Sincer, nici nu știu unde trebuia să pun ghilimelele din titlu. La Express sau la exporturi? Datele statistice indică faptul că ele sunt de preferat la primul punct, deoarece, tot statistic, exporturile românești, deși există, au un indicativ de trafic mult inferior, similar Regio, fostele trenuri Personal , cu întârzieri și pierderi peste măsură, explicate de infrastructură și… condiții de mediu, fie ele de ordin geopolitic și chiar strategic. O problemă discutabilă, până la un punct, care nu are legătură cu siguranța națională.
Dincolo de problema ghilimelelor, să intrăm în subiect. Recent, CCTV+ a publicat în Curierul Național o știre furnizată de Radio China Internațional, în baza unui parteneriat media. Interesantă postarea. O redau integral:“Primul lot de exponate din cadrul celei de-a 5-a Expoziții Internaționale de Importuri din China (CIIE), programat pentru luna Noiembrie a.c., a ajuns la Centrul Național de Convenții și Expoziții din Shanghai, locul de desfășurare al evenimentului. Date fiind condițiile epidemice, organizatorii stimulează lucrătorii să efectueze în avans testarea cu acid nucleic, iar vehiculele și ambalajele exponatelor sunt dezinfectate. Exponatele din imagini au fost trimise de șapte companii chineze, între produse regăsindu-se celule de combustibil, automobile și mașini-unelte, fiind programat ca întreaga pregătire și amenajare a spațiilor expoziționale să fie încheiate înainte de data de 2 Noiembrie. Pe de altă parte, organizatorii au lansat o variantă online a expoziției de produse din peste 30 de țări, înscrise la ediția din acest an a CIEE, fiind utilizate noile tehnologii, precum metaversul și serviciile Cloud. Produsele din diferite țări acoperă multiple domenii, între care: comerțul, investițiile, cultura, arta, turismul și alimentația. De asemenea, inițiatorii platformei „Digital CIIE” au demarat etapă de testare, această urmând să fie utilizată de expozanți pentru promovare produselor, transmisii în direct și negocieri.” – menționează sursa citată.
Un eveniment deosebit de important în comerțul mondial. Până și titlul Expoziției de la Shanghai. Târg Internațional de Importuri. Astfel, participanții din peste 30 de țări vor avea ocazia să-și prezinte oferta de export într-o țară în care valoarea comerțului exterior în primele 8 luni depășește valoarea de peste 2 trilioane de dolari. Datele furnizate de Radio China Internațional sunt relevante:”Valoarea totală a importurilor și exporturilor din China a ajuns la 27,3 trilioane de yuani, o creștere de 10,1% față de aceeași perioadă a anului trecut. Dintre acestea, exporturile au fost de 15,48 trilioane de yuani, o creștere de 14,2%, iar importurile au fost de 11,82 trilioane de yuani, o creștere de 5,2%, potrivit datelor oferite de Administrația Generală a Vămilor. Conform statisticilor vamale, în primele opt luni, volumul de importuri și exporturi din China cu țările ASEAN, Uniunea Europeană, SUA și Coreea de Sud a crescut cu 14%, 9,5%, 10,1% și, respectiv, 7,8% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. ASEAN continuă să fie cel mai mare partener comercial pentru China, reprezentând 15% din comerțul exterior total al Chinei. De asemenea, comerțul înregistrat în primele opt luni ale anului curent cu țările de pe traseul „O centură, un drum” a crescut cu 20,2%, în timp ce tranzacția cu țările RCEP a crescut cu 7,5%.”- precizează sursa citată.
Repet, un eveniment important pe harta comerțului mondial. Interesul este enorm . Pentru alții este. În cazul nostru, România nu s-a arătat interesată, măcar declarativ, de Expoziția Internațională de Importuri de la Shanghai. Nici în acest an nu vom avea un pavilion național, cum de altfel nu am avut nici anul trecut. Care este explicația de a refuza să fructifici șansa de a-ți vinde produsele românești pe o piață precum China, cu peste 1,4 miliarde de locuitori? Greu de înțeles. A spune că absența se datorează tensiunilor geopolitice mondiale ar însemna să cădem în desuet. Statele Unite, Germania, Franța, Italia, Japonia nu par să aibă astfel de probleme, companiile lor fiind prezente și făcând afaceri. Noi abordăm o ciudată politică în domeniul comerțului exterior cu o țară precum China. Aici nu putem invoca incompatibilități ideologice…
Probabil ne limităm la a vinde produsele românești „sub steag fals” sau ca „marcă proprie” ca în marile lanțuri comerciale de la noi. Cu explicații, fără explicații, România a mai ratat o șansă. A doua la rând. Faptul este consumat și nu ne rămâne decât să facem decontul pierderilor din nefructificarea unei reale oportunități comerciale. Și pentru că tot suntem la calcule, să vă prezint bilanțul oficial al ediției anterioare a Expoziției Internaționale de Importuri de la Shanghai, unde România a lipsit cu desăvârșire. În anul 2021, la cea de a IV-a ediție a China Internațional Import Expo ( CIIE) de la Shanghai au fost încheiate înțelegeri comerciale în valoare de 70,72 miliarde de dolari pentru achiziții de bunuri și servicii pe o perioadă de un an. Peste 2900 de companii din 127 de țări și regiuni au participat la evenimentul comercial, ocupând o suprafață expozițională de 366.000 de metri pătrați. În total, în cadrul Expoziției din 2021 au fost prezentate 422 de produse, tehnologii și servicii noi. Cam atât? Cum va arăta bilanțul din acest an al Expoziției Internaționale de Importuri de la Shanghai? În absența unei prezențe oficiale o să aflăm, mai mult ca sigur, din știrile Radio China Internațional. Comentariile sunt de prisos.
Piața chineza este o piața care nu ar trebui neglijata sub nicio forma. Foarte bun articolul, documentat. Acesta este un semnal pentru mediul de afaceri românesc. Nu ne putem permite sa ignoram asemenea evenimente!
Piata UE are taxe vamale ZERO, control sumar la frontiere etc.
Piata chineza, daca nu ma insel, are taxe vamale si nu prea vad ce am putea exporta noi acolo.
P.S.
De ce un iPhone e mai scump cu circa 25-30% decat un Samsung S22 la magazinele din Romania?
Pentru ca avem taxe vamale de circa 30% (nu stiu exact procentul) cu SUA si taxe ZERO cu Coreea de Sud (exista acord de liber schimb UE – Coreea de Sud).