vineri, 27 martie, 2020
13.2 C
București

2,67 milioane euro din negocierile consumatorilor cu băncile

Negocierile realizate în cadrul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) au adus un beneficiu de 2,67 milioane de euro consumatorilor și întregului sistem bancar din România în perioada 2016-2019.

Aproape jumătate din această sumă (1,25 mil.Euro) reprezintă diminuarea eforturilor de plată în anul 2019. Odată cu creșterea valorii beneficiilor obținute din conciliere, a numărului de cereri și de înțelegeri dintre consumatori și bănci/IFN-uri, se extind și competențele Centrului. După aproape 4 ani de la începerea activității, CSALB este accesibil și persoanelor juridice.

Mai mult, concilierea în cadrul CSALB este disponibilă persoanelor juridice pentru servicii de plată și emitere de monedă electronică.

Persoanele juridice pot trimite cereri de conciliere folosind aceeași aplicație online disponibilă persoanelor fizice pe site-ul www.csalb.ro. Site-ul a fost adaptat în acest sens, dar rămân active și celelalte metode de transmitere a cererilor (e-mail, poștă sau direct la sediul CSALB).

Negocierile consumatori-bănci: mai multe și mai valoroase

În 2019 au fost înregistrate la CSALB 2.117 cereri din partea consumatorilor – o creștere cu 65% în comparație cu anul precedent (1.772 cereri pentru bănci și 345 cereri pentru IFN-uri), și de peste 4 ori mai multe față de anul 2017. Dintre acestea, băncile au acceptat să intre în negociere în aproape 900 de cazuri (664 de cazuri în cadrul CSALB și 207 de negocieri directe, după ce cazul a fost sesizat de Centru).

Suma rezultată din aceste negocieri în anul 2019 este de 1,25 milioane Euro, aproape la fel de mare cât valoarea beneficiilor din primii trei ani de activitate ai CSALB.

În 18% dintre cazurile soluționate la CSALB beneficiile acordate consumatorilor depășesc 5.000 de Euro și au fost obținute prin reduceri sau ștergeri integrale de sold, scăderea comisioanelor sau a dobânzilor și/sau restituirea unor sume încasate în trecut. Cea mai mare pondere (43%) o au cazurile în care beneficiile acordate sunt între 1.000 și 5.000 de Euro.

Recordurile valorice înregistrate la CSALB

  • Record în LEI: Ștergerea sumei de 298.000 de Lei pentru un consumator din București;
  • Record în CHF: Ștergerea datoriei de 52.000 CHFpentru un consumator dinOradea;
  • Record în Euro: Ștergerea a 44.600 EUR din soldul unui consumator din Maramureș.

Chiar dacă reprezintă cele mai importante reduceri din punct de vedere valoric, cazurile sociale nu însumează un procent semnificativ din numărul total de situații soluționate în cadrul CSALB.

În comparație cu băncile, IFN-urile nu au înțeles la fel de bine beneficiile concilierii: din cele 345 de cereri adresate IFN-urilor prin intermediul CSALB, 193 au fost clasate și doar 45 și-au găsit o rezolvare.

Cererile respinse. Ce spun consumatorii

Dintre cererile clasate de bănci în anul 2019, aproximativ 400 de cereri au fost respinse din motive nejustificate, iar alte 310 cereri au fost clasate din motive obiective (existența legislației speciale cu privire la Biroul de Credit sau la credite de tip “Prima Casă”).

Consumatorii care se adresează CSALB vor să vadă, în primul rând, că banca/IFN-ul a analizat problemele lor și că instituțiile financiare sunt dispuse să le explice anumite detalii neclare din contract, să fie deschise și transparente, chiar dacă unele dintre concesiile pe care acestea le fac în cadrul procedurilor de conciliere nu modifică radical termenii contractului.

Cea mai frecventă nemulțumire a consumatorilor este clasarea cererilor fără o justificare clară din partea băncii. Mulți dintre ei nu au solicitări mari din punct de vedere valoric, dar așteaptă ca băncile/IFN-urile să îi trateze cu atenția cuvenită și să comunice cu ei, prin intermediul conciliatorilor, de pe poziții de echitate, încercând să identifice soluții viabile problemelor lor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

ULTIMA ORĂ

Sesiunea plenară specială a PE: Deputații europeni solicită un răspuns mai unitar dat de UE pandemiei de Covid-19

687 de deputaţi au participat joi, 26 martie, la Bruxelles, la primul vot din cadrul plenarei speciale a PE...

Guvernul a decis amânarea ratelor la bănci cu până la 9 luni

Guvernul a decis în şedinţa de azi amânarea ratelor la bănci cu până la 9 luni. Premierul Ludovic...

Poșta Română păstrează trimiterile extracomunitare până la 30 de zile

Poşta Română amintește tuturor clienților care, în perioada stării de urgență, au de ridicat trimiteri de la...

O firmă din Brașov sancționată de ANAF deși controalele fiscale sunt oprite

Într-un e-mail primit pe adresa redacției, o companie din Brașov, Haff Campers, acuză că, deși controalele fiscale...

TRENDING

Coronavirus: Există realmente riscul unei expansiuni mondiale

Două treimi din contaminaţii ieșiți din China înaintea...

Economia încetineşte ritmul de creştere. Iată primele semne

Cererea a scăzut, producţia industrială a stagnat,...