Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) a participat anual la discuțiile premergătoare aprobării de către autoritățile de resort a listelor târgurilor internaționale la care România participă cu stand, având întotdeauna în atenție interesele membrilor dar și utilizarea judicioasă a bugetului alocat promovării României astfel încât să se obțină maximum de beneficii în urma acestor participări. După aproape doi ani în care România nu a fost prezentă la nicio manifestare expozițională internațională, fapt deopotrivă criticat de presa autohtonă, toți actorii implicați și, în mod deosebit ANAT și Asociația Incoming Romania (AIR), au aplaudat și susținut inițiativa domnului ministru Constantin-Daniel Cadariu de a relua promovarea internațională a României.
ANAT salută ultimele declarații venite din partea Ministerului Antreprenoriatului și Turismului (MAT) conform cărora participarea la târgurile internaționale de turism, cu stand de țară, va fi regândită și asumată de Consiliul de Brand Turistic Național (CBTN) și de Consiliul Consultativ al Turismului (CCT) iar acțiunile de promovare a destinației România pe piețele externe vor fi reluate doar în baza conceptelor aprobate de către CBTN și CCT. Considerăm că Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, alături de organizațiile de turism și de alte instituții trebuie să supervizeze, de acum înainte, participarea României și imaginea cu care se prezintă țara la târgurile internaționale de turism.Întrucât este evident că o participare de înaltă ținută implică și costuri net superioare celor pe care bugetul statului le poate suporta, ANAT a propus reglementarea participării în standul național a operatorilor economici și a asociațiilor patronale/profesionale, pe baza unei scheme de minimis sau pe bază de coparticipare. În acest context, susținem și cerem înființarea cât mai repede posibil a unei organizații de promovare a României (OMD Național executiv) cu finanțare și organizare specifică, pentru a promova unitar și eficient România ca destinație turistică de succes pe piața turistică internațională și considerăm că suspendarea participării la târgurile din perioada imediat următoare nu este cea mai bună soluție.Decizia participării la târgurile internaționale de turism, cu stand de țară, care va fi regândită și asumată de Consiliul de Brand Turistic Național (CBTN) și de Consiliul Consultativ al Turismului (CCT), vine în urma discuțiilor din cadrul ședinței organizate marți, 19 aprilie a.c., la care au participat, alături de ministrul Antreprenoriatului și Turismului, dl. Constantin-Daniel Cadariu, membri din sectorul public și privat, reprezentanți ai asociațiilor și patronatelor profesionale din turism, membri în CBTN, membrii grupului de lucru tehnic pentru OMD (Organizațiile de Management al Destinației) al Ministerului Antreprenoriatului și Turismului (MAT) cu reprezentanții APT, FPTR, FPIOR, alți invitați, inclusiv reprezentanți ai Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT) și ai Asociației Incoming Romania (AIR).
AIR si ANAT au susținut necesitatea participării și au cerut aprobarea listei de târguri de turism în funcție de interesele de participare exprimate de membrii lor, considerând că este nevoie să reîncepem promovarea internațională a României.Acesta este doar un prim pas, care trebuie consolidat prin aprobarea unei politici de marketing și de promovare de către Consiliul de Brand, unde sunt și reprezentanții asociațiilor și patronatelor profesionale. Susținem actualizarea strategiei de dezvoltare a turismului românesc, care a fost definit ca domeniu de activitate de importanță strategică pentru România.
Agenția de turism participantă la târgul de turism de la New York a dus suficiente materiale de promovare a României la acest eveniment. În ceea ce privește echiparea standard a standului, acele perdele negre au fost soluția aleasă de către organizatorii locali pentru separarea standurilor, în locul clasicelor paravane, acesta fiind conceptul de stand standard la târgul amintit.
Reprezentantul agenției de turism specializate pe incoming participant la acel târg ne-a comunicat că textul de sus cu ”Romania – spațiu – virgulă – spațiu – Explore the Carphatian Garden” a venit greșit de la organizatori și a fost corectat ad-hoc. Văzând standul la deschidere, echipa Ministerului Antreprenoriatului și Turismului a solicitat sprijin pentru imagini și decor Institutului Cultural Român însă aceștia nu au avut materiale potrivite evenimentului.
Trebuie precizat că, cu excepția României și Croației, nu a fost nicio altă țară participantă din estul Europei. Vestea bună este că toți cei care au trecut pe la stand au transmis mesaje pozitive, gen: “Thank you for all you do for the Ukrainian refugees”, “With the help & support you showed to the Ukrainians, Romania had the best marketing yet”, “We know Romania and we thank you”, “Bravo Romania for everything you do for the refugees”, iar România a fost prezentată ca o țară sigură.
Desigur, avem șanse să ne prezentăm mai bine când vom avea cu adevărat un parteneriat public-privat și Organizații de Management al Destinației. Târgul de turism de la New York a fost mai auster ca prezentare, dedicat profesioniștilor, nu clientului final, tarifele tuturor standurilor fiind mici față de tarifele percepute la marile târguri internaționale, dar firește, contează cum ne prezentăm în fața actualilor sau potențialilor parteneri.
Deși suntem de acord că participarea României la târgul de la New York nu a fost un highlight al promovării României, considerăm că abordarea mediatică a fost una disproporționată și izvorâtă, probabil, din necunoașterea particularităților organizatorice ale diverselor tipuri de manifestări expoziționale internaționale, cu precădere cele din Statele Unite ale Americii, care sunt de fel mai austere, și ne arătăm solidari cu MAT, căruia suntem de părere că nu i se poate imputa în mod direct organizarea evenimentului.