1.4 C
București
marți, 26 ianuarie

7 obiceiuri sănătoase pentru a preveni o gripă

Gripa este o boală infecțioasă, specifică sezonului rece, cauzată de virusul gripal. Spre deosebire de răceala comună, care apare gradual, gripa are un debut brusc și sever. Boala este contagioasă timp de aproximativ 7 zile de la apariția simptomelor. Află mai multe despre gripă și despre cum o poți preveni!

Simptome și mod de transmitere

Gripa debutează cu:

  • Febră ridicată
  • Dureri musculare
  • Dureri de cap
  • Tuse seacă
  • Frisoane
  • Nas înfundat
  • Secreții nazale
  • Stare generală de rău
  • Vărsături (uneori)
  • Diaree (uneori)

 Gripa se transmite pe calea aerului, prin tuse, strănut sau vorbire. De asemenea, pentru că rezistă pe suprafețe, poți contracta virusul gripal dacă, după ce ai atins obiecte contaminate, duci mâna, neigienizată, la nas, gură sau ochi.

Persoane vulnerabile

În general, gripa nu este o afecțiune periculoasă și trece de la sine, în maxim 2 săptămâni. Însă, în cazul persoanelor din grupele de risc, gripa poate genera complicații ce pot pune viața în pericol. Sunt considerate persoane vulnerabile: copiii sub 5 ani, femeile însărcinate, seniorii peste 65 de ani și bolnavii cronici (de diabet, boli cardiovasculare sau orice altă boală cronică).

Printre complicațiile posibile se numără pneumonia, otita medie, sinuzita și agravarea bolilor cronice preexistente. Informează-te în legătură cu afecțiunile respiratorii: tipuri, cauze, tratament și prevenire.

7 obiceiuri sănătoase care previn gripa

Bineînțeles, cea mai eficientă metodă de prevenție este vaccinul antigripal anual. Dacă nu te-ai vaccinat și, totuși, nu vrei să te îmbolnăvești:

  1. Spală-te cât mai des pe mâini!

Deoarece virusul gripal poate rezista pe suprafețe, este important să ne igienizăm mâinile cât mai des, nu doar înainte de fiecare masă. Spală-te pe mâini cu apă și săpun, minim 20 de secunde. Asigură-te că masezi cu spumă toată suprafața mâinilor: degetele, unghiile, locurile dintre degete, dosul palmei și încheieturile.

Dacă nu ai la îndemână apă și săpun, folosește geluri sau șervețele umede dezinfectante sau alcool sanitar.

  1. Evită contactul direct cu bolnavii!

Evită contactul cu persoanele bolnave, iar dacă este nevoie să te întâlnești cu un suferind de gripă, ia-ți măsuri de protecție. Păstrează distanța (minim 2 metri) sau roagă-l să poarte mască și, mai ales, nu vă atingeți. Igienizează obiectele atinse de bolnav și spală-te corect pe mâini.

  1. Nu-ți mai atinge ochii, gura și nasul!

Evită, pe cât posibil, să-ți atingi ochii, gura și nasul dacă nu ți-ai igienizat mâinile. Virusul gripal poate ajunge în organism, dacă ai mâinile contaminate. Asigură-te că te-ai spălat corect pe mâini, înainte să atingi aceste zone. 

  1. Acoperă-ți gura și nasul, dacă tușești sau strănuți!

Acoperă-ți gura și nasul cu un șervețel când strănuți sau tușești. Dacă acest lucru nu este posibil, tușește sau strănută în cotul îndoit. Nu îți acoperi gura cu mâna neigienizată. Previi, astfel,  infectarea ta sau a altor persoane, dacă ești bolnav.

 5. Adoptă o dietă sănătoasă și hidratează-te!

Mănâncă, întotdeauna, sănătos și variat, incluzând în dietă fructe și legume proaspete. Acestea sunt bogate în vitamine și minerale, cu rol în întreținerea sistemului imunitar. 

În sezonul rece, pune accent pe alimentele bogate în vitamina C (citrice, căpșuni, fructe de pădure, legume cu frunze verzi), vitamina E (ulei de floarea soarelui crud), vitamina D (ulei de pește, ulei de ficat de cod, pește gras – somon, ton, macrou, hering, lapte, ouă), zinc (leguminoase, carne, boabe, crustacee, nuci și semințe). 

Evită alimentele procesate industrial, precum sucurile, dulciurile, produsele de patiserie sau fast-food. Acestea sunt sărace în nutrienți și favorizează scăderea aportului de alimente sănătoase.

6. Fă mișcare!

Fă minim 30 de minute de mișcare, zilnic. Mergi pe bicicletă, sau pe jos, mai mult decât cu mijloace de transport în comun sau cu mașina. Urcă scări mai des și evită liftul. Plimbă-te mai mult și nu mai sta în fața televizorului.

Mergi la sală, fă un sport de echipă, grădinărește, fă jogging, aerobic, zumba sau, pur și simplu, dansează. 

Sportul ajută la o bună funcționare a sistemului imunitar, deoarece favorizează transportul nutrienților către țesuturi.

7. Igienizează suprafețele din jur!

Igienizează-ți frecvent, cu alcool sanitar, telefonul, portofelul, geanta/ghiozdanul sau tastatura laptopului. Acestea sunt obiectele atinse, cel mai adesea, cu mâinile neigienizate.

În concluzie, gripa poate fi prevenită prin crearea unor obiceiuri simple și sănătoase și prin respectarea regulilor de igienă.

- PUBLICITATE -

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

WWW