Situația la zi a delegării serviciului public de transport pasageri in trafic județean demonstrează clar ce înseamnă pentru România încercarea eșuată de a aplica reglementările UE într-o manieră autohtonă, politizată, incompetentă și lipsită de responsabilitate, arată un comunicat F.O.R.T.
Conform datelor actualizate de către specialiștii Federației Operatorilor Români de Transport- F.O.R.T., în momentul de față, la nivel național un număr de numai 5 autorități județene au atribuit 39 de loturi (grupe de trasee) din totalul de 114 scoase la licitație în timp ce în alte 14 UAT-uri, autoritățile județene au reușit “performanța” de a avea grave probleme (lipsă oferte/anulări etc.) pentru un număr de 112 loturi din totalul de 320. În Giurgiu si Buzău nu a fost depusă nici o ofertă până la data prezentei iar în alte 14 UAT-uri s-au emis hotărâri privind aprobarea documentației de atribuire.
Județele Argeș, Caraș Severin, Covasna si Prahova sunt în faza de proiect cu documentația de atribuire iar județul Timiș, nu a inițiat nici un proiect de hotărâre pe acest subiect.
Radiografia F.O.R.T. prezintă dezastrul iminent provocat de somnul adânc în care se află Ministerului Dezvoltării și Autoritatea Națională pentru Reglementarea Serviciilor Comunitare de Utilități Publice – A.N.R.S.C., coroborat incompetenței în care se zbat decidenții politici la nivelul administrației publice centrale și locale.
Efectul descentralizării a condus la interpretarea (după propriul interes) a reglementărilor din domeniu, suficient de prost elaborate astfel încât să conducă la un dezastru iminent, anunțat încă de acum doi ani de către reprezentanții F.O.R.T.
Efectele negative au impact direct asupra publicului călător din sute de localități aflate pe teritoriul României, ce vor rămâne fără transport județean cel mai probabil de la data de 1 ianuarie 2023 în pofida tuturor semnalelor de alarmă trase de patronatele din domeniu atât direct în relație cu autoritatea publică centrală cât și cu autoritățile publice locale.
În mare parte din situațiile prezentate în statistica anexată, Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice – A.N.A.P. a efectuat intervenții instituționale, la solicitarea transportatorilor competitori, solicitând autorităților locale refacerea documentației și modificarea acesteia pentru respectarea reglementărilor naționale și comunitare însă, se pare că pentru multe CJ-uri, precedentul nu are niciun fel de efect în fața erorilor ce se țin lanț.
Întocmirea programelor de transport nu a ținut cont de un principiu unitar valabil, testat în întreaga lume și anume al rentabilității, dreptului exclusiv sau a compensării serviciului în anumite situații iar acest lucru, coroborat multitudinii de obligații asumate de către transportatorii privați fără nici un angajament contractual serios din partea autorităților locale, a condus la ceea ce era de așteptat și anume la o lipsă de oferte pentru o mulțime de loturi scoase la licitație.
F.O.R.T. lansează un ultim apel către decidenții politici de la nivel central și local să oprească acest dezastru până când nu este prea târziu și solicită public Premierului Nicolae Ciucă intervenția urgentă și dialog constructiv pe acest subiect.
Este absolut obligatoriu ca această mascaradă, a atribuirii prin licitație publică a grupelor de trasee în transportul regulat județean de pasageri, să înceteze până atunci când România o sa fie pregătită legislativ și administrativ să evolueze în materia acestui serviciu de utilitate publică.