Pachetul de Mobilitate 1, ale cărui reguli intră în vigoare începând de mâine, 2 februarie 2022, ar putea falimenta mai mulți transportatori români care lucrează exclusiv pe transport comunitar dar, în același timp, ar putea aduce și produse mai ieftine pentru români.
Din 2 februarie 2022, intră în vigoare mai multe reguli ce fac parte din prevederile DIRECTIVEI (UE) 2018/957 și DIRECTIVEI (UE) 2020/1057, REGULAMENTULUI (UE) 2020/1054 cu modificare la REG. nr.561/2006, REGULAMENTULUI (UE) 1055/2020. Aceste acte normative fac parte din PACHETUL DE MOBILITATE 1.
„Dacă prețurile la transport scad, este clar că și prețurile produselor transportate vor scădea. Singurul motiv pentru acestea nu s-ar putea ieftini va fi legat de dorința importatorilor sau exportatorilor de a-și păstra marja de profit mai mare ce vine din prețurile mai mici la transport influențate de inflația de transportatori dată de noile reguli”, a declarat Octavian Blăjan, CEO EURO TEAM GB SPEDITION.
Unele dintre acestea vor intra în efect de mâine 2 februarie, altele, din 21 februarie, iar ultimele, din 20 mai 2022.
Reguli valabile din 2 februarie 2022
1. Companiile de transport vor fi obligate să asigure șoferilor care efectuează operațiuni de cabotaj sau transport cross-trade remunerația minimă din fiecare stat în care aceștia își desfășoară efectiv activitatea.
2. Companiile de transport, înainte de efectuarea unui serviciu de transport, sunt obligate să declare detașarea șoferilor în portalul special creat în acest scop (IMI).
3. Șoferul este considerat detașat în cazul transportului cross-trade, cabotajului.
4. Șoferul nu este considerat detașat în cazul transportului bilateral, tranzitului pe teritoriul unui stat membru, etapei inițiale sau finale a unei operațiuni de transport combinat.
5. Se introduce obligația de a înregistra trecerile frontierei într-un tahograf digital.
Șoferii de camion vor trebui să înregistreze manual, în tahograf, fiecare trecere de frontieră, dacă aparatul tahograf nu face acest lucru automat.
Reguli valabile din 21 februarie 2022
6. Se introduce obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, indiferent dacă acestea sunt încărcate sau goale.
7. Se va introduce perioada de restricționare a cabotajului de 4 zile (cooling off).
8. Se permit 3 operațiuni de cabotaj în 7 zile, urmate de o pauză de 4 zile.
Concret, după finalizarea operațiunilor de cabotaj (3 operațiuni în 7 zile), nu se mai pot efectua operațiuni de cabotaj cu același vehicul în respectivul stat membru pentru o perioadă de patru zile ulterioară încheierii operațiunii sale de cabotaj din statul membru respectiv.
9. Se va excepta de la aplicarea Directivei detașării, transportul bilateral și tranzitul și câte o operațiune de comerț încrucișat legat de fiecare sens dintr-un transport bilateral.
Obligația de întoarcere acasă la 8 săptămâni creează inflație de transportatori și prețuri mai mici
„În acest context, transportatorii vor trebui să vina mai des în țari, iar acest lucru se traduce prin scăderea unor prețuri de transport import/export pentru companiile. Practic, transportatorii comunitari care erau obișnuiți să stea câte 6 luni de zile în străinătate, conform regulilor ce se aplică de luna aceasta, vor fi nevoiți să vină acasă o dată la 8 săptămâni”, afirmă expertul în transporturi internaționale.
Acest lucru mai înseamnă că se va dubla sau chiar tripla numărul de camioane care fac import/export (adică România spre comunitatea europeană și înapoi).
efectul va fi de scădere a prețurilor pentru transport, inclusiv la pierderi pentru transportatori deoarece, prin Pachetul de Mobilitate 1, îi obligă să vină acasă la fiecare 8 săptămâni.
„Noi am găsit, deja, o soluție. În relațiile contractuale cu clienții actuali, noi avem curse de tur-retur și le putem asigura transportatorilor care vor decide să lucreze cu noi, anumite prețuri la transport tot timpul anului. Adică le asigurăpm stabilitatea financiară chiar dacă prețurile fluctuează”, a mai declarat Octavian Blăjan.
Începând cu 20 mai 2022
10. Se integrează vehiculele utilitare ușoare de la 2,5t la 3,5t în reglementarea transportului rutier de mărfuri.
11. Se introduc criteriile de acces la piață și la profesie pentru operarea vehiculelor de peste 2,5t (până la 3,5t).
Concret, antreprenorilor care efectuează transport rutier de mărfuri folosind vehicule cu greutate brută admisă mai mare de 2,5t (până la 3,5t) se impun obligații legate de accesul la profesia de operator de transport în transportul internațional de mărfuri.
12. Potrivit Pachetului de Mobilitate, limita de tonaj pentru care este necesară o licență de transport internațional este acum de 2,5t.
13. Se introduce obligativitatea tahografelor pentru vehiculele sub 3,5t (de la 2,5 t la 3,5 t).
„Efectele adverse ale acestui pachet de legi sunt mai accetuate asupra transportatorilor din estul Europei, în principal asupra României și Bulgariei. Românii sunt cei mai numeroși transportatori din comunitatea europeană. În top 3 se află și Bulgaria”, a mai declarat expertul în transporturi internaționale.