Cinci propuneri, direct din școli, au fost adresate într-o conferință online reprezentanților Ministerului Educației
Sondaj World Vision România
96% dintre profesorii chestionați de World Vision România într-un sondaj spun că își doresc să fie consultați privind deciziile în educație (75% în mare măsură și 21% în măsură medie). Pentru a răspunde acestei nevoi, fundația a lansat în 2022 proiectul „Inspectoratul” Școlar Civic prin care a creat prima platformă de consultare online integrată pentru profesori, elevi și părinți. Prin intermediul acestei platforme nu doar că s-a consolidat o comunitate de profesori care au oferit feedback referitor la principalele modificări din educație din ultimii doi ani, ci aceștia au venit cu propuneri către inspectoratele școlare județene. Cinci propuneri au fost discutate punctual în cadrul unei conferințe online “Profesorii consultați schimbă educația”, organizată marți, 30 ianuarie, în parteneriat cu Edupedu, la care au participat profesori, reprezentanți ai Ministerului Educației și ai fundației World Vision România.
De la lansare și până acum, platforma a adunat peste 3.000 de profesori care au fost consultați prin sondaje sau interviuri și implicați în formularea de poziții pentru schimbarea sau îmbunătățirea politicilor publice, la nivel central sau local. Temele consultărilor au fost legate de noile legi ale educației, proiecte europene în școli, abandon școlar, violența în școli, greva profesorilor și începutul de an școlar. Rezultatele consultărilor au fundamentat campanii de advocacy ale World Vision România în spațiul public transmise către mass-media și Ministerul Educației, precum și rapoarte de consultare publicate sau în curs de publicare pe website-ul platformei.
Respondenții la chestionare au identificat mai multe obstacole majore care le stau în calea obținerii unor performanțe mai ridicate cu elevii. Printre acestea se numără o programă considerată prea încărcată sau inapdatată (66%), urmată de obligațiile birocratice excesive (35%) și insuficiența dotărilor digitale în școli (30%). Alte dificultăți menționate includ lipsa de implicare a părinților și problemele socio-economice cu care se confruntă familiile elevilor (ambele cu 25%), dar și sprijinul scăzut din partea ministerului, manifestat prin decizii fluctuante și adesea bulversante (24%).
Printre propunerile profesorilor înscriși în proiect se află:
- Îmbunătățirea site-urilor web ale inspectoratelor școlare, pe baza feedback-ului de la ateliere cu profesori și elevi și din chestionare online. Actualizarea și completarea informațiilor de pe site, reconfigurarea meniurilor în funcție de nevoi și evaluarea nevoilor de îmbunătățire și satisfacția utilizatorilor.
- Inspectoratele școlare să disemineze bune practici de la alte școli, inclusiv din alte județe, incluzând colaborarea cu părinții și expertiza persoanelor cu experiență în domeniu.
- De asemenea, s-a pus accent pe crearea unui plan național pentru încurajarea lecturii în baza bunelor practici de la școlile care au performanțe vizibile.
- Creșterea numărului de posturi de mediatori școlari și a numărului de programe de tip „școală-după-școală”.
- Dezvoltarea de parteneriate de către inspectoratele școlare împreună cu agenții economici pentru a sprijini integrarea profesională a elevilor, încă din timpul studiilor, inclusiv a elevilor cu CES sau din alte categorii dezavantajate.
În cadrul proiectului, profesorii au făcut zece propuneri de politici publice în domeniul educației, pe care le-au prezentat Inspectoratelor școlare din județele lor. Propunerile lor au ca scop să vină cu soluții la următoarele întrebări:
- Este importantă consultarea profesorilor?
- Cum putem face ca modificările din educație să aibă la baza opiniile celor care stau zi de zi la catedră?
- Cum dăm o voce profesorilor din mediul rural, din urbanul mic sau mediile defavorizate?
- Vor profesorii să fie implicați mai mult în procesul de luare a deciziilor care îi privesc?
- Cum poate Ministerul Educației folosi platforma și rețeaua creată prin acest proiect?
- Poate ca schimbarea să vină din școlile de la sat? Exemple de bună practică
- Cum facilităm aplicarea propunerilor de la profesori la autorități?
„Prin consultările pe care le-am realizat prin acest proiect, am descoperit nu numai obstacolele cu care se confruntă profesorii, dar și dorința lor puternică de a fi implicați în schimbările din educație. Este esențial să recunoaștem și să valorificăm această dorință de implicare. Vocea profesorilor este fundamentală în modelarea viitorului educației, iar noi, la World Vision România, ne asumăm rolul de a fi o punte între profesori și factorii de decizie, asigurându-ne că propunerile și preocupările lor nu numai că sunt auzite, dar și luate în serios”, a declarat Mihaela Nabăr, director-executiv World Vision România.
Cadrele didactice care își doresc să se înscrie în proiect o pot face aici: https://www.iscivic.ro/
Proiect derulat de Fundația World Vision România cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org
Încurajarea lecturii?! Greu, când există atâtea alte „ispite” pentru elevi! Dacă nici măcar Monica Anisie, profesoară de română, fost ministru la Învățământ n-a citit nimic din bibliografia recomandată elevilor, altfel nu ar face agramatisme de tipul „…am decât cinci minute ca să vă răspund la întrebări” sau „…legile astea este pentru viitor”!
Profesorii’s depasiti de elevi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!