Multe surprize, multe răsturnări de situaţie şi, probabil, şi multe frustrări după decernarea premiilor Oscar 2019.
Ar lua prea mult timp şi ar ocupa prea mult spaţiu să detaliem fiecare secţiune, să analizăm fiecare decizie. Însă un lucru este cert: de prin 2010 încoace (ba chiar mai demult, dar din 2010 e evident) peliculele care iau trofeul pentru cel mai bun film nu impresionează. Rămâi în permanenţă cu senzaţia că fie s-a acordat un titlu ”politically correct”, fie s-a acordat oarecum la întâmplare, fiindcă trebuia atribuit unui film din listă.
Din 2010 până acum, doar ”The Artist” m-a impresionat. Un omagiu adus filmului mut, la standarde destul de ridicate. Restul, ca în filmul lui Nae Caranfil, e tăcere.
Premiile pentru actori sunt deseori mai aproape de adevăr (deşi nu mereu), dar cele pentru cel mai bun film parcă vor să sfideze logica.
Mulţi au prevăzut că ”Roma” va lua Oscarul anul acesta, şi la fel de mulţi au spus că nu l-a luat din cauza politicii Netflix privind cinematografele. E drept, filmul lui Cuarón a primit trei premii importante: pentru cel mai bun regizor, pentru cel mai bun film străin şi pentru imagine.
Nu ştiu dacă ”Roma” (un film foarte bun, de altfel) era acea peliculă de OSCAR cu litere majuscule, dar în mod cert era mai bună decât alte filme nominalizate.
De fapt nici nu ştiu dacă, dintre filmele nominalizate, se putea alege un film cu adevărat excepţional.
Pentru a spune câteva cuvinte despre ”Green Book”, nu afirm că e un film rău, mai ales că e inspirat din fapte reale. E o dramă cu multe accente comice (umorul fiind uneori reuşit, alteori îndoielnic), şi în pofida unor minusuri e şi o lecţie de viaţă (iar Viggo Mortensen chiar face un rol convingător). Dar nu e un film de Oscar, asta e problema, la fel cum nici Guillermo del Toro nu trebuia recompensat în 2018 pentru ”The Shape of Water”, care e un film mediocru, ci i s-ar fi putut acorda cu brio acelaşi premiu mai demult pentru ”El laberinto del fauno”.
Lasă că e bine şi aşa. De acum, cinefilii îşi pot alcătui propriile liste de filme ”care merită” şi pot acorda premii (imaginare) conform cu preferinţele lor. În fond, important pe lume e să demonstrezi că ai făcut un FILM, nu că ai luat Oscarul.
Iată câteva dintre principalele premii (date preluate de pe Cinemagia). Apropo, pentru cel mai bun scenariu adaptat, eu aş fi votat pentru fraţii Coen, care au creat o mică bijuterie într-un gen care nu se pretează de obicei la aşa ceva.
Cel mai bun film
Roma (Netflix)
A Star Is Born (Warner Bros.)
BlacKkKlansman (Focus Features)
Green Book (Universal) – câștigător
Vice (Annapurna)
Black
Panther (Marvel/Disney)
The
Favourite (Fox Searchlight)
Bohemian
Rhapsody (Fox)
Cel
mai bun regizor
Spike
Lee, BlacKkKlansman
Pawel
Pawlikowski, Cold War
Yorgos
Lanthimos, The Favourite
Alfonso
Cuarón, Roma – câștigător
Adam
McKay, Vice
Cel
mai bun scenariu adaptat:
The
Ballad of Buster Scruggs, Joel Coen și Ethan Coen
BlacKkKlansman,
Charlie Wachtel, David Rabinowitz, Spike Lee – câștigător
Can
You Ever Forgive Me?, Nicole Holofcener și Jeff Whitty
If Beale
Street Could Talk, Barry Jenkins
A Star Is Born, Eric Roth,
Bradley Cooper, Will Fetters
Cel
mai bun actor principal:
Christian
Bale, Vice
Bradley Cooper, A Star Is Born
Willem Dafoe, At
Eternity’s Gate
Rami
Malek, Bohemian Rhapsody – câștigător
Viggo
Mortensen, Green Book
Cea
mai bună actriță principală:
Yalitza
Aparicio, Roma
Glenn Close, The Wife
Olivia
Colman, The Favourite – câștigătoare
Lady
Gaga, A Star Is Born
Melissa McCarthy, Can You Ever Forgive Me?