Este foarte posibil ca vehiculele viitorului apropiat să funcţioneze doar cu baterii, alimentâdu-se cu energia electrică stocată în acestea. Totuşi, trecerea către noi modele şi tehnologii, care să fie atât fiabile, cât şi convenabile ca preţ de achiziţie va mai dura ceva vreme.
Până atunci, va trebui să te folosești de “bătrânele” autoturisme cu combustie internă sau de mai noile modele hibrid. Chiar şi în acest caz, rolul funcţional de pornire a motorului clasic revine bateriei. Pe lângă acest scop principal, furnizează curentul electric necesar funcţionării tuturor componentelor electrice ale vehiculului (radio, geamuri electrice, sistemul de direcţie, închiderea centralizată, navigaţia, prizele etc.). Dacă acumulatorul maşinii tale dă semne de slăbiciune, cu siguranţă vei observa anumite semne.
Iată care sunt cele mai comune 4 semne că acumulatorul maşinii tale trebuie înlocuit
- Maşina ta nu mai porneşte “la sfert”
Până vor veni timpurile unei tehnologii sustenabile, când te vei putea bucura de avantajele unei mașini electrice, cea cu motor termic “sănătos” şi cu o baterie încărcată va porni la prima învârtire scurtă a cheii, fără a fi necesar să o rotești mai mult de 45 grade. De aici şi denumirea populară de pornire “la sfert”.
Dacă observi că motorul se chinuie să pornească chiar dacă ai rotit cheia peste această limită, acesta este un semn că acumulatorul tău nu mai este chiar atât de vioi şi că ar trebui să cauţi deja unul nou.
- Luminile farurilor sunt slabe sau pâlpâie
Dacă bateria maşinii şi-a pierdut mare parte din capacitate, componentele electrice şi electronice ale autoturismului nu vor funcţiona la putere maximă. Dacă observi că farurile au o lumină mai slabă când le aprinzi cu motorul nepornit, poţi fi sigur că e timpul să cauţi un magazin de piese auto.
- Conectorii acumulatorului sunt corodaţi
Dacă deschizi capota maşinii şi observi pe bornele bateriei o susbstanță de consistența cenuşii, de culoare albă, aceasta e un semn sigur al coroziunii. Este posibil ca acumulatorul tău să mai funcţioneze o perioadă, însă, dacă nu vei curăţa bine bornele (acei conectori metalici cu semnele plus şi minus), această neglijență va duce la probleme de voltaj sau chiar la pornirea mai greoaie a motorului maşinii.
- Trecerea timpului
Ca orice lucru, şi bateria maşinii tale are o durată de viaţă. În condiţii ideale, un acumulator auto are o durată de funcţionare optimă între 3 şi 7 ani. În funcţie de modul de utilizare şi de alţi factori externi, acesta ar putea ține mai mult, dar şi mai puţin decât acest interval. De exemplu, dacă laşi maşina nefolosită o lungă perioadă sau, dimpotrivă, conduci foarte mult timp, mai ales în condiţii de frig, acesta se va consuma mai rapid.
Este bine de ştiut că alternatorul cu care este prevăzut orice vehicul rutier cu combustie internă are rolul de a încărca acumulatorul în timpul mersului. Totuşi, chiar şi aşa, vine o vreme când acesta îşi va pierde capacitatea de alimentare şi va trebui să cauţi o ofertă de baterii auto pentru a o înlocui pe cea veche.
Iată deci cum poţi preveni situaţiile în care poţi rămâne fără baterie chiar în momentele în care ai mai multă nevoie de autoturism. Cu puţină atenţie şi cu un mod de condus raţional şi preventiv, te poţi bucura de un timp mai îndelungat de pornirea la cheie a maşinii tale.