Începând cu anul 2011, Agenţia Naţională Antidrog (ANA) a implementat anual, la nivel naţional, Proiectul ‘FRED GOES NET – Intervenţii timpurii pentru consumatorii de droguri care au fost identificaţi/depistaţi pentru prima oară’, prin intermediul celor 47 de Centre de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog (CPECA) teritoriale.
Proiectul a fost derulat şi evaluat cu succes în Germania, între anii 2000-2004. În perioada 2007-2010, în cadrul unui proiect cu finanţare europeană, a fost pilotat de nouă ţări partenere: Austria, Belgia, Germania, Irlanda, Islanda, Letonia, Polonia, Slovenia şi România. ‘FRED GOES NET’ este introdus în baza de date cu exemple de bună practică din domeniul reducerii cererii de droguri din Uniunea Europeană – EDDRA.
Prin acest proiect, creşte accesibilitatea tinerilor care se află la riscul de a deveni dependenţi de droguri la serviciile integrate de prevenire şi asistenţă, sunt iniţiate măsuri în vederea schimbării comportamentului grupului ţintă, se sporeşte şansa intervenţiei timpurii şi rapide, evitându-se sau diminuându-se, astfel, riscul condamnării, discriminării sau marginalizării tinerilor cu risc de a deveni dependenţi şi este asigurat caracterul integrat al intervenţiilor de prevenire şi al celor de asistenţă a consumatorilor de droguri.
Intervenţia constă într-un interviu iniţial şi o intervenţie în grup de 8 ore (Cursul FRED). Pentru asigurarea calităţii Cursurilor FRED, este necesară instruirea specifică conform Manualului european FRED GOES NET şi parcurgerea unui modul de formare în Interviul Motivaţional. Interviul Motiva?ional este o metodă directivă de comunicare, centrată pe client, care are ca scop creşterea motivaţiei intrinseci pentru schimbare prin explorarea şi rezolvarea ambivalenţei. A fost dezvoltat de William Miller şi Stephen Rollnick şi este recunoscut la nivel mondial ca şi intervenţie bazată pe evidenţe ştiinţifice.
Aspectele relevante ale Cursului FRED sunt:
încurajarea consumatorilor începători de droguri de a reflecta asupra propriului comportament de consum şi asupra situaţiilor care conduc la acest comportament;
confruntarea consumatorilor începători de droguri cu limitele personale şi efectele consumului propriu de droguri;
motivarea consumatorilor de droguri în vederea schimbării atitudinilor şi comportamentului;
furnizarea de informaţii detaliate despre tipurile de droguri, efectele şi riscurile lor;
încurajarea consumatorilor începători de droguri în adoptarea deciziilor pe baza evaluărilor proprii, dar şi pe baza conştientizării personale a riscurilor;
prezentarea serviciilor de suport furnizate de instituţiile din sistemul de asistenţă.
Prin derularea acestui proiect la nivel naţional şi în anul şcolar 2018-2019, specialiştii ANA vor urmări realizarea de intervenţii timpurii pentru un număr estimat de 2350 de elevi cu vârste între 14 şi 19 ani care au fost identificaţi/depistaţi pentru prima oară în legătură cu consumul de droguri, în scopul evitării transformării consumului experimental şi ocazional în consum regulat, prin participarea la Cursurile FRED.
Pot fi acceptaţi la curs şi elevi asupra cărora există doar suspiciuni în legătură cu consumul de droguri sau elevi care sunt la limita riscului de a deveni dependenţi (ex. persoane în situaţie de abandon şcolar, copii cu părinţi dependenţi, copii de imigranţi etc.).
Cursul FRED poate fi general sau adaptat pentru consumul de canabis, substanţe noi psihoactive, alcool sau tutun (în funcţie de rezultatele evaluării iniţiale a participanţilor).
Consumul de heroină este o condiţie de neincludere în Cursul FRED, fiind nepotrivit pentru tinerii care sunt deja dependenţi.
Beneficiarii indirecţi ai proiectului sunt cadrele didactice şi elevii din unităţile şcolare în care acesta se desfăşoară, precum şi familiile elevilor care participă la Cursul FRED.