Lansată săptămâna trecută pe o reţea de socializare, ideea unităţii în jurul unui mare proiect de infrastructură care să lege Oltenia de Europa revine în actualitate. Cum abordează această problemă USR, PNL şi PSD vedeţi în cele de mai jos.
Mult aşteptata autostradă Craiova-Lugoj, care să lege Oltenia de Europa, a intrat din nou pe agenda publică. Cel care a adus subiectul în centrul atenţiei este deputatul USR de Dolj, Adrian Claudiu Prisnel.
În urmă cu trei zile, Prisnel a postat pe contul de Facebook un text în care spune în ce condiţii va vota pentru învestitura unui nou guvern. Pe lângă condiţiile pe care le susţine întreg partidul (adoptarea iniţiativei „Fără penali în funcţii publice“ şi alegeri locale în două tururi), el are o cerinţă specială: noul guvern să-şi asume ca prioritate construirea unei autostrăzi Craiova-Lugoj, care să lege Oltenia de Europa.
„Această autostradă va aduce investiţii, locuri de muncă bine plătite şi prosperitate“, spune Prisnel.
Deputatul a dezvăluit că l-a convins pe şeful USR, Dan Barna, să introducă în programul lui politic această autostradă. Şi, într-adevăr, autostrada A6 (Lugoj – Caransebeş – Turnu-Severin – Craiova) apare ca prioritate la capitolul „Infrastructură“ în programul lui Barna.
„Fără legătură cu restul ţării, fără legătură cu Europa, fără infrastructură, Craiova, Doljul şi întreaga regiune nu vor reuşi să atragă acel nivel de activitate economică generatoare de bunăstare. Nu voi vota nici un guvern care nu îşi asumă lansarea licitaţiei de pregătire a proiectului pentru A6, şi îi încurajez şi pe colegii mei parlamentari de Dolj să facă la fel“, a mai scris Prisnel pe Facebook.
Ce spun partidele politice
Ideea unităţii în jurul unui mare obiectiv cum ar fi o autostradă a fost lansată în acest an şi în Moldova.
Dar cum văd parlamentarii şi reprezentanţii partidelor din Oltenia o autostradă spre Vest? Europarlamentarul PNL Marian Jean Marinescu spune că susţine acest obiectiv din 2013.
„Eu susţin proiectul acesta de şase ani. În campania pentru europarlamentare, noi am spus mereu că este nevoie de autostrăzi care să lege regiunile istorice de Ardeal. Nu avem încă ceva scris, dar când va fi redactat programul de guvernare al PNL, cu siguranţă se va regăsi acolo“, a spus Marinescu.
Deputatul PNL de Dolj, Nicolae Giugea, afirmă şi el că autostrada Craiova-Lugoj va fi o prioritate a liberalilor.
„Ultima dată când a venit la Craiova cu domnul preşedinte Iohannis, Ludovic Orban a declarat că această autostradă se va face. E bine că toată lumea susţine investiţia asta. O să avem un program de guvernare în care o să figureze. Numai PSD vrea ca Oltenia să rămână o insulă roşie în România“, a spus Giugea.
Cu toate că laudă proiectul, cei de la PSD nu o fac cu prea multă convingere. „Eu susţin orice program de infrastructură, mai ales tot ce merge spre Vest“, a spus Sorin Manda, vicepreşedinte PSD Craiova.
El a precizat că vorbeşte în nume personal. În schimb, Radu Preda, şeful grupului parlamentar PSD din Senat, a spus clar că acest proiect nu este o prioritate. „Proiectul în sine este foarte bun, face parte din master planul european de transporturi.
Dar prioritatea noastră este drumul expres Craiova-Piteşti. Celălalt proiect este un deziderat“, afirmă Preda.
Patru ani pierduţi
De altfel, nici în 2015 PSD nu a susţinut proiectul autostrăzii Craiova-Lugoj. La acea vreme, GdS s-a implicat în demersurile pentru autostrada Craiova-Lugoj, organizând două dezbateri sub titulatura „Drumuri pentru Oltenia“, care a adus la aceeaşi masă parlamentarii din regiune, mediul de afaceri şi societatea civilă.
Cei prezenţi au redactat o scrisoare comună către Bruxelles, prin care cereau Comisiei Europene introducerea în master planul de transporturi a unei autostrazi Craiova – Lugoj, finanţabilă din fonduri UE, care să lege Oltenia de Europa.
Nesusţinută de guvernul PSD de la acea vreme, iniţiativa nu s-a materializat. Tot atunci, guvernul PSD susţinea autostrada Craiova-Piteşti, dar finanţabilă prin parteneriat public-privat. Soluţia de finanţare s-a dovedit un fiasco total.
Lansat cu mare pompă în 2013, proiectul autostrăzii nu a atras nici un investitor până la sfârşitul lui 2016, când guvernul Cioloş l-a trecut pe finanţare UE. Guvernele PSD care au venit după 2016 au transformat autostrada în drum expres şi au ales o strategie greşită la licitaţii, astfel încât în 2019 investiţia era tot în stadiul de proiect.
De altfel, această ineficienţă a fost criticată şi de Adrian Prisnel în postarea sa de pe Facebook, în care făcea apel la unitate pentru o autostradă către Vest.