Anca Dumitraşcu (gds.ro)
Black Friday-ul care a avut loc vineri, 12 noiembrie, nu a fost nici pe departe atât de spectaculos ca în alţi ani. Motivul este unul simplu. ANPC a amendat mai mulţi operatori economici cu doar câteva zile înainte pentru practici incorecte de Black Friday, aşa că marile magazine online au renunţat să mai anunţe reduceri „fabuloase“, care erau, de fapt, false.
În acest an chiar se vede adevărata faţă a Black Friday-ului din România. Asta pentru că inspectorii ANPC au pus, în sfârşit, tunurile pe operatorii economici care păcăleau cumpărătorii cu false reduceri. Practic, vânzătorii trebuie să aplice reducerea promisă de Black Friday la cel mai mic preţ din ultima lună al produsului respectiv. Acest lucru, însă, nu se întâmpla, în cele mai multe cazuri. Cu puţin timp înainte de Black Friday, comercianţii umflau preţurile, pentru ca în timpul campaniei să vândă produsele la preţurile reale sau chiar mai mari. De această dată s-au văzut nevoiţi să respecte legea, iar acest lucru a dovedit, clar, faptul că Black Friday-ul din România este mai mult o iluzie.
Reduceri infime
Emag, Altex, Flanco, Media Galaxy şi alte site-uri de vânzări s-au bătut în „oferte“ vineri, 12 noiembrie. Pe toate aceste site-uri, foarte multe dintre produsele puse în vânzare şi marcate cu Black Friday au avut reduceri infime, de 5% sau 10%. Aceste reduceri, ba chiar mult mai bune, le poţi găsi cu uşurinţă în tot restul anului. Mulţi dintre cei care aşteptau reduceri la anumite produse au rămas dezamăgiţi. Reducerile de 50%, de exemplu, aproape au lipsit. Produsele care au beneficiat de o astfel de reducere se puteau număra pe degetele de la o mână. În rest, în general, reducerile maxime se ridicau undeva la 30%, însă şi acest procent era destul de rar întânit.
Procentul înlocuit cu suma de bani redusă, pentru un impact mai mare
Pe site-ul eMAG s-a folosit o metodă de înlocuire a procentului redus cu suma exactă redusă. Acolo unde s-a considerat că procentul de reducere nu este semnificativ, s-a introdus suma exactă care se reducea din preţ. Faptul că, în mare parte, nu au mai avut loc multe derapaje legate de preţ, a dovedit că ofertele de Black Friday nu sunt aşa de atractive cum au făcut să pară operatorii economici, în ultimii ani. De asemenea, existenţa extensiei Google – pricy.ro, a ajutat oamenii să vadă preţul pe ultimele luni al produsului dorit.
Flanco a ales să afişeze procentele reduse, inclusiv cu zecimalele. De exemplu, un televizor Horizon era redus cu 7,14% – de la 699,99 la 649,99.
Oamenii interesaţi de Black Friday încă au găsit nereguli
Un cititor al Gazetei de Sud ne-a sesizat faptul că o combină frigorifică apărea pe site, la categoria generală, cu preţul de 1.999,99 de lei, iar când dădeai click pe ea, să o vizualizezi individual, apărea cu preţul de 2.499,99 de lei.
Şi pe Facebook, la postările legate de Black Friday ale marilor site-uri, comentariile arătau faptul că oamenii sunt dezamăgiţi de această campanie de reduceri. „Asta este Black Friday? Aveați pe site reduceri mincinoase, iar acum lucrați să corectați asta. Aveţi mai nou pe site, de aseară, produse la Black Friday cu reducere de 0%. Super!“, a scris un bărbat despre site-ul Flanco.
O femeie s-a plâns că preţul unui produs este mai mare de Black Friday, faţă de luna trecută. „Scaunul auto JOIE Stages era 649 de lei acum o lună. Azi e 720 de lei la Altex“, a scris aceasta.
Un bărbat s-a plâns de ofertele slabe din acest an. „M-am uitat, aşa fugitiv, pe oferte. Nimic interesant, doar prostii reduse. Ţin minte când am luat în 2013 un laptop de la 4.000 redus la 2.500, aia a fost o adevărată afacere, acum nimic…“, a scris un bărbat la postarea publicată de eMag.
În ciuda dezamăgirii, s-au făcut cumpărături masive
Cu toate acestea, impactul psihologic şi publicitatea făcută acestei campanii au dus la vânzări foarte mari. De exemplu, eMAG a depășit în puțin peste două ore pragul de 300 milioane lei din vânzări. Peste 58% dintre comenzi au fost plătite cu cardul, iar acesta a fost un nou record. Toți indicatorii au fost peste valorile de anul trecut la eMAG. Spre exemplu, în prima jumătate de oră s-au făcut vânzări de 142 milioane lei, iar numărul de produse a fost cu 43% mai mare decât în 2020. În aproape cinci ore de la deschiderea campaniei, la 07.25, s-a vândut de peste 400 milioane lei. Au cumpărat aproape 335.000 de clienți și media pe comandaă a fost de 3,7 produse, potrivit Hotnews. Datele Google Trends au arătat că printre cei mai căutați termeni ai zilei de 12 noiembrie, câțiva au fost legați de Black Friday: PC Garage, Black Friday telefoane, Samsung Black Friday.