O prioritate și o necesitate în acelaşi timp pentru dezvoltarea viitoare a omenirii este reducerea poluării.
Două proiecte de legi ale Uniunii Europene, susținute de membrii Comisiei pentru mediu, au ca scop reducerea cu 30% a dioxidului de carbon (CO2) emis de fabrici și uzine, mijloacele de transport, în special în marile aglomerații urbane etc., iar CO2 emis și absorbit de silvicultură (păduri, spații verzi etc.) și utilizarea terenurilor să fie echilibrat până în 2030.
Conform acestor legi, fiecare țară membră a Uniunii Europene, începând cu 1 iunie 2019, trebuie să își stabilească propriile obiective naționale obligatorii pentru reducerea emisiilor de CO2 și creșterea absorbției de CO2 de către păduri.
Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu un procent de 40% în toate sectoarele, față de nivelurile din anul 1990, are care scop menținerea creșterii temperaturii pe glob în limite de siguranță.
Silvicultura – rol important în combaterea schimbărilor climatice
O modalitate de combatere a schimbărilor climatice o reprezintă legea menită să reducă emisiile de gaze cu efect de seră și să stimuleze absorbția din păduri.
Tăierea rațională a pădurilor, în paralel cu reîmpădurirea zonelor defrișate, reprezintă un factor determinant în păstrarea echilibrului ecologic.
Pe termen lung, până în 2050, Uniunea Europeană are ca obiective:
– reducerea la zero a emisiilor de gaze cu efect de seră;
– decarbonizarea parcului imobiliar, responsabil pentru aproximativ 36% din totalul emisiilor de dioxid de carbon din Uniunea Europeană.
În acest sens, începând cu 2020, toate clădirile finalizate vor trebui să respecte aceste reglementări prin partiţionarea spaţiului, soluţii tehnice pentru reducerea zgomotului, creşterea luminozităţii şi folosirea unui sistem de ventilaţie eficient, urmărindu-se a se realiza un echilibru între reducerea costurilor şi creşterea confortului ocupanţilor spaţiului respectiv.
Emisiile de gaze – nivel-record în anul 2018
După un declin de cinci ani, datorat în principal intensificării folosirii de combustibili fosili în industrie, emisiile de dioxid de carbon ale statelor dezvoltate industrial au crescut anul trecut. O analiză arată că emisiile de gaze cu efect de seră la nivel mondial au atins niveluri-record în 2018.
Potrivit datelor preliminare anunțate de către Agenţia Internaţională pentru Energie (AIE), emisiile de dioxid de carbon din America de Nord, Uniunea Europeană şi din state dezvoltate ale Asiei sunt în creştere faţă de 2017 cu aproximativ 0,5%.
Conform acelorași date, şi economiile emergente au poluat mai mult în 2018 decât în 2017.
Datele finale privind emisiile de CO2 pentru anul 2018 vor fi publicate luna aceasta.
La o analiză la care au participat 70 de autori de la 53 de instituții de cercetare, Global Carbon Budget 2018 arată că, după o perioadă de trei ani între 2014 și 2016, în care emisiile de gaze cu efect de seră au stagnat, acestea au urmat un trend ascendent ajungând la un nivel record de emisii globale de gaze de 37,1 miliarde de tone de dioxid de carbon pe an.
2019 ar putea fi anul în care maşinile electrice vor cuceri piața auto
În vederea reducerii poluării globale provocate de emisiile de gaze, o importanță deosebită se acordă folosirii pe scară cât mai largă a mijloacelor de transport electrice.
Țările dezvoltate din Uniunea Europeană au luat deja măsuri în acest sens prin restricționarea folosirii motoarelor diesel și alocarea de fonduri în vederea susținerii cercetării și fabricării pe scară largă a mașinilor electrice.
Constructorii auto vor fi nevoiţi să investească mai mult, să nu se mai concentreze pe dezvoltarea motoarelor cu combustie internă, ci pe modelele acţionate electric.
Se preconizează ca în acest an să fie aplicate interdicţii de circulaţie pe arii mari.
Pentru producătorii de maşini, noile reglementări privind reducerea poluării presupun renunţarea la motoarele diesel şi trecerea la tehnologia hibrid.
Tesla este cel mai avansat producător de maşini electrice. Firma americană a reuşit să producă Tesla Model 3 în serie.
În unele perioade, Tesla a produs şi până la o mie de maşini pe zi. În America, Tesla și-a crescut vânzarile cu 25% mai mult decât Audi.
În 2019, Germania estimează că va vinde 80.000 de maşini electrice, comparativ cu 35.000 în 2018.
O problemă încă nerezolvată este aceea a staţiilor de alimentare insuficiente și a duratei alimentării.
Bineînţeles că rămâne și problema prețurilor. Se preconizează, totuși, mari reduceri de prețuri după 2025.
Cea mai scumpă componentă a unei maşini electrice este bateria.
Pe măsură ce producătorii de baterii îşi vor extinde capacitatea de producţie, vor ajunge pe piaţă suficient de mulţi acumulatori încat să se scadă prețurile.
În 2018, cele mai apreciate mașini electrice au fost:
- Tesla Model 3, cea mai bună mașină electrică
Acest model se detașează în clasament datorită tehnologiei inovatoare, a designului futurist și prețului accesibil, care pornește de la 49.000 de dolari.
- Smart electric drive, cel mai accesibil automobil electric. În România, prețul porneşte de la 22.000 euro și oferă garanția a 160 de kilometri parcurși fără oprire.
- BMW I3, cea mai apreciată mașină electrică de lux
Este un model confortabil, cu un design aparte. La vânzare prețul de pornire, în România, este de 38.000 de euro.
- Jaguar I-Pace, cel mai bun SUV electric
Are un interior confortabil, high-tech, și este complet conectat la nevoile șoferului și ale pasagerilor. Motorul are o putere de 400 de cai, atinge 100 km/h în 4 secunde și are o autonomie de 500 km la o singură încărcare. În schimb, prețul crește spre 78.000 de euro.
- Chevrolet Bolt EV, cea mai bună alternativă în raportul preț/autonomie
Reprezintă cea mai bună opțiune pentru cumpărătorul obișnuit, cu un preț de pornire de 37.000 de dolari, 200 de cai putere și o autonomie de 380 de kilometri.
Va reuși Dacia electrică să fie competitivă?
La noi în țară, Dacia promite că va lansa o mașină electrică la un preț “șocant de accesibil”, în cel mai scurt timp.
Compania românească trebuie să vină cu oferte foarte bune pe piață, pentru că intră în competiţie cu jucători economici mamut, precum Nissan, Audi şi Volkswagen.
Dacă Dacia va scoate pe piață mașinile electrice cu cel mai mic preț, va atrage un număr mare de clienți, în special în Europa. Ținând cont de faptul că mulți români nu își permit să dea pe o mașină nouă 15.000 – 20.000 euro, este interesant de văzut cu ce preț la mașinile electrice va veni Dacia.
Avantajului brandului de la Mioveni este alianța Renault-Nissan-Mitsubishi, de la care va împrumuta tehnologie.
Brandul românesc va împrumuta foarte mult de la modelul Renault Zoe.
Se estimează că prima Dacia electrică va fi lansată pe piață în anul 2021.