Problema Turismului a devenit mai lată decât plaja de la Mamaia. Ceva se întâmplă acolo, la Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului. Ceva inexplicabil și nu vreau să cred că este o reglare personală de conturi. Ar fi absurd, dar prea o ține turismul din scandal în scandal. Poate este prea mult spus scandal, „şicanare în traficul legislativ” pare să se apropie mai mult de realitate. Orice ar fi, este regretabil și nu se identifică miza reală – și este păcat, deoarece apar și victime. Ele nu se datorează pandemiei. Virusul și-a făcut datoria, băgând turismul în comă profundă, nici aceea indusă controlat, pentru a salva pacientul. În cazul nostru, turismul. Altceva care să explice fenomenul? Se vehiculează teoria reformării turismului românesc din temelii. Să fim serioși, această ramură a economiei, în cei peste 30 de ani, s-a reformat mai mult singură, prin propriile forțe, fără sprijin real din partea strategiilor și strategilor guvernamentali. Așa se explică și unele derapaje ale căror consecințe le suportăm cu toții, fie întreprinzători, fie consumatori. Dacă într-adevăr este reformă în turism, atunci să se spună, să se explice, clar. În viziunea ministrului Claudiu Năsui, desființarea direcției de promovare externă a turismului a fost un real succes, eliminând sinecurile politice și risipa de bani publici. „În ședința de guvern de ieri (29.06.2021, n.n.), am desființat 40 de posturi din Ministerul Economiei cu salarii de mii de euro pe lună și pensie specială. În teorie, funcțiile acestea ar fi trebuit să promoveze turismul. În practică, știm cu toții ce se întâmplă cu aceste posturi la stat. Sinecurile acestea au fost create de guvernul PSD. Inițial, Ministerul Turismului a creat 15 astfel de posturi. Dar, ulterior, numărul s-a triplat până la 40. Ele aveau statut diplomatic, inclusiv în ceea ce privește salarizarea și drepturile la pensie, de unde pensia specială. Asta era viziunea de promovare a turismului a statului român: sinecuri și pensii speciale. Banii contribuabililor sunt sacri. Nu avem voie să-i risipim. Statul trebuie nu doar să nu mai înființeze sinecuri, ci și să le desființeze pe cele existente” – explică ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului pe pagina domniei sale de Facebook.
Dacă textul Ordonanței de urgență a Guvernului nr.65/2021 privind modificarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.58/1998 privind organizarea și desfășurarea activităților de Turism din România (aceasta este titulatura și nu avem ce face) reprezintă o dovadă de reformă profundă a acestui sector, vă rog să-mi permiteți să mă îndoiesc. A fost desființată o direcție-fantomă a ministerului care în titulatură sună excelent, fiind intitulată pompos pentru a da impresia că prin politicile guvernamentale se sprijină, cu elan, promovarea pe plan extern a turismului românesc cu efect direct asupra atragerii de turiști străini în România, efort prin care bugetul de stat era alimentat cu sute de milioane de euro. Direcția era doar o prăvălie fără vânzători și mușterii. Mai clar, posturile de atașați de turism, care au fost desființate prin OUG nr.65/29.06.2021 nu erau ocupate și nici bugetate, în fapt nefiind efectuată nicio restructurare. Și atunci, care este finalitatea demersului? Dacă reformă nu este, atunci ce este? Aici putem spune categoric. Este o premieră absolută în România, și anume cererea expresă de constatare a nulității absolute a unui act normativ promovat în procedura de urgență a guvernului. Încălcarea prevederilor articolului 31, alin. 6. din Consituția României și nerespectarea procesului transparenței decizionale conform Legii nr. 52/2003 care stabileşte limitele competenței Guvernului de a emite ordonanțe de urgență au adus Dosarul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului pe masa Avocatului Poporului. Sesizarea oficială, repet, o premieră în România, a fost înaintată de Federația Patronatelor din Turismul Românesc. Iată ce se susține în sesizare:„Solicităm sesizarea Curții Constituționale cu excepția de neconstituționalitate a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.65/2021 în ansamblul său, întrucât a fost adoptată cu încălcarea prevederilor constituţionale, respectiv art.31 din Constituție – nefiind respectat procesul transparenței decizionale conform Legii nr.52/2003 și art.115 alin.6 din Constituție care stabilesc limitele competenței Guvernului de a emite ordonanțe de urgență.