Marian Apipie (gds.ro)
Aproape 100 de milioane de euro vor fi alocați pentru extinderea şi modernizarea Aeroportului Internațional Craiova.
Vorbim aici de cea mai importantă etapă în dezvoltarea aeroportului din Bănie, care se va materializa prin intermediul unui proiect cu fonduri europene ce prevede construirea unui nou terminal de pasageri, precum și alte 20 de investiții asociate.
Un demers care va duce la o creștere substanțială a capacității de procesare a aeroportului.
Consiliul Judeţean (CJ) Dolj a aprobat joi, în şedinţă extraordinară, un megaproiect care vizează extinderea şi modernizarea Aeroportului Internaţional Craiova. Un „demers esențial pentru dezvoltarea socio-economică a regiunii Sud-Vest Oltenia“, după cum se specifică în proiectul de hotărâre, care presupune o investiţie de 97 de milioane de euro.
Consilierii judeţeni au votat, în unanimitate, realizarea investiţiei şi, implicit, depunerea proiectului în valoare totală de de 479.337.927,86 lei pentru a se obţine finanţarea în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare 2014-2020.
Aeroportul Craiova, împrumut de 75 de milioane de lei
De asemenea, a fost aprobat şi un împrumut bancar de 75 de milioane de lei, cu o maturitate de până la 15 ani, pe care îl va contracta Aeroportul Craiova pentru a putea suporta TVA-ul aferent tuturor tipurilor de cheltuieli, pe întreaga perioadă de implementare a proiectului.
Împrumutul este garantat de stat, însă şi CJ Dolj vine cu o garanţie de până la 25% din valoarea împrumutului (garantează cu veniturile proprii ale judeţului).
Ca urmare a acestei garantări parţiale, gradul de îndatorare al Consiliului Judeţean Dolj va atinge un maxim de 19%, sub limita de 30% prevăzută în Legea finanțelor publice locale.
Plata principalului, a dobânzilor, a comisioanelor, a oricăror impozite, taxe şi a altor cheltuieli neeligibile la finanțare din acest împrumut se va asigura integral din bugetul Aeroportului Internațional Craiova.
100 de milioane de euro pentru extinderea şi modernizarea Aeroportului Craiova. Investiţiile vor contribui la creşterea numărului de pasageri
Investiţia a plecat de la un studiu de trafic realizat pentru Aeroportul Internaţional Craiova, care prognozează creșterea numărului de pasageri la 1.933.186 și a numărului de mișcări aeronave/an la peste 18.600, în perspectiva anului 2046.
Aeroportul Craiova dispune în prezent de un terminal de pasageri compus din terminal plecări și terminal sosiri, cu o suprafață construită de 4.552 mp și o suprafață desfașurată de 7.593 mp, având o suprafață utilă de 6.547mp.
Terminalul de pasageri existent, inclusiv extinderea acestuia realizată în anul 2020-2021, are o capacitate de 691.495 pasageri/an, fiind suficient dimensionat numai până în anul 2026, când, conform studiului de trafic, devine insuficient pentru procesarea numărului de pasageri și a bagajelor acestora.
Ce presupune extinderea şi modernizarea Aeroportului Craiova
Preşedintele CJ Dolj, Cosmin Vasile, a explicat ce presupune acest megaproiect de extindere şi modernizare a Aeroportului Internaţional Craiova.
„Ne dorim, ca şi rezultat final, să ajungem la un număr de aproape două milioane de pasageri, iar spaţiul actual este insuficient. Avem acum o singură platformă de îmbarcare, avem o singură cale de rulare şi, bineînţeles, avem o serie de echipamente aeroportuare şi sisteme de control care pe măsură ce trece timpul devin perimate.
Proiectul este unul grandios și presupune amenajarea a peste 40 de hectare de teren, suprafață ocupată de noul terminal.
În total, sunt 21 de obiective de investiţii şi vorbim aici de o parcare dimensionată la 270 de locuri, de drumuri de acces, de amenajarea suprafeței nivelate a benzii pistei și amenajarea ariei de siguranță, de amenajarea suprafeței nivelate a benzii căii de rulare, de asigurarea suprafețelor de protecție, de un gard perimetral de securitate, de drumuri rutiere de acces şi drumuri tehnologice, platforme antisuflu, puncte de acces și control, poziție izolată de parcare pentru aeronave aflate în situații de criză, platformă de degivrare aeronave, platformă de îmbarcare-debarcare, de două căi de rulare, platformă de întoarcere pe pistă, de suprafață deservire echipamente handling, sisteme de control securitate, de o gospodarie de apă și incendiu şi de o zonă de transfer pasageri de 140 mp“, a spus Cosmin Vasile.
Oare si la noi aicea la Craiova vor fi imagini ca pe aeroportil din Kabu; dupa fuga americanilor si a pandemistilor. de aia e nevoie de modernizarea lui masiva ?