“Pentru industria auto europeană, mai ales cea germană, decizia UE aduce mai multe prejudicii decât câștiguri și este nefavorabilă creșterii competitivității industriei auto europene. Europa are nevoie mai mult de promovarea industriei auto eco și realizarea neutralității carbonului în loc de protecționism” , au declarat reprezentanții grupului Volkswagen cu privire la decizia Comisiei Europene de a impune taxe compensatorii provizorii până la 38,1% la vehiculele electrice importate din China.
Mari producători auto europeni precum Volkswagen, Mercedes Benz, BMW, au exprimat opunerea, considerând că introducerea tarifelor suplimentare va împiedica dezvoltarea companiilor auto europene și va prejudicia interesele Europei. Camera de Comerț a UE în China a manifestat îngrijorările față de o eventuală escaladare a tensiunilor în relațiile comerciale China-UE în urma practicii protecționiste a blocului comunitar.
Opoziția producătorilor auto europeni reflectă faptul că decizia nu a fost luată pentru binele lor, ci este doar o manipulare politică, care încalcă principiile economiei de piață și regulile comerțului internațional, aduce prejudicii drepturilor și intereselor legitime ale producătorilor și companiilor din lanțul de aprovizionare a industriei auto din China și din Europa.
De când CE a hotărât să demareze ancheta privind subvențiile acordate de statul chinez pentru mașinile electrice, au apărut divergențe mari în UE. Germania și Ungaria se opun categoric. Conform concluziei provizorii a anchetei, “lovitura” dată Europei de mașinile electrice chineze a fost exagerată. Statisticile prezentate de compania de consultanță americană Rhodium Group arată că în 2023 vehiculele electrice chineze au avut o cotă de 8% pe piața europeană, în timp ce în 2022 mașinile electrice de branduri europene au avut o cotă de 6% pe piața chineză, diferența fiind nesemnificativă. Atunci de ce UE a insistat să reprime vehiculele electrice chineze prin impunerea de taxe vamale suplimentare? Pe lângă jocul de interese complicate în interiorul UE, această practică este legată și de trei perspective ale unor europeni.
Prima este de a bloca dezvoltarea Chinei. În Europa, acordul pentru cooperarea China-Europa reprezintă curentul principal, dar există totodată și o forță anti-China care nu vrea dezvoltarea țării, exagerează divergențele ideologice și de sisteme politice între cele două părți și încearcă fel și chip să împiedice aprofundarea încrederii politice și extinderea cooperării între cele două părți. “Respingerea tuturor lucrurilor legate de China” a devenit o poziție corectă din punct de vedere politic la anumiți oameni din UE.
A doua perspectivă este teama față de concurență loială. UE a avut avantaje evidente în industria de autovehicule pe benzină, dar odată cu dezvoltarea accelerată a industriei chineze de autovehicule pe energie nouă, unii europeni se tem că China va depăși blocul comunitar. O parte din presa europeană a declarat că excluderea mașinilor chineze ar oferi producătorilor europeni mai mult timp de dezvoltare.
A treia perspectivă este de a urma direcția SUA. UE a fost victima practicilor protecționiste ale SUA, dar de această dată a devenit inițiator al conflictului comercial. Un motiv important îl constituie presiunea exercitată de Washington. În ultima vreme, partea americană pe de o parte răspândește falsa supracapacitare a producției, iar pe de altă parte a majorat taxele vamale la mașinile electrice chineze până la 100%. În același timp, SUA exercită presiuni asupra aliaților, cu scopul de a construi un “zid” de blocare a dezvoltării industriei de energie nouă chineze.
În vizita de luna trecută în Europa, secretarul american al Trezoreriei, Janet Yellen, a cerut UE să coopereze să facă față supracapacității de producție chineze în industria de autovehicule electrice și alte ramuri. Conform unor analize, actuala decizie a UE de a impune taxe vamale suplimentare, urmând exemplul SUA, este un răspuns dat Washingtonului. Totuși UE trebuie să se gândească bine, oare merită să satisfacă cererea Washingtonului, sacrificând cooperarea chino-europeană?
De fapt, în industria de autovehicule pe energie nouă China și Europa au largi interese comune. În ultimii ani, BMW, Volkswagen și alți producători și-au extins afacerile cu autovehicule pe energie nouă în China. CATL, BYD, GWM și alte companii chineze au început sau au deja în plan să construiască fabrici în state din UE. Prin concurența sănătoasă și cooperare, industriile de autovehicule electrice din China si UE s-au integrat, ceea ce ajută la creșterea competitivității industriei europene și corespunde perspectivei UE de tranziție energetică și dezvoltarea cu emisii reduse de carbon.
Istoria a dovedit că taxele vamale nu aduc competitivitate și că într-un război comercial nu iese nici un câștigător. UE trebuie să-și îndrepte practica greșită, să nu mai politizeze problemele comerciale, și să rezolve litigiile comerciale prin dialog. În cazul în care partea europeană își va menține decizia, China va lua măsuri pentru a apăra regulile OMC, principiile pieței, drepturile și interesele legitime ale companiilor chineze.
Articol realizat de Radio China Internațional și CCTV