1 din 2 români consideră abilitățile în noile tehnologii ca fiind în top skills pentru viitor

Sondaj SIS/IZI data

În perioada august-septembrie a anului 2021, Social Innovation Solutions (SIS), cu sprijinul agenției de cercetare de piață IZI data, a realizat un sondaj despre abilitățile și competențele viitorului pentru următorii 10-15 ani.

Social Innovation Solutions este o organizație ce oferă suport pentru antreprenori, companii și policy makers în inovație socială și trenduri de viitor. SIS organizează incubatoare ca Future Makers, Transformator sau Social Impact Award, precum și platformele de conversații Future Summit, Future Talks sau Future Magazine.

Studiul a fost unul național, realizat în rândul a 1002 respondenți, eșantion reprezentativ pentru populația cu acces la internet din mediul urban și rural. Rezultatele ne arată care sunt cele mai importante abilități pentru viitor, în viziunea respondenților.

La început de școală, am întrebat 1000 de români din urban dar și rural (eșantion reprezentativ), care cred că sunt cele mai importante abilități pentru viitor. Ne-am bucurat să vedem interesul atât pentru tehnologie cât și pentru antreprenoriat, în rândul elevilor, părinților dar mai ales tinerilor profesioniști. Adaptabilitatea și creativitatea devin valori general acceptate pe toate segmentele socio-demografice. Continuăm, în pregătirea conferinței Future Summit din 15-21 noiembrie, să detaliem rezultatele studiului despre percepțiile romanilor despre viitor, din care face parte și această analiză. Ciprian Stănescu, președinte SIS.

Ca mamă dar și ca sociolog, pot să observ că pandemia ne-a învățat oarecum cu forța (elevi, părinți și profesori) importanța a cel puțin trei, din top 5 abilități [din grafic]. În ritmul și inerția specifice școlii românești înainte de pandemie, o schimbare semnificativă către tehnologie și adaptabilitate, s-ar fi lăsat așteptată… probabil până la irelevanța sistemului public. Pasivitatea învâtâmântului a fost destul de zdruncinată, iar din asta ies câteodată și lucruri bune”. Silvia Luican, fondator IZI data.

Abilitățile în tehnologii noi – cel mai important skill în viziunea românilor

La întrebarea “care sunt cele mai importante abilități pentru viitor?”, pe locul 1 se situează abilitățile în tehnologii noi, urmate de adaptabilitate și creativitate. Locurile 4 și 5 sunt ocupate de abilități digitale și comunicare interpersonala și empatie. În același timp, nevoia de adaptabilitate la un viitor în care incertitudinea pare singura certitudine este văzută ca una din cele mai importante abilități – fiind considerată #1 skill în mediul urban, față de media națională.

Tinerii cred mai mult în adaptabilitate decât cei de peste 45 de ani

Totuși cifrele se schimbă în funcție de segmentele de vârstă. Dacă pentru tinerii între 25 și 34 de ani adaptabilitatea este cel mai important skill pentru următorii ani, pentru persoanele de peste 45 de ani abilitățile în tehnologii noi par cele mai importante. Diferența poate să vină mai degrabă din perspective diferite asupra viitorului carierei – antreprenoriale (tineri) și mai degrabă de angajat (45+) cât și din faptul că tinerii, categoria mai mare de 15-34, sunt mult mai obișnuiți cu multe din aceste noi tehnologii.

Ce riscuri implică dezvoltarea tehnologiei în ochii românilor?

Întrebați despre riscurile pe care le-ar putea aduce anumite tehnologii ale viitorului, românii sunt cei mai îngrijorați când vine vorba de roboții umanoizi (50% dintre respondenți). Locurile 2 și trei sunt ocupate de pierderea locurilor de muncă prin automatizare și inteligența artificială.

Și aici cifrele diferă de la rural la urban. Dacă respondenții de la orașe se tem în mai mare măsură decât cei din zone rurale de automatizarea locurilor de muncă (41% vs 33%), cei din urmă consideră în mai mare măsură că inteligența artificială (40% vs 31%) și pierderea anonimității datelor personale (34% vs 27%) constituie mai multe riscuri.

IZI data este o agenție de studii de piață al cărei scop este să democratizeze cercetarea de piață, făcând-o ușor de folosit și de înțeles, atât pentru branduri consacrate, dar mai ales pentru start-ups, antreprenori, ONG-uri și antreprenori sociali. IZI data utilizează instrumente agile, intuitive precum și cele de tip DIY.

- PUBLICITATE -

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

WWW