România se află astăzi pe locul 46 în lume în Raportul global al Competitivității Digitale. Tehnologiile digitale joacă un rol cheie în performanțele companiilor, ale instituțiilor publice, dar și în rezultatele educaționale ale tinerelor generații. Cei care înțeleg mai repede și investesc în economia digitală prosperă în națiunile lumii.
Nu suntem în prima jumătate a clasamentului mondial realizat de IMD World Competitiveness Center care a analizat competitivitatea digitală în 63 de țări, dar am reușit să urcăm o poziție în raportul recent lansat în 2019 față de anul trecut, respectiv 8 poziții față de anul 2017. Dezavatanjele noastre competitive sunt fundamental publice, iar cetățenii, mediul privat și organizațiile neguvernamentale compensează prin capacitățile proprii de adaptare la viitor.
Raportul competitivității digitale măsoară capacitatea indivizilor, a industriilor și a guvernelor de a adopta noile tehnologii, capacitatea țărilor de a stimula și asimila inovarea digitală, prin raportarea la trei factori principali (sursa: IMD World Competitiveness Center, The IMD World Digital Competitiveness Ranking 2019, https://www.imd.org/wcc/world-competitiveness-center-rankings/world-digital-competitiveness-rankings-2019/):
- Cunoaștere – pentru a descoperi, a înțelege și a construi noi tehnologii, cu sub-factorii: Talent, Training și Educație, Densitate științifică – unde România se află pe locul 47 în lume;
- Tehnologie – ca și context general digital, având sub-factorii: Cadrul de reglementare, Capital, Cadrul tehnologic – unde România se află pe locul 45 în lume;
- Ușurința de adaptare la viitor – prin transformare digitală, cu următorii sub-factori: Atitudini adaptive, Agilitatea afacerilor, Integrarea IT – unde România se află pe locul 51 în lume.
Atuurile competitive digitale ale României rămân, așa cum era de așteptat, viteza internetului în broadband – locul 6 în lume, ponderea absolvenților în științe – locul 12 în lume, ponderea femeilor în cercetare științifică – locul 13 în lume.
Dezavantajele acute competitive digitale ale României sunt fundamental publice și țin cu prisosință de absența parteneriatelor public – private – locul 60 în lume, managementul orașelor – locul 59 în lume, investițiile publice în educație – tot locul 59 în lume, disponibilitatea capitalului și a finanțării bancare – locul 55 în lume, dar nu numai. Semnalele de alarmă cu privire la cât de adaptabile sunt instituțiile publice românești la schimbările tehnologice justifică demersul recent prezidențial ”România TechNation”, care necesită un plan de acțiune pragmatic indiferent de cromatica politică guvernamentală sau partlamentară și susținători în tot mediul politic și civic, central și local, mai ales în afara campaniilor electorale.
Printre inițiativele civice și private care susțin prin fapte alfabetizarea digitală și tehnologică în România amintim Digitaliada – inițiativa Fundației Orange și primele laboratoare digitale educaționale inteligente – Smart Lab 4.0 – create de către INACO – Inițiativa pentru Competitivitate în școlile publice din România.
În topul ultimului clasament al competitivității digitale se află SUA, urmată de Suedia, Singapore, Danemarca și Elveția, acestea fiind printre țările cu cele mai avansate reglementări de profil, care reușesc să atragă talentele umane, care sprijină cercetarea științifică și generează inovații tehnologice, care reușesc să asimileze în propriile națiuni, la nivel general, acest avans tehnologic digital.