de Consum din China și Târgul de Import și Export din China oferă multiple platforme de comunicare între afaceriști chinezi și străini.
Pașii investitorilor străini s-au accelerat. Tesla va construi la Shanghai prima fabrică supramodernă de stocare a energiei din străinătate. Airbus va deschide a doua linie de producție la Tianjin și AstraZeneca a făcut publică suplimentarea cu investiții în China.
Articol realizat de Radio China Internațional și CCTV