Într-un context sensibil pentru țară, o asociație care nu are competențe nici pe zona de asigurări și nici pe cea de educație, a transmis astăzi în spațiul public un comunicat de presă care pare a urmări să creeze noi tensiuni în societate, oferind o falsă soluție pentru finanțarea… educației din România.
Astfel, într-un mod absolut halucinant, asociația respectivă vine cu o propunere care sfidează legislația europeană, Codul Civil din România și principiile de bază ale asigurărilor, dorind să ia din drepturile păgubiților din accidentele rutiere, și anume dreptul de a fi despăgubiți în formă bănească în baza polițelor RCA. Practic, propunerea ar lipsi păgubiții de dreptul lor de a dispune și de a folosi în mod liber, după cum doresc, despăgubirea primită de la asigurători, forțându-i să își repare bunurile avariate (chiar și atunci când, din punct de vedere legal, o readucere a acestora la starea de dinainte de producerea evenimentului asigurat nu ar mai fi posibilă).
În acest context, pentru corecta informare a societății și a tuturor celor interesați, precizăm că Directiva 2021/2118 de modificare a Directivei 2009/0103 privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi statuează foarte clar că o persoană prejudiciată are dreptul să primească “despăgubire pentru orice prejudiciu produs de vehicule”. Mai mult, și Codul Civil din România prevede clar că „prin contractul de asigurare, contractantul asigurării sau asiguratul se obligă să plătească o primă asigurătorului, iar acesta din urmă se obligă ca, în cazul producerii riscului asigurat, să plătească o indemnizație, după caz, asiguratului, beneficiarului asigurării sau terțului păgubit”.
Totodată, Codul Fiscal prevede faptul că nu sunt impozabile veniturile persoanelor constând în sume încasate din asigurări de orice fel, reprezentând despăgubiri sau sume asigurate.
Ceea ce ar trebui însă făcut ar fi ajustarea corespunzătoare a Legii 132/2017 privind asigurările RCA, dar în sprijinul păgubiților și al tuturor șoferilor. Asemenea soluții ar putea consta, de exemplu, în introducerea unor prețuri de referință pentru reparațiile auto și pentru cea de rent a car, cu titlu informativ (și NU o coplată), permiterea colaborării dintre asigurători și unitățile reparatoare pe baze contractuale care să elimine abuzurile actuale de practicare a unor prețuri de reparații excesive de către anumiți operatori atunci când plătitorul final este un asigurător, etc. Măsurile ar ajuta consumatorul să evite eventuale costuri nejustificate cerute pentru reparația autovehiculului avariat, deoarece aceste costuri influențează în cele din urmă prețul poliței RCA.