La Paris, apropiații lui Ghosn, ca și membrii administrației Renault cer elementele concrete ale dosarului cu acuzațiile aduse de acum fostului PDG. A fost stabilită deja noua conducere tranzitorie. Thierry Bolloré, până acum adjunct al lui Ghosn, devine director general delegat și este în studiu crearea echipei de gestionare pe termen lung. Opinia la Elysée este că «Ghosn est fini» în urma acestui uriaș scandal provocat de menținerea sa, în continuare, în arest la Tokio.
În lumea constructorilor de automobile, în cercurile apropiate lui Ghosn este evocată și posibilitatea unui complot urzit de japonezi, preocupați de influența prea mare a partenerului francez în alianța cu Nissan.
Bruno Le Maire, ministrul francez al Economiei și Finanțelor, reprezentând statul francez acționar cu 15% din capitalul Renault, a fost de acord cu formula tranzitorie de conducere a activității Renault, inclusiv cu numirea în funcția de director general delegat a lui Thierry Bolloré. Interesant este însă faptul că statul francez nu lasă lucrurile la voia autorităților nipone. Consiliul de administrație al Renault a comunicat că nu este în măsură să se pronunțe asupra elementelor de care deocamdată dispun Nissan și autoritățile nipone împotriva lui Ghosn. Pentru moment, nici grupul Renault, nici statul francez (care deține 15% din capitalul Renault) nu au avut acces la dosarul cu acuzațiile împotriva acestuia. Dacă acuzațiile aduse lui Ghosn se vor dovedi reale, situația este foarte gravă, a declarat Bruno Le Maire, care a cerut deja fiscului francez să verifice imediat situația fostului PDG al Renault. Analiza rezultată nu a arătat niciun fel de motiv de reproș la adresa acestuia.
Un complot?
La Paris și în toată lumea constructorilor de automobile, arestarea la Tokio a lui Carlos Ghosn, precum și declarațiile extrem de grave ale oficialilor niponi de la Nissan au produs stupefacție. În arest, el a primit vizita avocatului și a ambasadorului Franței în Japonia, Laurent Pic. În anturajul lui Ghosn, mulți cred în teza unui complot urzit de japonezi, având în vedere zvonurile care au circulat în ultima vreme legate de viitorul alianței Renault-Nissan. «The Financial Times» reia informații potrivit cărora Carlos Ghosn lucra la un scenariu de fuziune între Nissan și Renault, ceea ce japonezii refuză categoric. Apoi, mulți specialiști în domeniu se întreabă de ce Nissan nu l-a ținut la curent pe primul său acționar (43%) de iminenţa unei crize, de ce nu a comunicat de-a lungul anilor nimic concret și precis asupra acuzațiilor la adresa lui Carlos Ghosn. Declarațiile privind veniturile lui sunt gestionate de consilierii săi, nu de către președinte personal, susțin colaboratori ai lui Ghosn. Apare, aici, un semn de întrebare privind sistemul de control al Nissan. Nu este de conceput ca un incident ca cel actual să apară fără ca acuzațiile să fi fost semnalate de-a lungul mai multor ani, comentează un analist de la agenția de rating Moody’s.