(…) Fără a fi respectat termenul de 10 zile afișat pe site-ul MEAT, fără avizul Comisiei de Dialog Social a MEAT, fără a fi discutat în Consiliul Economic și Social și fără a ne fi comunicat un răspuns la solicitarea noastră din adresa nr.1548 din 27.06.2021, Proiectul de Ordonanță de Urgență a Guvernului privind modificarea Ordonanței Guvernului nr.58/1998 privind organizarea și desfășurarea activității de turism în România și a altor acte normative, a fost aprobat în ședința Guvernului României din data de 29.06.2021 (OUG nr.65/2021) cu încălcarea prevederilor Legii nr.52/2003 privind transparență decizională. Considerăm că Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.65/2021 este neconstituțională în ansamblul său, întrucât a fost adoptată cu încălcarea prevederilor constituționale care stabilesc limitele competenței Guvernului de a emite ordonanțe de urgență.”
Ceva este ciudat în acest caz. Nu se poate crede că în tot ministerul amintit nu există juriști cu experiență care să-i atragă atenția ministrului că poate comite o ilegalitate. Tot la fel, greu de crezut că înaintea ședinței de guvern din data de 29.06.2021 cineva din Secretariatul General al Guvernului nu a sesizat absența avizelor obligatorii astfel încât primul-ministru să fie pe deplin informat. La acest nivel nu poți vorbi despre amatorism. Și atunci de ce această reformă de fațadă a turismului românesc? Răspunsul se lasă așteptat, dar mi-e teamă că și ultimul proiect de reformă a întregului Minister al Economiei, Antreprenoriatului și Turismului publicat în data de 13.07.2021 prin care direcțiile de avizare și control din turism urmează să fie desființate va avea aceeași soartă. Și în acest caz, scopul demersului este onorabil. “Ministerul Economiei va fi reformat, într-unul dintre cele mai importante eforturi de tăieri de posturi din rândul instituțiilor statului din ultimii zeci de ani. Reducem 39% din funcțiile de conducere și 30% din cele de execuție, printr-un plan pe care l-am pus la punct săptămânile acestea. Actualul minister al economiei este rezultatul multiplelor despărțiri și comasări de ministere. Ministere inutile create numai pentru a oferi sinecuri în negocieri politice. De aceea, ministerul economiei a ajuns să aibă foarte multe structuri și, mai ales, foarte mulți șefi. Statul român e masiv supra-dimensionat. Mai grav, în ultimii ani numărul de bugetari și de instituții noi în România a tot crescut. De ce? Pentru că fiecare politician a vrut să-și crească puterea, posturile și bugetul la dispoziție pe spatele contribuabilului. De aceea cheltuielile statului au tot crescut. De aceea am ajuns să avem mii de structuri, instituții și agenții inutile. Le cunoaștem bine pe câteva dintre ele: institute ale levantului, academii de cercetare, agenții fără număr și pentru orice motiv etc. Sunt efectiv sute de astfel de structuri înființate doar pentru a da posturi de conducere unor personaje conectate politic și pentru a salariza activ de partid. Toate acestea din banii noștri. A venit vremea să reformăm acest stat.”- explică ministrul Claudiu Năsui pe pagina domniei sale de Facebook. Același discurs explicativ ca în cazul primei Ordonanțe de Urgență. Cu alte cuvinte, dacă reforma turismului nu se poate face în mod real, măcar Avocatul Poporului să aibă activitate. Regretabil.