Vass Lawyers
În M.Of. nr. 561 din data de 29 iunie 2020 a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 485/2020 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 394/2016, precum și pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016.
Prevederile anterioare nu cuprindeau soluții legislative distincte în funcție de diferitele tipuri de contracte de lucrări: fie contracte exclusiv de execuție, fie contracte care cuprind atât proiectarea, cât și execuția de lucrări. Acest aspect a generat în practică o tendință de întârziere nejustificată a procesului de achiziție. De exemplu, pentru ipoteza în care se opta pentru atribuirea unor contracte separate de proiectare și execuție pentru același obiectiv era necesară aplicarea unei proceduri complexe față de valoarea agregată pe obiectiv a lucrărilor de execuție și a serviciilor de proiectare.
Spre deosebire de vechea reglementare, în prezent sunt reglementate două situații distincte:
- determinarea valorii estimate a achiziției prin cumularea valorii estimate a serviciilor de proiectare tehnică și asistență din partea proiectantului cu valoarea estimată a lucrărilor aferente unui obiectiv de investiții – în situația în care acestea fac obiectul aceluiași contract de achiziție publică de lucrări;
- determinarea valorii estimate a achiziției prin raportare la fiecare tip de contract în parte (servicii/lucrări), în cazul în care autoritatea/entitatea contractantă atribuie contracte diferite – servicii de proiectare tehnică și asistență din partea proiectantului, respectiv execuție lucrări – pentru realizarea aceluiași obiectiv de investiții.
Prin urmare, astfel cum se arată și în expunerea de motive, autoritățile/entitățile contractante care decid să atribuie serviciile de proiectare tehnică și asistență aferente unui obiectiv de investiții separat de execuția lucrărilor pentru același obiectiv de investiții nu vor mai stabili valoarea estimată a achiziției prin cumularea valorilor estimate ale celor două tipuri diferite de contracte.
În această situație, acestea vor alege procedura de atribuire a fiecărui contract individual în funcție de valoarea estimată a serviciilor, respectiv a lucrărilor care fac obiectul contractului.